Senaste nytt

När återgår Arlanda till ”ordinarie” terminaler?

SK989

Medlem
Incheckning, avgående bagageinlämning och security kommer att ske i T4, sedan får paxen gå i förbindelsegången airside till T5 där flyget kommer att avgå från non-Schengen gater, så egentligen inget mer meckigt än vad som kommer att bli i framtiden då all bagage, incheckning och security kommer att ske i T5 och paxen får gå airside till C30-C44 (gamla T4) om avgången är från C30-C44.
Är tanken att man - i framtiden när all incheckning och bagagehantering inkl. tullgräns sker på T5 (utom för T2 och ev. T3) - ändå kan gå ut på T4 om man ankommer med ett inrikesflyg dit? Eller kommer dörrarna till T4 från gatan utanför att vara stängda i framtiden?
 

NotRyan

Medlem
Är tanken att man - i framtiden när all incheckning och bagagehantering inkl. tullgräns sker på T5 (utom för T2 och ev. T3) - ändå kan gå ut på T4 om man ankommer med ett inrikesflyg dit? Eller kommer dörrarna till T4 från gatan utanför att vara stängda i framtiden?
Nej, man kommer inte att kunna gå ut från T4 direkt, ens från 15 juni, man måste bort till T5 och gå genom tullen där.
 

SK989

Medlem
Jag fick höra en intressant liten upplysning angående förändringen av terminalanvändningen på Arlanda under våren 2020. Under mars 2020 minskade antalet passagerare med 98% på Arlanda och man insåg snabbt behovet att stänga merparten av terminalerna. All-time-low i antalet passagerare på en enskild dag sedan Arlanda togs i bruk var den 11 april 2020 (påskafton). Det totala antalet passagerare den dagen var 199.
 
Jag fick höra en intressant liten upplysning angående förändringen av terminalanvändningen på Arlanda under våren 2020. Under mars 2020 minskade antalet passagerare med 98% på Arlanda och man insåg snabbt behovet att stänga merparten av terminalerna. All-time-low i antalet passagerare på en enskild dag sedan Arlanda togs i bruk var den 11 april 2020 (påskafton). Det totala antalet passagerare den dagen var 199.
Det var ju den påsken man firade med familjen över Zoom då det var förbjudet att resa inom landet, så inte jättekonstigt
 

SK989

Medlem
Det var ju den påsken man firade med familjen över Zoom då det var förbjudet att resa inom landet, så inte jättekonstigt
Nja, förbud mot att resa inom landet hade vi aldrig i Sverige. Det fanns under en period en vag rekommendation om att undvika inrikes resor som var längre än "ett par timmar". Med vilket färdsätt förklarades aldrig, ej heller logiken i den avgränsningen (ett par timmar kan innebära allt från att du är kvar i din hemkommun till att du reser till en annan del av landet, som t.ex. från Södertälje till Jönköping). Tur att de galna tiderna är förbi.
 

011430121

Medlem
Det jag tror kommer att bli lite förvirrat för passagerare är benämningen på gaterna
Varför inte benämna gaterna som ligger i T4 med 4XX samt de i T5 med 5XX till och med de i T2 skulle kunna heta 2XX.
När/om G piren kommer att byggas skall då gaterna heta GXX?
Finns nog någon akademis förklaring varför detta inte går att använda mitt förslag.
 

NotRyan

Medlem
Det jag tror kommer att bli lite förvirrat för passagerare är benämningen på gaterna
Varför inte benämna gaterna som ligger i T4 med 4XX samt de i T5 med 5XX till och med de i T2 skulle kunna heta 2XX.
När/om G piren kommer att byggas skall då gaterna heta GXX?
Finns nog någon akademis förklaring varför detta inte går att använda mitt förslag.
Det finns nog många möjliga lösningar, inklusive det du för fram.

Nu verkar de ha fastnat för att döpa om avgångsportarna i T2 till A61 - A87, T3 till Bxx - Bxx, T4 till C30 - C44,

sedan T5: D11 - D24, E01 - E10, F26 - F69. Vi får väl se om det blir omnumrerat med start på 1 i varje pir någon gång framöver.
 

Sir Lemon

Medlem
Det jag tror kommer att bli lite förvirrat för passagerare är benämningen på gaterna
Varför inte benämna gaterna som ligger i T4 med 4XX samt de i T5 med 5XX till och med de i T2 skulle kunna heta 2XX.
När/om G piren kommer att byggas skall då gaterna heta GXX?
Finns nog någon akademis förklaring varför detta inte går att använda mitt förslag.
Mkt klokt! Tänkte i linje med detta vid besök tidigare i veckan.
 

samet

Medlem
Det jag tror kommer att bli lite förvirrat för passagerare är benämningen på gaterna
Varför inte benämna gaterna som ligger i T4 med 4XX samt de i T5 med 5XX till och med de i T2 skulle kunna heta 2XX.
När/om G piren kommer att byggas skall då gaterna heta GXX?
Finns nog någon akademis förklaring varför detta inte går att använda mitt förslag.

Finns forskning om att man har svårt att snabbt minnas ett tresiffrigt nummer, medans en bokstav följd av två siffror är lättare att minnas.

Ett misstag som t.ex. Abu Dahbi gjorde och i takt med flygplatsens expansion, så bytte de benämningar över en natt. Finns en en timmes dokumentär om det.
 

011430121

Medlem
Det finns nog många möjliga lösningar, inklusive det du för fram.

Nu verkar de ha fastnat för att döpa om avgångsportarna i T2 till A61 - A87, T3 till Bxx - Bxx, T4 till C30 - C44,

sedan T5: D11 - D24, E01 - E10, F26 - F69. Vi får väl se om det blir omnumrerat med start på 1 i varje pir någon gång framöver.

Viss logik i detta, då är det endast gater med nummer 30-39 som som finns på två ställen jag viste inte att det skulle stätta en bokstav på övriga gaterna.
Finns forskning om att man har svårt att snabbt minnas ett tresiffrigt nummer, medans en bokstav följd av två siffror är lättare att minnas.

Ett misstag som t.ex. Abu Dahbi gjorde och i takt med flygplatsens expansion, så bytte de benämningar över en natt. Finns en en timmes dokumentär om det.
Tack, man lär sig mycket här på BC!
 
Toppen