Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

jonten

Medlem
Jag har tid i sept-okt för nytt pass/nationellt id. Har USA i september och ville inte söka nytt Esta. Mitt pass/id går ut i oktober, nu vågade jag inte chansa att de löst problemen tills dess. Så jag tänkte att jag skall förnya nationella id så snart som möjligt. Satt online och uppdaterade under ett teams möte. 30 min senare har jag en tid på lördag. Får krångla i framtiden och ha olika giltighetstid och åka två ggr var femte år. Men kan vara smart att de inte går ut samma dag.
Bonus, id kostar bara 100:- just nu...
 

AABack2ARN

Medlem
Id kostar väl 100:- enbart om du inte beställer pass samtidigt, eller har jag missat något?

Från polisen.se

Hur mycket kostar ett pass/nationellt id-kort?
  • Pass: 400 kronor.
  • Nationellt id-kort: 100 kronor från och med 10 maj. (Avgift för ansökan om nationellt id-kort är tillfälligt sänkt och gäller endast om du inte samtidigt ansöker om pass. Om du väljer att samtidigt ansöka om pass är ansökningsavgift för nationellt id-kort 400 kronor.)
  • Provisoriskt pass: 980 kronor.

Tillagt: @jonten hade helt rätt eftersom jag inte riktigt läste alla ord i hans inlägg. :oops:
 
Last edited:

jonten

Medlem
Id kostar väl 100:- enbart om du inte beställer pass samtidigt, eller har jag missat något?

Från polisen.se
Jag var nog inte jätte tydlig och du läste nog lite snabbt, jag tar pass i höst som planerat. Men på lördag fixar jag id, då kostar det 100:-
Styr upp olika utgångsdatum och sparar 300:-
 

sembl

Medlem
Hade tid i Skövde den 1a juni som jag bokade för en vecka sen. Igår eftermiddag så tänkte jag kolla om det fanns något i närtid. Och min tur håller i sig. Hela dagen på förmiddagen den 25e öppen i Göteborg,så jag knep en plats nu kl 08 på morgonen.
 

Gizmo79

Medlem
Någon som löst provisoriskt pass på Landvetter på sistone? Hur mycket kö/väntetid ska man räkna med?

Undrar precis samma sak. Trodde vi var ute i god tid när vi gjorde pass 2/5 och vi skall åka 11/6 men nu börjar jag bli tveksam på om vi verkligen kommer hinna få det :mad:
 

Swedestar

Medlem
Undrar precis samma sak. Trodde vi var ute i god tid när vi gjorde pass 2/5 och vi skall åka 11/6 men nu börjar jag bli tveksam på om vi verkligen kommer hinna få det :mad:

Löste sig för oss så vi slipper köa. Ansök nationellt ID-kort om det funkar dit ni ska. Tar 4-5 arbetsdagar.
 
Toppen