Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

TasselT

Medlem
På LHR hade de tidvis under pandemin typ sådant system. Ett antal anställda stod vid entréerna och släppte bara in folk som skulle med ett flyg med avgång inom, jag tror det var 2 timmar, resten fick vänta utanför.

På ARN borde det inte behöva vara mer komplicerat än att anställa några personer som går runt i kön och frågar folk när deras flyg avgår. Säger en person; om tre timmar, är det bara för personalen att säga åt han/hon att; gå ur kön och ställ dig sist, är det någon vars flyg går om 30 min är det bara att de säger åt personen; gå och ställ dig först i kön.
Jo, man kan ju tycka att det borde vara enkelt att få till ett sådant arrangemang, t ex att hyra in lämplig personal från något bemanningsföretag.
Frågan är ju då vem som ska betala kalaset i så fall, för det lär ju kosta en bra slant per månad om man ska ha 15-20 st värdar som är det som behövs för att bemanna de 2 säkerhetskontrollerna i T5 i princip dygnet runt.

/ TT
 

Hachans

Medlem
Tycker det är lite märkligt att inte någon har utvecklat ett mer intelligent kösystem som ser till att de med kortast tid till boarding släpps igenom säkerhetskontrollen först. Jag har inget minne av att jag sett något sådant system på någon flygplats - någon annan kanske har ?
Hur som helst - även om Swedavia skulle besluta sig för att skaffa ett sådant system så lär det ta minst 2-3 år innan det är på plats med tanke på att det ska upphandlas enligt LOU med överklaganden m.m som lär skjuta på en ev leverans.
Butiker m.m. på flygplatsen lär väl iofs inte gilla ett sådant system eftersom de som vill komma in tidigare lär få vänta på sin tur innan de släpps igenom säkerhetskontrollen - om det är kö - och inte hinna shoppa eller äta.

/ TT

Det är inte intressant med ett sådant system, därför att flygplatser som de ser ut nu, inte vill att folk ska gå igenom så nära sin avgång som möjligt. De vill de ska komma tidigt, spendera pengar, äta på restauranger osv.
 

AABack2ARN

Medlem
Amsterdam släpper inte in folk i terminalen om det inte är mindre än 4 timmar till avgång.

We understand that given the crowds at the airport you would like to arrive at Schiphol well ahead of time. Please consider that you are only welcome at the departure hall 4 hours before your flight. This way you help us spread out the crowds better and stimulate a smooth flow around the check-in desks and the security control.
 

IT-snubben

Medlem
På Malaga Costa del Sol kommer man inte genom security tidigare än fyra timmar innan flygets avgång!
Flyger ofta från Malaga och 4 timmar på den flygplatsen är en evighet.

Jag kommer oftast till den flygplatsen 1.5 -- 2 timmar före och det är för tidigt. Säkerhetskontrollen avklaras snabbt och sedan är det tråkig väntan som gäller.

Otroligt hur olika det kan vara mellan flygplatser...
 

RobHK

Medlem
Hur har det sett ut tidiga morgnar på T5? Flyger strax innan 08 på måndag morgon... Måste väl för bövelen räcka att vara där ca 05.20-30? Nej, inget fasttrack eller ungar.

Har samma senare i juli, flyger 07:50 med SAS till LHR för att flyga en connecting flight 3h senare till HKG. Den flighten kan jag inte missa, då det kopplar till karantänshotell osv i HKG. Jag tänkte att då flighten är så tidigt, om jag är där 05:50 för check-in så måste väl de räcka? Kan ju inte byggas upp så sjuka köer innan 6 på morgonen eller? Nu är det ju långt kvar tills jag ska flyga så kanske är situationen bättre vid det laget också..
 

ekf

Medlem
Har samma senare i juli, flyger 07:50 med SAS till LHR för att flyga en connecting flight 3h senare till HKG. Den flighten kan jag inte missa, då det kopplar till karantänshotell osv i HKG. Jag tänkte att då flighten är så tidigt, om jag är där 05:50 för check-in så måste väl de räcka? Kan ju inte byggas upp så sjuka köer innan 6 på morgonen eller? Nu är det ju långt kvar tills jag ska flyga så kanske är situationen bättre vid det laget också..
Nu har jag inte koll på det senaste kaoset, men det är väl främst på morgonen som det brukar vara kö? Många avgångar tätt i tid.
 

ramo

Medlem
Hej, undrar också angående köer tidig morgon, om flyget går 06.00, ska man vara där minst 3h innan (har Platinum fast track och reser I klass).
 
Toppen