Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

mha321

Medlem
Det var som sagt bokningsmotorn. Som jag skrev så kom det upp 7 flighter efter att tidigare funnits noll. Sen noll igen osv.... Får även upp "Unfortunately, the page you're looking for isn't available right now. Please reload the site by clicking on the SAS logo" som en röd banner högst upp titt som tätt. Har prövat 4 olika webläsare så det är helt klart djupare än så....

Ja den delen är definitivt djupare. Det finns gott om tekniska provlem med sas motor.

När det väl dyker upp en resa och jag försöker boka den så kommer man aldrig från steg 2 till steg 3 utan kastas tillbaka till steg 1 med felmeddelandet "Tyvärr, det biljettpris du valt gäller inte längre. Välj ett annat biljettpris.". Men samma resa ligger ändå där igen så lite moment 22 :D

Det kan dock vara mer eller mindre normalt. Dels så betalar flygbolagen ofta per sökning i de globala systemen, så de håller en lokal kopia för att det både ska vara snabbare och billigare. Det är den som första steget sker i. Och om biljetten försvunnit under den tiden så blir det den effekten. Den kan ha försvunnit för att någon annan bokat den, typiskt från ett annat program. Eller helt enkelt för att flygbolaget dragit tillbaka platsen för att de sålt "för många" andra biljetter för att ha den ute. Hur lång tid det tar att slå igenom varierar kraftigt mellan bolag och system, och först efter det kommer den ut till de faktiska motorerna.
 

johisco

Medlem
Ringde in och de såg att det "fanns biljetter men som inte kan bokas" vad det nu betyder. Bad om att söka några LH First destinationer under från 26e till 1a men efter tre sökta destinationer så blev svaret att "nu får det bli sista". Gick misstänkt snabbt att söka också "nä det finns inga biljetter" :p

Det var iofs länge sen jag bokade en award men jag minns att jag i princip alltid fick hjälp att söka på det jag ville förr. Får man bara max 5 min med agenten nu för tiden eller är det tur/otur vem man råkar ut för?
 

palmen

Moderator
Ringde in och de såg att det "fanns biljetter men som inte kan bokas" vad det nu betyder. Bad om att söka några LH First destinationer under från 26e till 1a men efter tre sökta destinationer så blev svaret att "nu får det bli sista". Gick misstänkt snabbt att söka också "nä det finns inga biljetter" :p

Det var iofs länge sen jag bokade en award men jag minns att jag i princip alltid fick hjälp att söka på det jag ville förr. Får man bara max 5 min med agenten nu för tiden eller är det tur/otur vem man råkar ut för?
Agent roulette. Du fick en som vill ta så många samtal som möjligt och inte hjälpa till. Tyvärr finns det rätt många sådana.

Vissa biljetter ser ut att finnas men går inte boka, vanligt med Turkish och Thai. Då du inte nämner vilka bolag och destinationer så är det svårt att säga mer än så, agenten kan faktiskt haft helt rätt, eller bara ljög.
 

johisco

Medlem
Agent roulette. Du fick en som vill ta så många samtal som möjligt och inte hjälpa till. Tyvärr finns det rätt många sådana.

Vissa biljetter ser ut att finnas men går inte boka, vanligt med Turkish och Thai. Då du inte nämner vilka bolag och destinationer så är det svårt att säga mer än så, agenten kan faktiskt haft helt rätt, eller bara ljög.
Det var Arlanda till Zanzibar via Addis med Ethiopian som jag ringde in och som enligt agenten "såg ut att finnas flera" men som inte gick att boka. Det var nog ingen lögn alls. Det jag menade sen var som jag skrev de LH destinationer som jag passade på att fråga om i First när det gick misstänkt snabbt som sagt ;) Men det var halvt på skoj, hon kollade säker där också. Det var mest lite störande att hon inte hade tålamod att söka fler biljetter i First när det inte går att boka dem via SAS sida.
 

johisco

Medlem
Kanske ska meddela att jag har hittat och bokat 2/6 ARN-FRA-MEX med Lufthansa business ut och hem 9/2 CUN-IST-ARN med Turkish, också business. Försöker bara kolla om det går att hitta något lite tidigare alt något i F

Edit; såg att visa till Tanzania tar 7-10 dagar så man behöver lite mer framförhållning än vad jag tänkte
 
Last edited:

Sir Lemon

Medlem
Kanske ska meddela att jag har hittat och bokat 2/6 ARN-FRA-MEX med Lufthansa business ut och hem 9/2 CUN-IST-ARN med Turkish, också business. Försöker bara kolla om det går att hitta något lite tidigare alt något i F

Edit; såg att visa till Tanzania tar 7-10 dagar så man behöver lite mer framförhållning än vad jag tänkte
Bra att du återrapporterar :)
 

Gus

Medlem
När det väl dyker upp en resa och jag försöker boka den så kommer man aldrig från steg 2 till steg 3 utan kastas tillbaka till steg 1 med felmeddelandet "Tyvärr, det biljettpris du valt gäller inte längre. Välj ett annat biljettpris.". Men samma resa ligger ändå där igen så lite moment 22 :D
Det där har hänt mig flera gånger. Nu senast när jag ville åka 4 personer till Doha från Arlanda med Turkish business. Meddelandet dök upp på nästan alla avgångar. Jag provade att söka från både Göteborg och Köpenhamn och det gick bra. Jag orkade inte ens ringa till SAS och försöka få hjälp, tycker nästan alltid att det är goddag yxskaft hos SAS.

Det slutade med att vi bokade en resa till Kap Verde med Tap business istället. Nytt land (nr 101) och nytt bolag i business :).
 

Sir Lemon

Medlem
Det där har hänt mig flera gånger. Nu senast när jag ville åka 4 personer till Doha från Arlanda med Turkish business. Meddelandet dök upp på nästan alla avgångar. Jag provade att söka från både Göteborg och Köpenhamn och det gick bra. Jag orkade inte ens ringa till SAS och försöka få hjälp, tycker nästan alltid att det är goddag yxskaft hos SAS.

Det slutade med att vi bokade en resa till Kap Verde med Tap business istället. Nytt land (nr 101) och nytt bolag i business :).
När gäller business-upplevelsen är det som natt och dag mellan TAP och TK, men känns ju skönt att kunna boka iaf, förstår jag.
 

Fredde18

Medlem
Lite frustrerande att Ethiopian är vidöppet en hel del dagar närmsta året med mer än 4 platser i business hela vägen mellan Arlanda och Seychellerna, men varken jag eller SAS-folket på kundtjänst kan boka… Platserna syns både via SAS-Star Alliance söksidan, Air Canada och på awardhacks och (ibland) hos kundtjänst, men icke.
Förmodligen är det väl en bugg, då vissa sökningar ger träff men senare kan samma dag vara stängd, men det hade ju varit kul om det var sant.
Hade passat oss och @Kimmen00 ;)
 
Last edited:

Gus

Medlem
När gäller business-upplevelsen är det som natt och dag mellan TAP och TK, men känns ju skönt att kunna boka iaf, förstår jag.
Jo det inser jag. Jag är iaf glad att sträckan Lissabon-Kap Verde verkar vara narrow body men med riktiga business-säten :). Och så är jag väldigt glad i portugisiska rödviner så jag tror ändå det kan bli en nice resa. :cool:
 
Toppen