Senaste nytt

Star Alliance Kreditkort

JacobGBG

Medlem
Tvivlar på att det kommer komma till Sverige i någon vettig kapacitet. Vår marknad för dessa kort är oerhört konservativ. Jämför med USA där man kan finansiera långresor från CC förmåner utan att någonsin sätta foten i ett plan.
 
På ämnet så gjorde Chatflights ett inlägg på instagram om kreditkortet där man samtidigt likställde 90k Miles&Smile med 210k EuroBonus (poäng alltså). Min följdfråga resulterade i ”en sista varning” och en blockering. Dom är tydligen trötta på att folk synar deras bluffar och tycker då att det enda rätta är att ta bort alla kritiska kommentarer och fortsätta som vanligt. Undra varför?

Länk till inlägget: Login • Instagram

Jag tycker det är illavarslande när man avsiktligen vrider på sanningen i sin marknadsföring gång på gång, för att vilseleda folk utan tillräcklig kunskap i ämnet, att använda företagets tjänster. Det är väl definitionen av bondfångeri?

72EC321A-66A4-47D4-910A-2EA81DD8842A.jpeg


07ECE767-33B1-4FF6-B539-ACA981E922F3.jpeg


Hur skulle ni värdera 90k Miles&Smiles? Och tror ni som Chatflights att kortet kommer ha samma växlingskurs till alla bonusprogram? :)

Till moderator. Ta nu inte bort detta inlägg, även om ni får påtryckningar eller är kompis med @Alexis
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Det är ju helfestlig att de skriver i ena läget att kortet, som inte är lanserat än, fungerar precis som ett Amex. Membership Rewards, Amex poängprogram, fungerar ju nämligen så att växelkursen gentemot de olika flyg-/hotell-/partnerbolagen skiljer sig från ett partnerbolag till ett annat. Det är också olika svårt att tjäna in flygpoäng i SAS Eurobonus kontra exempelvis den turkiska varianten. Ett 1:1 förhållande på en produkt som i sig blir en konkurrent till flygbolagens egna kreditkort, nja, det är nog att hoppas på för mycket. Klart i linje med bondfångeri att låta påskina ett dylikt förhållande.
 

Renato

Medlem
På ämnet så gjorde Chatflights ett inlägg på instagram om kreditkortet där man samtidigt likställde 90k Miles&Smile med 210k EuroBonus (poäng alltså). Min följdfråga resulterade i ”en sista varning” och en blockering. Dom är tydligen trötta på att folk synar deras bluffar och tycker då att det enda rätta är att ta bort alla kritiska kommentarer och fortsätta som vanligt. Undra varför?

Länk till inlägget: Login • Instagram

Jag tycker det är illavarslande när man avsiktligen vrider på sanningen i sin marknadsföring gång på gång, för att vilseleda folk utan tillräcklig kunskap i ämnet, att använda företagets tjänster. Det är väl definitionen av bondfångeri?

Visa bifogad bild 129289

Visa bifogad bild 129288

Hur skulle ni värdera 90k Miles&Smiles? Och tror ni som Chatflights att kortet kommer ha samma växlingskurs till alla bonusprogram? :)

Till moderator. Ta nu inte bort detta inlägg, även om ni får påtryckningar eller är kompis med @Alexis

Bra skrivet, ditt resonemang var en tankeställare till den okunniga gruppen. Du förtjänar mer ett tack än en konstig varning. Herregud snart får man inte påpeka något innan man hugger till. Det är ju ändå det som är bäst för konsumenten. Jag tycker konkurrens är bra för både konsumenten samt att det ställer företag mot väggen att göra bättre produkter och ta till sig vad den genuina marknaden efterlyser.

Jag kommer nog vilja testa deras kort om det kommer men jag gillar att betala med Amex segmenten då försäkrings frågan är viktig för mig och allt är bara bättre där. Jag gillar att vara trogen och loyal till ett företag. Det är en win win situation för båda.
 

intuition

Medlem
Det kan ju vara så att de tänker sig att en poäng i deras system kommer att konverteras 1:1 mot alla underliggande program, dvs att 1 poäng blir antingen 1 miles i M&M eller 1 poäng i EB eller 1 poäng i ...
 

palmen

Moderator
Det kan ju vara så att de tänker sig att en poäng i deras system kommer att konverteras 1:1 mot alla underliggande program, dvs att 1 poäng blir antingen 1 miles i M&M eller 1 poäng i EB eller 1 poäng i ...
Om det gör det så är det extremt bra att växla till vissa program och extremt dåligt till andra. Jag är dock tveksam till att det skulle fungera så. Lite som att kunna växla in min "fiktiva pryl" och välja om jag ska få betalt i SEK, USD, GBP och få lika mycket i varje valuta.
 

intuition

Medlem
Jag tänkte att de kanske gör det OK att växla till vissa program och extremt dåligt att växla till andra...
Nä, verkar kanske inte troligt men om det var så de tänkte så stämmer iaf jämförelsen i posten.

Affärsidén att erbjuda växling är alltid att skära emellan på kursen, så kursen blir sällan speciellt bra med ett tredje part kort
 

Jonas C

Medlem
Hur skulle ni värdera 90k Miles&Smiles? Och tror ni som Chatflights att kortet kommer ha samma växlingskurs till alla bonusprogram? :)
Jämförelsen är främst avsedd för att belysa arbitragemöjligheterna som uppstår när man med hjälp av samma poängvaluta (de generiska Star Alliance poängen från det nya kreditkortet) kan boka samma bonusresa på exakt samma flygbolag/rutt till mer än halva poängpriset enbart genom att överföra poängen till "rätt" bonusprogram.

Kikar vi på de amerikanska bankerna där både Amex, Chase och Citibank har fler än ett Star Alliance bonusprogram som transferpartners så överförs poängen till samma växlingskurs till alla bonusprogram. Exempelvis Chase som har både United och KrisFlyer som transferpartners. Sett till poängpriserna och vilka resor som går att boka så är en KrisFlyer mile betydligt mer värdefull än en United mile. Liknande jämförelser går även att göra på hotellsidan där Chase har Hyatt, Marriott och IHG som partners, alla med kursen 1:1. Detta trots att de har helt olika nivåer för poänguttag.

Utgår man från det så är det rimligt att Star Alliance-kortet kommer att fungera enligt samma princip, dvs alla poäng överförs till samma kurs oavsett bonusprogram (såvida de inte är kilometerbaserade, då blir kursen 1:1,6). Sedan finns det även faktorer som vad Star Alliance kompenserar respektive flygbolag per poäng, samt vilka poäng som överförs mest inom vilka marknader.
 
Toppen