Senaste nytt

SAS ställer in 4000 flighter under maj-aug 2022 (ca 5% av flighterna)

mha321

Medlem
SK157 Stockholm - Göteborg

Denna förvånar mig. Har aldrig varit på en GOT-ARN flight med SAS som inte varit belagd till minst 75% inte ens under delar av pandemin.
Det kan inte vara så att just den ställdes pga bomb-scare på GOT tidigare idag kanske?

(Senare flight under dagen gick i samband med det från "hyfsat full" till "nu får vi nog ligga i baggage-hyllorna"-full)
 

SK989

Medlem
Nu börjar vi nog se lite flygningar som ställs in p.g.a. "5%" (d.v.s. inte p.g.a. väder och teknik). Vad jag kan se hittills för dagens flygningar, orsaken till inställningen är dock inte känd för mig:

SK1805 Stockholm - Palma
SK903 Stockholm - New York
SK157 Stockholm - Göteborg
SK4011 Oslo - Stavanger
SK4743 Oslo - Bryssel
SK2742 Oslo - Palanga
SK257 Oslo - Bergen
SK818 Oslo - Düsseldorf
SK4043 Oslo - Stavanger
SK366 Oslo - Trondheim

Samt returerna på dessa avgångar är också inställda, d.v.s. 20 flighter för idag. Köpenhamn verkar inte ha några inställda flyg hittills.
Ytterligare flighter inställda idag är:
SK716 Stockholm-Helsingfors
SK1127 Stockholm-Ronneby
SK2603 Stockholm-Warszawa

Visst är det alltid inställda flyg av olika skäl även en dag utan onormalt väder men kommer vi upp i de här siffrorna är det nog mer problem än vanligt.
 

plover

Medlem
Kul artikel, jag har överhett sommarens direktflyg och kör en mellanlandning i MUC på vägen ned till NCE i juli, finns ju andra risker med ATC delays, bagagestrul men vi är på semester och det finns. värre ställen att spebdera tid på tänker jag.
 

mischadee

Medlem
Fick precis utresa till Alanya ändrad till 737-700 (SAS Bonus). Hemresan som är på separat biljett blev framflyttad 1 dag. Nu är frågan om bästa tillvägagångssätt. Det finns BONUSplatser ut från ARN dagen efter det ändrade planet (737) med A320 neo. Ska jag bara boka dem och invänta att 737-700 ställs in eller tror ni att jag kan ringa in och be SAS flytta oss? Är Diamond om det nu mot förmodan skulle hjälpa.
 

011430121

Medlem
Fick precis utresa till Alanya ändrad till 737-700 (SAS Bonus). Hemresan som är på separat biljett blev framflyttad 1 dag. Nu är frågan om bästa tillvägagångssätt. Det finns BONUSplatser ut från ARN dagen efter det ändrade planet (737) med A320 neo. Ska jag bara boka dem och invänta att 737-700 ställs in eller tror ni att jag kan ringa in och be SAS flytta oss? Är Diamond om det nu mot förmodan skulle hjälpa.
Nej det hjälper inte vara EBD de kommer att säga att avgången inte är inställd, och det är den ju inte men i 99% när det ändrar avgången från ARN till en 737-700 blt den inställd omkring 30 dagar innan avresan.
Boka om innan de ställer avgången!
 

GOTBound

Medlem
Efter att läst artikeln som Expressen länkar till verkar det vara vad denna tråden handlar om…

I Dagbladets artikel finns även ett stycke där SAS meddelat kunder att deras resa blivit inställd när så inte varit fallet… SAS skyller på mänskliga faktorn.

Flygkaos på SAS – 100 000 resenärer drabbas


Det är troligt att över 100 000 SAS-passagerare kommer att flyttas över till andra flyg än de ursprungliga, bekräftar SAS presschef förDagbladet.

Enligt SAS presschef kommer siffran förmodligen bli ännu högre än så eftersom inga ”vanliga” avbokningar räknats med.

För vissa innebär detta att gå miste om inplanerade utlandssemesterresor andra kommer behöva vänta i flera dagar för att komma hem igen.

Endast flygresor inom Europa är påverkade.

Expressen söker SAS.

Texten uppdateras.
 
Last edited:
Toppen