Senaste nytt

Reserapport NYC

KConny

Medlem
Kul med en negativ reserapport. Så är det ibland. Alla har vi väl råkat åka till något ställe vi inte gillat. Du sätter fingret på det negativa som är en stark kontrast mot hur vi har det i Sverige eller Europa.
Nu har jag varit i USA tillräckligt många gånger för att fatta att de inte är bäst i världen på allt, även om de gärna vill få det att låta så. Så mina förväntningar är där efter. Jag har en love/hate-relation till USA, men med fördel love.
 

Insomnia

Medlem
Kan börja med att vattnet smakade som jordkällare när jag kom hit i början av mars. Så det va flaskvatten som gällde. Under hela vistelsen så la jag mig Kl 2100 på kvällarna och var aldrig ute på nån krog. Dom säger att man inte ska lägga sig när man är trött utan vänta tills man är jättetrött pga av ”Jetlag” Jag gick på Svensk tid. Angående priserna som jag tjolade om hela tiden, så är det dyrt. En natt kostar två el tre dubbelt, jämfört med liknande hotel i Sverige. ”Elite Hotel Västerås” el ”Best Western hotel i Mora” För att inte prata om frukosten, vilket knappt existerar och kostar 20 dollar extra. Man får typ en äggmacka med kaffe el te. När jag gick runt city så var det mycket snabbmat som serverades. Pizza, hamburgare och alla dessa mackor. Men det bästa var fanimej bacon- och jordnötsmilkshaken. på ”Five guys”. Mycket att se och uppleva men ledsamt se alla ”riktiga” tiggare, hemlösa och självdestruktiva personer på gatorna.

När jag tog tunnelbanan pratade jag med en yngre grabb som bor i Jersey, som ligger väst om New York. Han jobbar på en butik i NYC och det är rätt lugnt jobb. Han tjänar 16 dollar i timmen men hans lägenhet kostar 1300dollar i månaden. Som New York invånare måste man betala lokal- och statetax ( kommunalskatt) Många känner nog inte sig trygga. Ökad brottslighet hemlösa och mentalsjuka personer. New York har ett växande problem. Varje gång jag gick på gatorna såg jag människor som inte får den hjälp dom behöver. Under min NYC vistelse hade jag planer hjälpa till på ett hjälpcenter för hemlösa som volontär . Man packar och delar ut matpåsar till hemlösa. Jag ångrade att jag inte gjorde det. Människorna här åker ut å in från finkan. NYC har en lysande idé. ”Vi arresterar folk och släpper sedan ut dom på gatorna igen, så dom kan begå nya brott” Väpnat rån, misshandel m.m. Vill inte prata politik men dom har förstört staden. Man får röka cannabis men inte gambla ”Texas Hold’em, Poker” och provskjuta vapen som jag alltid brukar göra på mina resmål. Man får knarka här. Cannabislukten el odören var påtaglig på gatorna. Speciellt i Chinatown. Lite som att vara tillbaka på ”Red light District” i Amsterdam. Sista kvällen skulle jag besöka Brooklyn barcade. Vilket är ett flipper- och arkadställe. När jag var påväg dit, gåendes i mörkret på obelyst folktom gata och fibblandes med min telefon. Hör jag, att det är någon som skriker åt mig från en bil. Jag vänder mig om , vilket man inte ska göra. Snubben i passagerarsätet skriker ”*** You”. Nu kommer alla tankar fort i huvudet på mig men dom åkte bara vidare. Dagen efter sitter jag på ett fik och följer Fox News på en tv. Då ser jag, last night,- ”2 dead in Brooklyn”. Samt detta hände senare under lördagsnatten i Brooklyn. https://www.fox9.com/news/driver-shot-at-during-road-rage-incident-in-brooklyn-parkeringen

Vattnet i USA innehåller flour och smakar skit. Går att dricka det men gott är det inte. Tror du hade gillat California istället!

Att resa runt i världen och se alla konstraster är vad resandet handlar om. Se livet och saker och ting ur olika perspektiv. Sådant kan man sen ta med sig hem och vara tacksam för att man har tak över huvudet och mat på bordet. Inte gnälla när man missar bussen eller inte hittar en parkeringsplats eller att bensinpriset går upp med några kronor. Vara tacksam för vad man har för imorgon kan du ha förlorat allt.
 
Toppen