Senaste nytt

Nybörjarfråga kring snabb vistelse i EWR

airac

Medlem
Tack för alla svar! Jag flyger utan incheckat bagage utan bara har ett litet handbagage.

Det kan vara så att den person jag möter upp eventuellt ska resa (på riktigt) och kan då försöka styra sin avgångstid så att det prickar mellan mina flygtider. Frågan är då om jag kan vara "airside" utan att passera immigration mellan mina flyg?
Nej, det finns inga flöde för internationella transfer i USA. Det enda i den linjen som funkar är om du går in i landet (och tullar saken!), lämnar igen och ni möts vid gaten typ.
 

Tomas E

Medlem
Jag behöver ta mig från Arlanda till New York under samma dag för en jobbrelaterad grej (ska hälsa på en kollega och lämna en pryl till honom på flygplatsen).
Du är alltså flygkurir, även om du inte använder det begreppet, eftersom du ska leverera "en pryl" till USA. Det betyder att du får berätta i immigration att du är air courier och vad du levererar, eftersom det är anledningen till ditt besök i USA. Sedan får du förtulla "prylen" och i förekommande fall betala tullavgift enligt med gällande tariff (såvida det du levererar inte är tullfritt). Bör väl inte vara något problem eftersom du anger att du gör detta i jobbet?
 

Sir Lemon

Medlem
Var också beredd på frågan från immigration om hur länge du kommer stanna och varför. Du måste ha ett bra, tydligt och ärligt svar. Framförallt om du har med dig ’prylar’ som du ska lämna där efter du har gått igenom tullen. Förklara rakt varför frakt inte var ett alternativ. Annars finns risken att immigration eller tullen misstänker smuggling av något slag eller grå import, då räcker troligen inte tiden mellan flygen, men hem kommer du!
;) hem kommer du….
 
Toppen