Senaste nytt

Borttagna bonusbiljetter? (TAP)

Avion

Medlem
Hej!

Under ett par månader har jag haft koll på bonusresor till Cancun (LIS-CUN) med TAP, då med fokus på resa i januari/februari 2023. Det har funnits gott om business-platser tillgängliga, enligt expertflyer har i princip samtliga direktflyg(TP277) haft 9 platser tillgängliga i business.

Igår gick jag in på expertflyer för att kolla läget igen och då var i princip alla bonusbiljetter borttagna för detta flyg, jag hittade ett par biljetter som ligger lite närmre i tid men detta är inte intressant för mig. Min fråga till er är om detta är en vanlig företeelse, att så många bonusbiljetter tas bort på en och samma gång? Eller handlar det snarare om att det blivit fel i TAPs system? Min första tanke var att linjen tagits bort men det går att boka dessa biljetter med cash.

Jag blev totalt lurad av "överflödet" av tillgängliga business-platser så jag valde att avvakta, detta ångrar jag rejält. :(
 

majoren

Medlem
Att avvakta med bonusbokningar i business till attraktiva destinationer har aldrig varit ett framgångskoncept. Tillgången på bonusplatser är i de allra flesta fall synnerligen flytande, med en klar tendens till minskat utbud ju närmare avgången du kommer. Men det är varierande. Ena veckan är det flera platser kvar, nästa dag eller veckan därpå är det renrakat. På samma sätt, fast mer sällsynt, kan bonusplatser plötsligt dyka upp, även sent inpå en avgång. Expertflyer är, enligt min erfarenhet, i sig pålitligt, men det är inte givet att de platser du ser går att boka via SAS och eurobonus (om de tär det programmet du använder). Någon enstaka gång har det motsatta hänt. Expertflyer visar ingen tillgång, men agenten ser och kan boka platser.

Rådet är: avvakta aldrig. Boka när platserna finns enligt principen "bättre en fågel i handen än tio i skogen".
 

Avion

Medlem
Ja du har helt rätt, jag har lärt mig en läxa nu.

Det kanske är värt att ringa SAS och se om dessa biljetter ändå är bokningsbara men magkänslan säger att dom inte är det. Min förhoppning är att dom blir tillgängliga igen om några veckor/månader.
 

majoren

Medlem
Just året 2022/23 verkar vara lite mer "svårbokat" än vanligt gällande bonusplatser. Jag upplever i alla fall att det under vissa tider och resmål är osedvanligt ont om bonusplatser. Min gissning är att den ökade efterfrågan på resor inte motsvaras av motsvarande kapacitetsökning av antalet flygstolar. Dessutom har många nu under pandemin samlat på sig "berg" av bonuspoäng som skall användas. Allt fler efterfrågar således ett mer begränsat utbud av bonusplatser.
Så det gäller att vara lite flexibel både med resdatum, routing och val av flygbolag. Och boka så fort något bra dyker upp. Vad gäller SAs star alliance är det värsta som kan hända att man får avboka à 450 kr/resenär. Överkomligt.
 

Jonas C

Medlem
Flygbolagen förbehåller sig alltid rätten att dra in bonusplatser, så man bör inte alltid räkna med att de släpps när flygningen går vid försäljning eller finns tillgängliga. Ett bra exempel är SWISS som tidigare släppte platser 300 dagar i förväg till många städer i USA (även innan pandemin). Samma dag som nyheten kom att USA häver inreseförbudet så drog de in alla bonusplatser till USA. Nu är det endast möjligt att hitta enstaka plats till New York. Slut på resor i business till Los Angeles, San Francisco och Miami som man tidigare kunde boka upp till 10 månader i förväg.
 

Hachans

Medlem
Flygbolagen förbehåller sig alltid rätten att dra in bonusplatser, så man bör inte alltid räkna med att de släpps när flygningen går vid försäljning eller finns tillgängliga. Ett bra exempel är SWISS som tidigare släppte platser 300 dagar i förväg till många städer i USA (även innan pandemin). Samma dag som nyheten kom att USA häver inreseförbudet så drog de in alla bonusplatser till USA. Nu är det endast möjligt att hitta enstaka plats till New York. Slut på resor i business till Los Angeles, San Francisco och Miami som man tidigare kunde boka upp till 10 månader i förväg.

Slut för EuroBonus medlemmar eller för alla?
Men ja, generellt är det en rätt dålig affär att ge bort platser gratis som man kan sälja dyrare.
 

Jonas C

Medlem
Slut för EuroBonus medlemmar eller för alla?
Men ja, generellt är det en rätt dålig affär att ge bort platser gratis som man kan sälja dyrare.
Just fallet SWISS så verkar de ha stramat åt tillgängligheten för alla program i Star Alliance förutom sitt eget.
 

Matore

Medlem
Jag har också hållit koll på TAP senaste tiden och där har det faktiskt hänt något. Det fanns ett överflöd i C hela nästa vinter till alla destinationer i Brasilien. Detta är inget scenario där de ”tagit slut” utan det var från en dag till en annan.
SAS ser inte på telefon heller nu
SÅ något måste ha hänt, kanske stängt tillfälligt, förhoppningsvis öppnar de igen. Vad kan detta bero på.
 

Avion

Medlem
Jag har också hållit koll på TAP senaste tiden och där har det faktiskt hänt något. Det fanns ett överflöd i C hela nästa vinter till alla destinationer i Brasilien. Detta är inget scenario där de ”tagit slut” utan det var från en dag till en annan.
SAS ser inte på telefon heller nu
SÅ något måste ha hänt, kanske stängt tillfälligt, förhoppningsvis öppnar de igen. Vad kan detta bero på.

Precis som du har inte jag heller sett att dessa platser(flera hundratals) bokats upp, de togs bort "över en natt". Jag är relativt ny på detta och har väl inte spanat award-platser i mer än ett par år, men att tillgängligheten går från överflöd till obefintlig är inget jag varit med om tidigare. Jag har läst på andra forum(tex flyertalk) att TAP har ett svajigt bokningssystem, speciellt när det kommer till award-sök/bokning, så förhoppningsvis är detta en glitch och inget officiellt beslut från TAP att ta bort alla award-resor i C kommande året.
 
Toppen