Senaste nytt

SAS ställer in 4000 flighter under maj-aug 2022 (ca 5% av flighterna)

Taggen

Medlem
Jag har ärligt talat inte ens tittat på vad tiderna var när de bara flög från Nyköping, då det var helt ointressant för mig...

Intressant kommentar om pålitligheten. Jag undrar vad det kommer sig av.

Dels verkar de ha tagit till ett gammalt sas trick? Ryan på arn-mmx tar enligt schemat 1:20 och sas tar 1:10. Samma tid för alla avgångar idag iaf, både cr9 och A320neo för sas och 737MAX för Ryan. Det kan knappast vara skillnad på hastigheten på planen då. Är det "vi flyger långsammare för att spara soppa" eller helt enkelt att man lagt in mer marginal för att inte vara sen?

Men det kan knappast handla om bara det?
Det är dyrt att missa slottider för ett bolag som Rajjan som har så kort turn-around så de har antagligen lagt in en marginal alt. har de inte samma data som SAS för att beräkna genomsnittstiden för flygningen. Kolla på Flightradar24 och jämför hur lång tid det tar så får du nog svaret.
 

TasselT

Medlem
LCC som Ryanair är bara ett alternativ om man flyger punkt till punkt utan byte.
Ryanair erbjuder t ex inga genomgående biljetter Luleå-ARN-GOT eller Skellefteå-ARN-GOT trots att samtliga dessa flygplatser trafikeras.

/ TT
 

SK989

Medlem
Apropå trådens ämne... Börjar vi se dessa 5% inställda flyg nu? Jag noterade att igår söndag ställde SAS in flyg från Arlanda till Malmö, Manchester samt Zürich varpå även returerna från Manchester (SK2550) och Zürich (SK1606) var inställda; returen från Malmö var planerad till idag (SK130). Det var ingen väderlek som var orsaken i något av dessa fall. Idag har SAS inställda flyg från Luleå och Umeå till Arlanda.
 

LarsCph

Medlem
Her var en ny kreativ vinkel fra SAS - i denne artikel om de lange køer ved security i Kastrup lufthavn argumenterer SAS så for, at de for at hjælpe til med at løse kø problemerne har valgt at aflyse og ombooke rejsende til andre afgange... Kaos i Københavns Lufthavn kan gentage sig i forårets lange weekender | Indland | DR

SASFly.jpg
 

SK989

Medlem
Her var en ny kreativ vinkel fra SAS - i denne artikel om de lange køer ved security i Kastrup lufthavn argumenterer SAS så for, at de for at hjælpe til med at løse kø problemerne har valgt at aflyse og ombooke rejsende til andre afgange... Kaos i Københavns Lufthavn kan gentage sig i forårets lange weekender | Indland | DR

Visa bifogad bild 129281
Synnerligen kreativt, men det är ju inte sant - skälet till att SAS ställer in är ju inte direkt för att minska köerna i säkerhetskontrollen.
 

mha321

Medlem
Synnerligen kreativt, men det är ju inte sant - skälet till att SAS ställer in är ju inte direkt för att minska köerna i säkerhetskontrollen.
Om det inte finns ett långsökt orsakassmband. Tex genom att cph höjer priserna i högtrafik. Detta leder till att sas flyttat avgångar. Vilket i sin tur leder till kortare kö.

Men ja. Det är långsökt. För de kan säkert inte ändra på så kort varsel. Och dessutom vore det ju inte sas förtjänst ändå...
 

SK989

Medlem
Nu börjar vi nog se lite flygningar som ställs in p.g.a. "5%" (d.v.s. inte p.g.a. väder och teknik). Vad jag kan se hittills för dagens flygningar, orsaken till inställningen är dock inte känd för mig:

SK1805 Stockholm - Palma
SK903 Stockholm - New York
SK157 Stockholm - Göteborg
SK4011 Oslo - Stavanger
SK4743 Oslo - Bryssel
SK2742 Oslo - Palanga
SK257 Oslo - Bergen
SK818 Oslo - Düsseldorf
SK4043 Oslo - Stavanger
SK366 Oslo - Trondheim

Samt returerna på dessa avgångar är också inställda, d.v.s. 20 flighter för idag. Köpenhamn verkar inte ha några inställda flyg hittills.
 
Toppen