Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

ekf

Medlem
Sant att id-kortet gäller i EU och övriga i Schengen. Intressant att det ändå kan fungera till Storbritannien via Danmark för dem som har uppehållstillstånd.

Det är ju också intressant att svenska passpolisen måste släppa igenom resenärer till non-Schengen-area med nationellt id-kort som ska flyga direkt till Bulgarien, Rumänien, Kroatien, Cypern och Irland. Frågar de i så fall vart man ska resa? Om inte, så är det ju ett icke-problem även till Storbritannien.
De kan ju be om boardingkort.

Gränspolisen skriver uttryckligen:

"Personer som reser in ska kunna visa att de har rätt att resa in och vistas i landet, till exempel genom att visa upp pass eller nationellt id-kort. Personer som ska resa till eller från Sverige över inre gräns bör därför ha med pass eller nationellt id-kort. Resor till Storbritannien är inte längre en resa över en inre gräns, efter Brexit gäller nu samma regler som för övriga resor ut ur EU. Bland annat måste svenska medborgare resa ut med giltigt pass, oberoende av Storbritanniens inreseregler." (Polisens fetmarkering)
Gränspolisen | Polismyndigheten
 

Gizmo79

Medlem
Nån som vet när det är ok att ställa sig i kö för provisoriskt pass? Medveten om att man kan ansöka om pass tidigast 72 timmar innan avresa men har även hört att man inte får ställa sig i kön mer än 72 timmar innan. Nån som vet vad som gäller?
 
Nån som vet när det är ok att ställa sig i kö för provisoriskt pass? Medveten om att man kan ansöka om pass tidigast 72 timmar innan avresa men har även hört att man inte får ställa sig i kön mer än 72 timmar innan. Nån som vet vad som gäller?
Vem skulle kontrollera det tänker du?

Om du nu av någon anledning vill ha intyg på resa innan dess är det ju bara att du köper en billig Ryanair-biljett eller så, men ser inte varför det skulle behövas.
 

Gizmo79

Medlem
Vem skulle kontrollera det tänker du?

Om du nu av någon anledning vill ha intyg på resa innan dess är det ju bara att du köper en billig Ryanair-biljett eller så, men ser inte varför det skulle behövas.

Alltså hade jag inte läst detta på ett annat ställe så hade tanken aldrig slagit mig. Skulle väl i så fall vara i samband med att man sätter upp sig på kölistan som man skulle behöva bevisa det på samma sätt som man behöver göra när man väl är framme för att göra passet.

Håller med om att det är långsökt och ganska enkelt att komma runt. Kan ju även boka en SAS resa med 24 timmars öppet köp.
 

NotRyan

Medlem
Det funkar inte.
Det provisoriska passet gäller för den specifika resan
Den resan man kan styrka är det det man får passet till.
Ja, när man väl kommer fram för att ansöka ja. För övrigt tror jag knappast att någon kollar något när man ställer sig i kön, som frågan rörde.
 

Gizmo79

Medlem
Tror jag hade missförstått hela saken. Idag blir det att åka ut och sätta sig i kö på Landvetter. Fick svar i Torsdags att statusen på vårat pass var under tillverkning, vilket väckte hoppet om att vi skulle hinna få det. Dessvärre var statusen fortfarande samma igår förmiddag och har inte hört nått mer idag så nu vågar vi inte chansa längre.
 
Toppen