Senaste nytt

Reserapport NYC

jerk

Medlem
Kan börja med att vattnet smakade som jordkällare när jag kom hit i början av mars. Så det va flaskvatten som gällde. Under hela vistelsen så la jag mig Kl 2100 på kvällarna och var aldrig ute på nån krog. Dom säger att man inte ska lägga sig när man är trött utan vänta tills man är jättetrött pga av ”Jetlag” Jag gick på Svensk tid. Angående priserna som jag tjolade om hela tiden, så är det dyrt. En natt kostar två el tre dubbelt, jämfört med liknande hotel i Sverige. ”Elite Hotel Västerås” el ”Best Western hotel i Mora” För att inte prata om frukosten, vilket knappt existerar och kostar 20 dollar extra. Man får typ en äggmacka med kaffe el te. När jag gick runt city så var det mycket snabbmat som serverades. Pizza, hamburgare och alla dessa mackor. Men det bästa var fanimej bacon- och jordnötsmilkshaken. på ”Five guys”. Mycket att se och uppleva men ledsamt se alla ”riktiga” tiggare, hemlösa och självdestruktiva personer på gatorna.

När jag tog tunnelbanan pratade jag med en yngre grabb som bor i Jersey, som ligger väst om New York. Han jobbar på en butik i NYC och det är rätt lugnt jobb. Han tjänar 16 dollar i timmen men hans lägenhet kostar 1300dollar i månaden. Som New York invånare måste man betala lokal- och statetax ( kommunalskatt) Många känner nog inte sig trygga. Ökad brottslighet hemlösa och mentalsjuka personer. New York har ett växande problem. Varje gång jag gick på gatorna såg jag människor som inte får den hjälp dom behöver. Under min NYC vistelse hade jag planer hjälpa till på ett hjälpcenter för hemlösa som volontär . Man packar och delar ut matpåsar till hemlösa. Jag ångrade att jag inte gjorde det. Människorna här åker ut å in från finkan. NYC har en lysande idé. ”Vi arresterar folk och släpper sedan ut dom på gatorna igen, så dom kan begå nya brott” Väpnat rån, misshandel m.m. Vill inte prata politik men dom har förstört staden. Man får röka cannabis men inte gambla ”Texas Hold’em, Poker” och provskjuta vapen som jag alltid brukar göra på mina resmål. Man får knarka här. Cannabislukten el odören var påtaglig på gatorna. Speciellt i Chinatown. Lite som att vara tillbaka på ”Red light District” i Amsterdam. Sista kvällen skulle jag besöka Brooklyn barcade. Vilket är ett flipper- och arkadställe. När jag var påväg dit, gåendes i mörkret på obelyst folktom gata och fibblandes med min telefon. Hör jag, att det är någon som skriker åt mig från en bil. Jag vänder mig om , vilket man inte ska göra. Snubben i passagerarsätet skriker ”*** You”. Nu kommer alla tankar fort i huvudet på mig men dom åkte bara vidare. Dagen efter sitter jag på ett fik och följer Fox News på en tv. Då ser jag, last night,- ”2 dead in Brooklyn”. Samt detta hände senare under lördagsnatten i Brooklyn. https://www.fox9.com/news/driver-shot-at-during-road-rage-incident-in-brooklyn-parkeringen
 
Last edited:

ptotheg

Medlem
Det här tycker jag var en negativ och i ganska stor utsträckning felaktig bild av New York. Givetvis finns det utmaningar och misär i staden men det gör det i Malmö och Stockholm i ”fantastiska” Sverige med sitt fina skyddsnät också.

Kanske bör rubriken ändras till ”Min uppfattning” av New York snarare än en reserapport.
 

LPC123

Medlem
Oj ja detta var ingen positiv bild av NYC. Jag har varit där flera ggr dom senaste 25 åren och delar inte din bild? Att det finns problem där på samma sätt som vi har i Sverige absolut men glöm inte att det bor ca11miljoner på en yta som är betydligt mindre än Sverige. Jag har egentligen bara positiva saker att säga efter mina resor dit. min syster bodde där i Brooklyn i10 år och jag har hört konstiga saker från henne men som sagt jag har inte själv upplevt dom. Att det blivit dyrt att bo och leva håller jag med om men vart i världen har det inte blivit det nu? Jag vill nog ändå rekommendera NYC som resmål då det är en av världens mest spännande städer :)
 

Hachans

Medlem
Jag tror det hade varit bra med en extra genomläsning av din rapport och fundera på vad du egentligen vill förmedla som är hjälpsamt för andra resenärer, och se gärna över meningsbyggnad och styckeindelning så det blir fokus på rätt saker. Det är inte så hjälpsamt för resenärer att veta att man betalar kommunalskatt i New York.

Kanske åt du på någon trevlig restaurang. Eller berätta mer om arkadstället? Det lät roligt.

Om du kände dig otrygg i New York så finns det säkert massor med andra ställen du kan åka till. Man måste ju inte åka dit. Finns mycket kunskap på forumet med ställen som är lite mer vanilj.
 

igelkotten

Medlem
Älskar New York. Verkar som att NYC inte är din cup of tea. Om du gör ett återbesök i regionen kanske de mindre orterna i norra delarna av delstaten faller dig mer i smaken?

Och så klart trist att se att människor är hemlösa men det stöter man ju på i de flesta storstäder i världen, så det är inget unikt för New York.
 

Rickard_O

Medlem
Nu har jag inte varit i NY/Manhattan på ganska länge, men skulle gissa på att det är tusen gånger bättre än dom sämsta områdena i Philadelphia och Los Angeles.
Gå in på youtube så söker du på "Zombie street", om du tycker det är illa i NY kommer du troligen ha problem att sova efter det du sett från tex Philadelphia, SF och andra städer.
 

Fredde18

Medlem
Sanningen ligger ju hos betraktaren så det tänker jag inte ifrågasätta, vi var där för ett par veckor sen och hade en alltigenom trevlig vistelse.

Jag kan önska att skribenten hade läst igenom sin text innan publicering så kanske stavfel, syftningsfel och knepiga meningar kunnat städas bort. Reserapporter är väldigt populära här på forumet och ger många tips och vägledning för andra som ligger i samma planer eller tankar men då behövs lite mer fakta, struktur och beskrivning av sådant som detta forum enligt mig lyfter fram, främst flygresor, mat och boende.

Hoppas nästa resa varthän den bär blir en bättre upplevelse!
 
Kändes som rapporten var saxad och halverad från en längre ledsen rapport. Dock så är New York inte en lika mysig stad som tidigare, vi hade liknande upplevelse för några år sedan, Usa är till stora delar ett u-land gällande att ta hand om de svagaste, men det hör ju inte hemma i ett reseforum me fokus på trevligheter.
 

chazzie

Medlem
Nu var det ett bra tag sen jag var i NYC senast, eller USA för den delen (sommarens besök blir det första sen 2015 :eek:) men staden, och till viss del USA, är som många påpekat lite av en stad/ett land med två ansikten. Många har det väldigt dåligt, många har det väldigt bra eller bra, sen finns väl någon slags medelklass också. Hemlösa och utsatta finns tyvärr i de flesta länder, så även våldsbrott.

Visst är det du skriver en del av NYC, men sen är staden så mycket mer! Det finns otroligt mycket bra restauranger, museum, sevärdheter, broadwayshower, NHL-hockey, basket, baseball, listan kan göras lång! Sen är så klart storstäder inte allas "cup of tea", men det finns många andra resmål både i och utanför USA, så något kan man alltid hitta.
 
Toppen