Senaste nytt

När återgår Arlanda till ”ordinarie” terminaler?

Sukhoi

Medlem
Kommit upp lite nya skyltar på Terminal 5 på vissa ställen.
f01ee5730dd8ae81d1588762c7cc4b9e.jpg
 

011430121

Medlem
Talade med gateagenten i dag vid min avgång till HEL frågade om hon viste när Finnair samt BA skulle flytta tillbaka till T2, fick svar att det finns inga planer att Finnair skall flytta till T2 eftersom deras A330 och A350 inte kan docka vid bryggorna på T2
Hon berättade även att passkontrollen håller på att renoveras och byggs om och det har vi fått reda på BC av @ARN018 som verkar välinformerad om detta, agenten informerade om vad hon hört så kommer det inte bli klart under sommaren det betyder att BA kommer vara kvar ett tag till på T5
 

ARN018

Medlem
Talade med gateagenten i dag vid min avgång till HEL frågade om hon viste när Finnair samt BA skulle flytta tillbaka till T2, fick svar att det finns inga planer att Finnair skall flytta till T2 eftersom deras A330 och A350 inte kan docka vid bryggorna på T2
Hon berättade även att passkontrollen håller på att renoveras och byggs om och det har vi fått reda på BC av @ARN018 som verkar välinformerad om detta, agenten informerade om vad hon hört så kommer det inte bli klart under sommaren det betyder att BA kommer vara kvar ett tag till på T5

Gateagenten har rätt gällande Finnair, de stannar på T5 så länge deras longhaul flighter fortsätter. Gällande British Airways så blir passkurerna (själva kuren) klara under sommaren, men all utrustning som ska användas måste också sättas in. Sist det sades något var prognosen tidigast Oktober 22..
 

Gerad88

Medlem
Gateagenten har rätt gällande Finnair, de stannar på T5 så länge deras longhaul flighter fortsätter. Gällande British Airways så blir passkurerna (själva kuren) klara under sommaren, men all utrustning som ska användas måste också sättas in. Sist det sades något var prognosen tidigast Oktober 22..
Attans jag som snabbade på med ritningarna så att de skulle bli klara till sept... Rip!
 

Fredde18

Medlem
Har någon hört, läst eller sett något om fast track öppnar på 4:an när de drar igång där om ett par dagar? Swedavia skriver ju bara att incheck och säkerhets-kontroll kommer finnas. Ryanair som ska nyttja ”gamla 4:an” ( minns inte vad den skulle kallas nu) kör ju ganska hårt med att man kan köpa till fast track till sin flygning med dem, så helt orimligt vore det ju inte.

Min nästa resa ut från Arlanda är 29 juni så kanske det kan vara ett sätt att smita igenom lite snabbare i kaoset..
Även om de inte får mer personal i security blir det lite mer utspritt och alla vanliga resenärer ( inget illa menat) kanske inte tänker eller vet om de dynamiska varianter att komma in airside enklast och snabbast som finns.
 

igelkotten

Medlem
Har någon hört, läst eller sett något om fast track öppnar på 4:an när de drar igång där om ett par dagar? Swedavia skriver ju bara att incheck och säkerhets-kontroll kommer finnas. Ryanair som ska nyttja ”gamla 4:an” ( minns inte vad den skulle kallas nu) kör ju ganska hårt med att man kan köpa till fast track till sin flygning med dem, så helt orimligt vore det ju inte.

Min nästa resa ut från Arlanda är 29 juni så kanske det kan vara ett sätt att smita igenom lite snabbare i kaoset..
Även om de inte får mer personal i security blir det lite mer utspritt och alla vanliga resenärer ( inget illa menat) kanske inte tänker eller vet om de dynamiska varianter att komma in airside enklast och snabbast som finns.

Inte hört något, men det lär ju vara en bra intäktskälla för Swedavia så vore ju ett dumt av de att inte ha fast track.
 

SK989

Medlem
Väldigt intressant information. Incheckning och säkerhetskontroll öppnas på T4 men endast temporärt och utpassage för ankommande flyg till T4 ska redan från nu ske via T5. Det betyder att på sikt kommer man inte heller att kunna komma till T4:s gater via T4, d.v.s. när även incheckning och säkerhetskontroll för T4 flyttas till T5. Finns det någon information om vad som händer med utrymmet på entreplanet i T4 i framtiden? Incheckningsdiskar, bagageband och olika diskar för flygbolag behövs ju inte. Öppet lär det ju vara så att man kan gå mellan T2 och T5 landside inomhus, som det var förut innan T4 stängdes.
 
Last edited:

maswan

Medlem
Finns det någon information om vad som händer med utrymmet på entreplanet i T4 i framtiden? Incheckningsdiskar, bagageband och olika diskar för flygbolag behövs ju inte. Öppet lär det ju vara så att man kan gå mellan T2 och T5 landside inomhus, som det var förut innan T4 stängdes.

Mina spekulationer: Man väntar med att se hur bra det går med den nya stora säkerhetskontrollen på T5, när allt det har satt sig ordentligt fram mot 2024 så tittar man på vad det finns för behov. Om det sedan är utflyttning av vägg för mer terminalyta med stort område för bussgate på bottenplan, kontor, laddplatser för nästa generations batterifordon airside, bagagehantering, mer butiksytor som skycity, eller något helt annat återstår nog att se. Jag gissar på att det kommer att vara en rätt död yta i stil med gången mellan T3 och T4 landside, det blir ju lite avsides om det inte ens blir en ingång till terminalen där.
 
Toppen