Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

intuition

Medlem
Det forstaar jeg intet af og er ikke enig? Kastrup er (lidt) dyrere, ja. Og de-vi har ikke en Pontus lounge. Men for mig har lufthavnen fungeret fint og jeg kan godt lide mixet mellem international hub og dansk (skånsk?) lokalpatriotisme. Føler mig fri som en fugl airside og nyder the "space", loungerne-, restauranterne-, og butikkerne. Korte gåafstande.... selv de mange svenske ansatte holder jeg af :) Og, jeg tør næsten ikke sige det i dette forum: jeg har aldrig haft problemer med baggageudlevering. Et par gange er det sket at min kuffert blev skadet, men da har jeg fluks fået en ny efter eget valg....
Jag kan ju bara uttala för mig själv.
För mig är resor från CPH mycket dyrare än från andra orter. Det varierar säkert med personliga rese-mönster och priskänslighet men för mig är det betydande. Tex ARN-SYD vs CPH-SYD så är det 10 000 DKK dyrare att resa från CPH.
Mitt andra problem är personalen. Vid SAS manuella check-in har jag blivit ombedd att använda maskin och om jag visar guld-kortet fnyser man åt mig. Pass och resehandlingar får man inte i handen, utan check-in agenten slänger demonstrativt ner det på disken.
Baggage upplever jag är långsamt och prioritets-märkta väskor lastas ofta upp sist på bandet.

Det är de två sakerna som jag ser som problematiska med Kastrup och som jag inte tror kommer att bli bättre. Det är bra att flygplatsen fungerar bra för andra, men för mig hade det gärna få uppstå en konkurrens med linjer från andra flygplatser i närheten.
 

Sir Lemon

Medlem
Jag kan ju bara uttala för mig själv.
För mig är resor från CPH mycket dyrare än från andra orter. Det varierar säkert med personliga rese-mönster och priskänslighet men för mig är det betydande. Tex ARN-SYD vs CPH-SYD så är det 10 000 DKK dyrare att resa från CPH.
Mitt andra problem är personalen. Vid SAS manuella check-in har jag blivit ombedd att använda maskin och om jag visar guld-kortet fnyser man åt mig. Pass och resehandlingar får man inte i handen, utan check-in agenten slänger demonstrativt ner det på disken.
Baggage upplever jag är långsamt och prioritets-märkta väskor lastas ofta upp sist på bandet.

Det är de två sakerna som jag ser som problematiska med Kastrup och som jag inte tror kommer att bli bättre. Det är bra att flygplatsen fungerar bra för andra, men för mig hade det gärna få uppstå en konkurrens med linjer från andra flygplatser i närheten.
Tack för tydlig komplettering. Då förstår jag bättre. För mig är ju Kastrup ofta (men inte alltid) transitflygplats och då behöver jag ju inte uppleva de negativa sidor du nämner.
 

Johan Hbg

Medlem
Jag kan ju bara uttala för mig själv.
För mig är resor från CPH mycket dyrare än från andra orter. Det varierar säkert med personliga rese-mönster och priskänslighet men för mig är det betydande. Tex ARN-SYD vs CPH-SYD så är det 10 000 DKK dyrare att resa från CPH.
Mitt andra problem är personalen. Vid SAS manuella check-in har jag blivit ombedd att använda maskin och om jag visar guld-kortet fnyser man åt mig. Pass och resehandlingar får man inte i handen, utan check-in agenten slänger demonstrativt ner det på disken.
Baggage upplever jag är långsamt och prioritets-märkta väskor lastas ofta upp sist på bandet.

Det är de två sakerna som jag ser som problematiska med Kastrup och som jag inte tror kommer att bli bättre. Det är bra att flygplatsen fungerar bra för andra, men för mig hade det gärna få uppstå en konkurrens med linjer från andra flygplatser i närheten.

"Baggage upplever jag är långsamt och prioritets-märkta väskor lastas ofta upp sist på bandet."
Det har du absolut rätt i. Bagage på Kastrup är som ett lotteri, och Priority-väskor tror jag faktiskt de (ibland) lägger sist för att jävlas.
Annars funkar Kastrup riktigt bra för mig, är bara intresserad av att komma snabbt från tåget igenom Fast Track och äta lite i loungen och sen till gate.
Även om Sturup skulle expandera kommer jag förmodligen aldrig ta den istället, eftersom jag inte är bilburen (beror ju så klart också på var man utgår ifrån)
 
För mig är resor från CPH mycket dyrare än från andra orter. Det varierar säkert med personliga rese-mönster och priskänslighet men för mig är det betydande. Tex ARN-SYD vs CPH-SYD så är det 10 000 DKK dyrare att resa från CPH.
Ofta är det billigare att boka ARN-CPH-XXX istället för CPH-XXX. Vet flera som medvetet bokat XXX-CPH-ARN och hoppat av i Köpenhamn och på den vägen sparat flera tusenlappar per resa.

Förstår ju att utbud/efterfrågan/köpkraft styr priser snarare än vad det faktiskt kostar att leverera produkt, men det känns ändå lite konstigt att vaskade flygbiljetter blir så mycket billigare.
 

Sir Lemon

Medlem
Ofta är det billigare att boka ARN-CPH-XXX istället för CPH-XXX. Vet flera som medvetet bokat XXX-CPH-ARN och hoppat av i Köpenhamn och på den vägen sparat flera tusenlappar per resa.

Förstår ju att utbud/efterfrågan/köpkraft styr priser snarare än vad det faktiskt kostar att leverera produkt, men det känns ändå lite konstigt att vaskade flygbiljetter blir så mycket billigare.
Sen är ju vaskning inte helt klockrent heller. Kan bli jobbigt.
 

Hachans

Medlem
Ofta är det billigare att boka ARN-CPH-XXX istället för CPH-XXX. Vet flera som medvetet bokat XXX-CPH-ARN och hoppat av i Köpenhamn och på den vägen sparat flera tusenlappar per resa.

Förstår ju att utbud/efterfrågan/köpkraft styr priser snarare än vad det faktiskt kostar att leverera produkt, men det känns ändå lite konstigt att vaskade flygbiljetter blir så mycket billigare.

Direktflyg är nästan alltid dyrare eftersom det prioriteras av folk. Så det är inte så konstigt. Lägg sen på tjäna pengar-tillägget för att danskar kan betala mer, och skatter och avgifter på biljetter med ursprung i Danmark så är du uppe i en väsentlig summa.

Ett tag fanns det rejält med pengar att spara och poäng att tjäna om man flög MMX-ARN-CPH-XXX. Om man pallade.
 
Sen är ju vaskning inte helt klockrent heller. Kan bli jobbigt.
Så är det ju, inte minst vid ombokning. På utvägen är det ju inte ens ett alternativ.

Ett tag fanns det rejält med pengar att spara och poäng att tjäna om man flög MMX-ARN-CPH-XXX. Om man pallade.
Vid min senaste bokning (senare i sommar) kostar MMX-ARN-CPH-LAX drygt 3tkr i SAS GO mot CPH-LAX för 6tkr, dvs. samma flyg (priser enkel som del av ToR). Nu tänker jag ju inte okynnesflyga en halv dag för att spara in de pengarna, men nog är det lite intressant hur det prissätts. Ifrågasätter egentligen inte rimligheten i det alls, utan konstaterar mest att det ser lite lustigt ut.
 
Ska bli intressant att se om tex Norwegian nu skruvar upp priserna rejält på de rutter de flyger i konkurrens med SAS nu strejkvarsel är lagt.
Det finns garanterat potential för vissa att tjäna extra bra med pengar nu.
 

intuition

Medlem
Norwegian har ju helt sjuka slottar på en del turer till södra Europa, avgång midnatt, landning 0400. De borde vara rätt tuffa att sälja till överpris
 
Toppen