Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

Ilmu90

Medlem
Har nu fått besked att passet är under tillverkningen. Får se hur många dagar efter man får sms om att den är redo för uthämtning.o_O
 

trekker

Medlem
Okej, nu börjar jag bli riktigt orolig. Jag bor i UK, ambassaden i London har slutat med pass och inte haft en tid att boka på 6 månader. Mitt pass går ut i början på Augusti, jag lyckades boka en tid i slutet på Juli i Västerås för ett gäng månader sen. Risken just nu är alltså att jag åker över till Sverige och ansöker om pass i slutet på Juli, men sen då passet går ut nästan omedelbart så ska jag sitta i Sverige till September innan jag får det nya och kan åka hem??? Med det nya kravet om BankId kan jag inte boka tidigare heller. Någon som har en rimlig lösning på detta då jag omöjligt kan sitta i Sverige 6-7 veckor och bara vänta.
 

ekf

Medlem
Okej, nu börjar jag bli riktigt orolig. Jag bor i UK, ambassaden i London har slutat med pass och inte haft en tid att boka på 6 månader. Mitt pass går ut i början på Augusti, jag lyckades boka en tid i slutet på Juli i Västerås för ett gäng månader sen. Risken just nu är alltså att jag åker över till Sverige och ansöker om pass i slutet på Juli, men sen då passet går ut nästan omedelbart så ska jag sitta i Sverige till September innan jag får det nya och kan åka hem??? Med det nya kravet om BankId kan jag inte boka tidigare heller. Någon som har en rimlig lösning på detta då jag omöjligt kan sitta i Sverige 6-7 veckor och bara vänta.
Du kan be ett ombud att boka en tid åt dig, om du kan få tag i en tidigare tid
 
Okej, nu börjar jag bli riktigt orolig. Jag bor i UK, ambassaden i London har slutat med pass och inte haft en tid att boka på 6 månader. Mitt pass går ut i början på Augusti, jag lyckades boka en tid i slutet på Juli i Västerås för ett gäng månader sen. Risken just nu är alltså att jag åker över till Sverige och ansöker om pass i slutet på Juli, men sen då passet går ut nästan omedelbart så ska jag sitta i Sverige till September innan jag får det nya och kan åka hem??? Med det nya kravet om BankId kan jag inte boka tidigare heller. Någon som har en rimlig lösning på detta då jag omöjligt kan sitta i Sverige 6-7 veckor och bara vänta.
Du har inte ett nationellt ID-kort/kan boka ett sådant snabbare samt faller under deras undantag med folk som får resa in med ett sådant? Tänker eftersom du bor där.
Visiting the UK as an EU, EEA or Swiss citizen - GOV.UK
You cannot use an EU, EEA or Swiss national ID card to enter the UK unless you:

In these cases, you can continue to use your national ID card to enter the UK until at least 31 December 2025.
 
Toppen