Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Jag tror att gårdagens besked är bra. Jag har dessutom tolkat de skrivningar jag tidigare sett om SAS Forward som att SAS ledningen inte heller hade förväntat sig att nuvarande ägare (oavsett vem) skulle vara de som pytsar in mer pengar.

Således tror jag inte att beskedet var en överraskning för SAS, men kanske för pilotfacket. Nu kanske facket också kan börja förstå allvaret i situationen.

Kommer SAS att hitta nya finansiärer? Det är så klart svårt att svara på, men jag tror faktiskt inte att gårdagens besked försämrar möjligheterna. Kanske snarare tvärtom.

Vad kommer danska staten att göra? Det är så klart också svårt att gissa, men jag tror att de anser sig ha mer att förlora på att ge upp SAS och därför kommer att gå in med mer pengar. Jag hoppas dock att jag har fel, för jag tror att det bästa för SAS är om båda staterna minskar sitt ägande.
 

Johan Hbg

Medlem
Jodå, de låter betydligt mer positiva än något parti i sverige. Gissar att SF och DF båda gnäller lite på personalpolitiken för att vinna inhemska poäng men är med på tåget.

Även om man som jag är i skåne är antagligen ett danskt SAS inte heller något för mig. Mest för att jag ser hur dåligt Kastrup fungerar. Det är ju Kastrup som är huvudmålet med danskarnas ägande i SAS och det de har lyckats skapa där är inget jag uppskattar. Det är snor-dyrt att flyga där, allt är ineffektivt och personalen otrevlig.
Var tänker du börja flyga ifrån istället?
Kastrup har iaf en sak som trumfar allt, direkttåg från Skåne.
 

intuition

Medlem
Det finns väldigt lite realistiska alternativ till Kastrup. Någon enstaka gång blir det från MMX till ARN eller ut i europa som första benet på en resa. Tåg till ARN kan också fungera, men i 99% av fallen är CPH i dagsläget det enda realistiska alternativet. Jag har alltså inga planer på att i någon större utsträckning börja flyga från annan flygplats. Vad jag menade med inlägget är att en del av det som SAS byggt upp på CPH inte är bra och att jag inte tror att ett mer danskt sas kommer att göra livet bättre.
 

Johan Hbg

Medlem
Det finns väldigt lite realistiska alternativ till Kastrup. Någon enstaka gång blir det från MMX till ARN eller ut i europa som första benet på en resa. Tåg till ARN kan också fungera, men i 99% av fallen är CPH i dagsläget det enda realistiska alternativet. Jag har alltså inga planer på att i någon större utsträckning börja flyga från annan flygplats. Vad jag menade med inlägget är att en del av det som SAS byggt upp på CPH inte är bra och att jag inte tror att ett mer danskt sas kommer att göra livet bättre.
Håller med. Även om SAS blir än mer danskt så kommer ingenting att förändras på Kastrup.
 

pep

Medlem
........jag ser hur dåligt Kastrup fungerar. Det är ju Kastrup som är huvudmålet med danskarnas ägande i SAS och det de har lyckats skapa där är inget jag uppskattar. Det är snor-dyrt att flyga där, allt är ineffektivt och personalen otrevlig.
Det forstaar jeg intet af og er ikke enig? Kastrup er (lidt) dyrere, ja. Og de-vi har ikke en Pontus lounge. Men for mig har lufthavnen fungeret fint og jeg kan godt lide mixet mellem international hub og dansk (skånsk?) lokalpatriotisme. Føler mig fri som en fugl airside og nyder the "space", loungerne-, restauranterne-, og butikkerne. Korte gåafstande.... selv de mange svenske ansatte holder jeg af :) Og, jeg tør næsten ikke sige det i dette forum: jeg har aldrig haft problemer med baggageudlevering. Et par gange er det sket at min kuffert blev skadet, men da har jeg fluks fået en ny efter eget valg....
 
Last edited:

Sir Lemon

Medlem
Det forstaar jeg intet af og er ikke enig? Kastrup er (lidt) dyrere, ja. Og de-vi har ikke en Pontus lounge. Men for mig har lufthavnen fungeret fint og jeg kan godt lide mixet mellem international hub og dansk (skånsk?) lokalpatriotisme. Føler mig fri som en fugl airside og nyder the "space", loungerne-, restauranterne-, og butikkerne. Korte gåafstande.... selv de mange svenske ansatte holder jeg af :) Og, jeg tør næsten ikke sige det i dette forum: jeg har aldrig haft problemer med baggageudlevering. Et par gange er det sket at min kuffert blev skadet, men da har jeg fluks fået en ny efter eget valg....
+1 på den. Kastrup äger.
 
Toppen