Senaste nytt

Hallands Fläder i SAS Gold på Arlanda

FF#1

Medlem
De han fylla på… men nog av fläder i dag!
b1c35c0af3102a4be45b4a3b3e17ff95.jpg
 

Tomas E

Medlem
Hur vanlig eller ovanlig är Hallands fläder i rikets snapsglas? Systembolagets försäljningsstatistik för 2021 avslöjar följande:
Det såldes 69 454 helrör (700 ml), 136 857 halvrör (350 ml) samt ynka 177 förpackningar 12x50 ml-flaskor. Summa 96 623,95 liter.
Det motsvarar 1,17 cl Hallands fläder årligen per svensk 18+ år (godtemplare inberäknade). Försäljning på krogen ingår dock inte i Systembolagets siffror. Gissningsvis ingår inte loungekonsumtionen heller, för SAS lär köpa direkt från grossist.

Edit: decimalfel förut. Ska vara 11,7 ml = 1,17 cl per person och år, inte 10x så mycket.
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Hur vanlig eller ovanlig är Hallands fläder i rikets snapsglas? Systembolagets försäljningsstatistik för 2021 avslöjar följande:
Det såldes 69 454 helrör (700 ml), 136 857 halvrör (350 ml) samt ynka 177 förpackningar 12x50 ml-flaskor. Summa 96 623,95 liter.
Det motsvarar 11,7 cl Hallands fläder årligen per svensk 18+ år (godtemplare inberäknade). Försäljning på krogen ingår dock inte i Systembolagets siffror. Gissningsvis ingår inte loungekonsumtionen heller, för SAS lär köpa direkt från grossist.
Hur står sig denna siffra, 11,7 cl, inom competitive set mot ex. Skåne?
 

fcx

Medlem
Hur vanlig eller ovanlig är Hallands fläder i rikets snapsglas? Systembolagets försäljningsstatistik för 2021 avslöjar följande:
Det såldes 69 454 helrör (700 ml), 136 857 halvrör (350 ml) samt ynka 177 förpackningar 12x50 ml-flaskor. Summa 96 623,95 liter.
Det motsvarar 11,7 cl Hallands fläder årligen per svensk 18+ år (godtemplare inberäknade). Försäljning på krogen ingår dock inte i Systembolagets siffror. Gissningsvis ingår inte loungekonsumtionen heller, för SAS lär köpa direkt från grossist.
Det verkar ju gå flera flaskor om dagen i loungen vissa dagar, så SAS har säkert köpt på sig tusentals pavor.
 

Tomas E

Medlem
Hur står sig denna siffra, 11,7 cl, inom competitive set mot ex. Skåne?
Något förvånande såldes det bara något mer Skåne Akvavit än Hallands fläder, 124 138,75 liter, d.v.s. 1,50 cl per svensk 18+. Jag trodde att Skåne var en mycket vanligare snaps än Hallands fläder, men skillnaden är tydligen inte så stor.

O.P. Andersson Aquavit är klart vanligare än Skåne och säljer mest bland kryddat brännvin + akvavit (om jag inte navigerat fel i Excelarket). 231 053 liter inklusive de 50 ml-flaskor som ingår i "Svenska nubbar" men exklusive specialvarianter. 2,80 cl per svensk 18+ eller en knapp "det satt en mås på en klyvarbom" per person och år.

Här kan man botanisera själv i statistiken, men den är lite rörig eftersom specialstorlekar har andra artikelnummer och därmed finns på andra ställen i Excelarket:
Försäljningsstatistik | Systembolaget
 

palmen

Moderator
Hallands Fläder är väldigt vanlig bland folk jag träffar. Tämligen lätt att dricka utan jobbiga smaker så den som vill ha en lite lättare snaps passar den bra.
Är personligen inte förtjust i vanlig akvavit och dricker hellre Hallands Fläder.
 

GOTBound

Medlem
Något förvånande såldes det bara något mer Skåne Akvavit än Hallands fläder, 124 138,75 liter, d.v.s. 1,50 cl per svensk 18+. Jag trodde att Skåne var en mycket vanligare snaps än Hallands fläder, men skillnaden är tydligen inte så stor.

O.P. Andersson Aquavit är klart vanligare än Skåne och säljer mest bland kryddat brännvin + akvavit (om jag inte navigerat fel i Excelarket). 231 053 liter inklusive de 50 ml-flaskor som ingår i "Svenska nubbar" men exklusive specialvarianter. 2,80 cl per svensk 18+ eller en knapp "det satt en mås på en klyvarbom" per person och år.

Här kan man botanisera själv i statistiken, men den är lite rörig eftersom specialstorlekar har andra artikelnummer och därmed finns på andra ställen i Excelarket:
Försäljningsstatistik | Systembolaget
O.P torde logiskt vara SAS val av representant för akvavit destillaten, men jag tror svaret ligger i det @palmen skriver om drickbarheten som skäl varför Hallands Fläder är SAS val.

@palmen och @trekker får ursäkta men det är Skåne som gäller när det kommer till akvavit.
 
Toppen