Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Fredrik

Medlem
Han kanske redan har ett mer intressant och mindre rutinbetonat jobb och föredrar att kunna få ta sig ett järn när han flyger? :D

SAS piloter har högre lön än de flesta på det här forumet och de kommer fortsätta ha högre lön hos sin nästa arbetsgivare. Det är naivt att tro att det inte har med kritiken mot dem att göra. Varför ska en sån priviligerad grupp klaga liksom?
 

JockeS

Medlem
Har lite dålig koll på sånt här.
Men om det blir strejk och man som resenär inte kommer iväg på resan.
Hur ser det ut med ersättning av biljetten?
Läser lite överallt om att SAS är skyldig till återbetalning men att SAS kan hävda extraordinära händelser och slippa betala tillbaka,

vad är rätt?
 

Homer

Medlem
Synd att det inte blev konkurs 2012, då hade de gångna 10 åren kunnat ägnas åt att bygga ett nytt
modernt, konkurrenskraftigt bolag, utan lyxlöner för bortskämda latmaskar.


"Om vi inte har åtta underskrifter på söndag så är det över" var svaret jag fick. Bolaget har då inte finansiering och slutet är nära. Vi har gjort research och mycket tyder på att det blir konkurs istället för rekonstruktion då anställningsavtal, LAS och liknande fortfarande gäller vid en rekonstruktion. En snabb konkurs kan innebära snabb nystart i ny skepnad, säkerligen finns någon slags plan för detta scenario.
SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs" | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
 

JAM(1)777

Medlem
Har lite dålig koll på sånt här.
Men om det blir strejk och man som resenär inte kommer iväg på resan.
Hur ser det ut med ersättning av biljetten?
Läser lite överallt om att SAS är skyldig till återbetalning men att SAS kan hävda extraordinära händelser och slippa betala tillbaka,

vad är rätt?

Återbetalning samt sen drar du EG 2004/261 på dem också.
 

cantona

Medlem
Först funderade på om jag verkligen skulle ta betet och svara på din fråga, men...
Det är inte unikt för de anställda piloterna på SAS att få sämre villkor när ett företag går dåligt ekonomiskt, ingen vill få vad som upplevs som sämre arbetsvilkor men samtidigt är en arbetstagare inte livegen och har fritt fram att byta till en arbetsgivare med bättre villkor, hur lång ledtiden är och om eventuellt karantänstid mellan jobben beror på branch och den anställdes anställningskontrakt.

Jag ser inte riktigt vad avundsjukan kommer in i bilden.

EDIT: stavfel
Hehe, jag förstår dig. Skulle du själv böja dig framåt och sära på de gång på gång? Inte!? Då är vi inte så olika. Vad jag inte förstår det är att det alltid är arbetstagarnas fel när det går dåligt ... men vänta lite gick inte arbetsgivaren med med på alla dessa avtal en gång i tiden och fattade alla beslut? Anställer man inkompetent ledning så blir ju resultatet därefter.
 
Last edited:

011430121

Medlem
Synd att det inte blev konkurs 2012, då hade de gångna 10 åren kunnat ägnas åt att bygga ett nytt
modernt, konkurrenskraftigt bolag, utan lyxlöner för bortskämda latmaskar.


"Om vi inte har åtta underskrifter på söndag så är det över" var svaret jag fick. Bolaget har då inte finansiering och slutet är nära. Vi har gjort research och mycket tyder på att det blir konkurs istället för rekonstruktion då anställningsavtal, LAS och liknande fortfarande gäller vid en rekonstruktion. En snabb konkurs kan innebära snabb nystart i ny skepnad, säkerligen finns någon slags plan för detta scenario.
SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs" | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
Du har så rätt med facit i hand.
 

Mr Basic

Medlem
Kan informera dig att som Ryanairpilot på Kaunas-basen kommer du börja 05.35 och sedan flyga Köpenhamn-Stansted 4 ggr innan du flyger hem till basen och landar 22.30 ALLA arbetsdagar. Lycka till!
Menar du att 17-timmars arbetsdag för piloter är bra och ngt som SAS piloter ska gå med på? :rolleyes:
När ingen vet vad arbetsgivare/arbetstagare kräver blir det omöjligt att ha en uppfattning annat än att SAS är riktigt illa ute och att det kan drabba en själv som resenär. :cool:
 

Fredde18

Medlem
Nu ska vi ju inte måla fn på väggen än, även om färgburken nu är öppen. Men SAS-flyg med Link och Connect klarar sig ifrån strejk. Hur skulle det kunna bli med Air Baltic och Xfly turer som bokas som SAS-flyg?
 

apknug

Medlem
Hehe, jag förstår dig. Skulle du själv böja dig framåt och sära på de gång på gång? Inte!? Då är vi inte så olika. Vad jag inte förstår det är att det alltid är arbetstagarnas fel när det går dåligt ... men vänta lite gick inte arbetsgivaren med med på alla dessa avtal en gång i tiden? Anställer man inkompetent ledning så blir ju resultatet därefter.
Visst det är en viss "rättighet" att sitta kvar i båten medans den sjunker pga rostade skrov eller som du menar dålig kapten. Men vissa anser nog att det kan vara klokt att hoppa av istället för att följa med ner i djupet.....
 
Toppen