Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

En av mina anställda fick förfrågan om han ville ha extrajobb genom att köa för pass på Arlanda. Han skulle få 1000kr för att köa mellan 05:00-08:00. Undrar vad den som skall ha passet får betala till den som organiserar detta?
 

richard88

Ny medlem
En av mina anställda fick förfrågan om han ville ha extrajobb genom att köa för pass på Arlanda. Han skulle få 1000kr för att köa mellan 05:00-08:00. Undrar vad den som skall ha passet får betala till den som organiserar detta?
Att köa från 5 inatt kanske ger en tid på söndag så då får personen hänga där i minst 50 timmar. Dålig timlön..
 

Ilmu90

Medlem
Undrar precis samma sak. Trodde vi var ute i god tid när vi gjorde pass 2/5 och vi skall åka 11/6 men nu börjar jag bli tveksam på om vi verkligen kommer hinna få det :mad:
Var också ute i god tid med att göra pass åt min dotter (den 30/4). Vi ska flyga den 9 juni och börjar också känna tveksamheten till om vi faktiskt kommer få passet i tid. Hoppas att det kommer denna veckan.o_O Då har det gått 5 veckor. Nya nyheter om köproblematiken. Ingen förbättring förväntas under juni.

Passmaskinen lagad – men köproblem kvarstår – Sydsvenskan
 
Last edited:

VMIKAJ

Medlem

Gizmo79

Medlem
Var också ute i god tid med att göra pass åt min dotter (den 30/4). Vi ska flyga den 9 juni och börjar också känna tveksamheten till om vi faktiskt kommer få passet i tid. Hoppas att det kommer denna veckan.o_O Då har det gått 5 veckor. Nya nyheter om köproblematiken. Ingen förbättring förväntas under juni.

Passmaskinen lagad – men köproblem kvarstår – Sydsvenskan

Verkar ju börja röra lite på sig nu i alla fall, du får gärna skriva i denna tråden om det är så att ni får era pass inom de närmsta dagarna. Då kan man ju kanske anta att vi inte ligger långt efter :)
 

Apisto

Medlem
Lyckades få en tid nu om ett par veckor som passade tack vare pass für alle. Får väl se om passen hinner komma på 5-6 veckor, eller om sommarsemestrar gör att det drar ut ytterligare.. Hur lång tid har man på sig att hämta ut passen när de väl är klara? Kommer resa lite i sommar på gamla (nuvarande) passen och lär inte kunna vara standby på upphämtning.
 

Hachans

Medlem
Lyckades få en tid nu om ett par veckor som passade tack vare pass für alle. Får väl se om passen hinner komma på 5-6 veckor, eller om sommarsemestrar gör att det drar ut ytterligare.. Hur lång tid har man på sig att hämta ut passen när de väl är klara? Kommer resa lite i sommar på gamla (nuvarande) passen och lär inte kunna vara standby på upphämtning.

De ligger tre månader minst.
 

miamiflyer

Medlem
Lyckades få en tid nu om ett par veckor som passade tack vare pass für alle. Får väl se om passen hinner komma på 5-6 veckor, eller om sommarsemestrar gör att det drar ut ytterligare.. Hur lång tid har man på sig att hämta ut passen när de väl är klara? Kommer resa lite i sommar på gamla (nuvarande) passen och lär inte kunna vara standby på upphämtning.

Man har 3 månader på sig att hämta ut det, om man inte är "sjuk".

polisen.se:

"Pass och id-kort ligger kvar i tre månader
I normala fall ligger passet eller id-kortet kvar på passexpeditionen i tre månader. Om du inte hämtat ut passet eller id-kortet innan dess får du en påminnelse.

Om du är sjuk och inte hinner hämta ut passet eller id-kortet i tid, kan du kontakta din lokala passexpedition genom att ringa 114 14 och meddela att du önskar hämta ut det senare."
 
Toppen