Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

IT-snubben

Medlem
Minnet är bra, men kort...

Hur är det i följande läge?

Jag fick mitt flyg inställt drygt 2 timmar innan avgång (SK054, 3 Juni). Först med ett mail om inställt flyg och att de arbetar med att boka om mig och senare, ca 30 minuter innan avgång, ett ytterligare mail med informationen om att de inte kan boka om mig till något tidigare än 3 dagar senare och uppmanar mig till att ta tåg eller hyra bil och få ersättning för detta.

Så, jag köpte en tågbiljett och kom hem ca 3,5 timmar sent.

Så då kommer jag till kompensationsdelen av det hela. Är det någon av nedanstående yrkanden som utesluter varandra eller kan jag begära ersättning för samtliga i kombination?

  • 250EUR för inställt flyg och ankomst över 3 timmar senare.
  • Återbetalning av biljettpriset för det inställda flyget?
  • Återbetalning av kostnad för bokade extratjänster på det inställda flyget (hund i kabin)?
  • Ersättning för egen köpt tågbiljett.
  • Ersättning för utlägg (mat) på tåget?
 

Mr Basic

Medlem
Minnet är bra, men kort...

Hur är det i följande läge?

Jag fick mitt flyg inställt drygt 2 timmar innan avgång (SK054, 3 Juni). Först med ett mail om inställt flyg och att de arbetar med att boka om mig och senare, ca 30 minuter innan avgång, ett ytterligare mail med informationen om att de inte kan boka om mig till något tidigare än 3 dagar senare och uppmanar mig till att ta tåg eller hyra bil och få ersättning för detta.

Så, jag köpte en tågbiljett och kom hem ca 3,5 timmar sent.

Så då kommer jag till kompensationsdelen av det hela. Är det någon av nedanstående yrkanden som utesluter varandra eller kan jag begära ersättning för samtliga i kombination?

  • 250EUR för inställt flyg och ankomst över 3 timmar senare.
  • Återbetalning av biljettpriset för det inställda flyget?
  • Återbetalning av kostnad för bokade extratjänster på det inställda flyget (hund i kabin)?
  • Ersättning för egen köpt tågbiljett.
  • Ersättning för utlägg (mat) på tåget?
Utgår från att du ska betala ngt, så
• Återbetalning av biljettpriset för det inställda flyget skulle jag låta bli.
• Om du fick ha hunden i tågkupén skulle jag släppa den också.
 

Stefan G

Medlem
Fick följande mail från Lufthansa. Är det på riktigt? Tolkar det som att det är en kompensation på sent svar utan att tittat på caset...

Dear Stefan
We realize that you have been waiting on our response to your claim for a significant amount of time and we would like to apologize for this delay. This certainly does not reflect the standard of service you rightly expect from us.

In order to resolve your concern we would like to offer you a payment of 250 EUR in the hope that this pragmatic solution contributes to a positive conclusion of your travel experience. Please note that this offer is without prejudice to the legal and factual situation.

We are happy to confirm that this amount has been transferred to your account.

Please allow for some days for the transaction to clear. Thank you in advance for your patience in this respect.
We would be very happy to welcome you aboard a Lufthansa flight again soon.

Sincerely,
Shivani Rastogi
 

fcx

Medlem
Fick följande mail från Lufthansa. Är det på riktigt? Tolkar det som att det är en kompensation på sent svar utan att tittat på caset...

Dear Stefan
We realize that you have been waiting on our response to your claim for a significant amount of time and we would like to apologize for this delay. This certainly does not reflect the standard of service you rightly expect from us.

In order to resolve your concern we would like to offer you a payment of 250 EUR in the hope that this pragmatic solution contributes to a positive conclusion of your travel experience. Please note that this offer is without prejudice to the legal and factual situation.

We are happy to confirm that this amount has been transferred to your account.

Please allow for some days for the transaction to clear. Thank you in advance for your patience in this respect.
We would be very happy to welcome you aboard a Lufthansa flight again soon.

Sincerely,
Shivani Rastogi
Hur mycket ersättning skulle du ha fått?
 

freppa87

Medlem
Fått en inställd Easyjet-flygning ToR Milano i September och jag måste åka. Någon idé att försöka få Easyjet att boka om en till annat flygbolag eller bara att bita i sura äpplet och köpa nya biljetter? Något tips på hur man får skriftligt från dom att dom inte tänker boka om till annat flygbolag?
 

airac

Medlem
Fått en inställd Easyjet-flygning ToR Milano i September och jag måste åka. Någon idé att försöka få Easyjet att boka om en till annat flygbolag eller bara att bita i sura äpplet och köpa nya biljetter? Något tips på hur man får skriftligt från dom att dom inte tänker boka om till annat flygbolag?
Easyjet saknar så vid jag vet och hittar helt varje form av interline avtal. De kan därmed inte ställa ut biljetter på andra bolag om de inte har ett resebyrå. Jag skulle ringa och spela in samtalet. Om de som du förmodar inte erbjuder ombokning, ber du om återbetalning och lägger ett ärende till deras kundtjänst för skillnad i biljettpris. Om de inte går med på det, drar du det via ARN, det finns tidigare dom som stödjer dig, så du kommer få rätt där. Frågan är om Easyjet kommer följa ARNs rekommendation eller om det krävs domstol för det.
 

freppa87

Medlem
Easyjet saknar så vid jag vet och hittar helt varje form av interline avtal. De kan därmed inte ställa ut biljetter på andra bolag om de inte har ett resebyrå. Jag skulle ringa och spela in samtalet. Om de som du förmodar inte erbjuder ombokning, ber du om återbetalning och lägger ett ärende till deras kundtjänst för skillnad i biljettpris. Om de inte går med på det, drar du det via ARN, det finns tidigare dom som stödjer dig, så du kommer få rätt där. Frågan är om Easyjet kommer följa ARNs rekommendation eller om det krävs domstol för det.

Tack för svar! Att ringa Easyjet är nog i stort sett omöjligt, men ska försöka mig på det. Vad ska jag göra med ordinarie biljett med Easyjet? Låta den ligga?
 
Toppen