Senaste nytt

Avbokade SAS bonusresor utan information

Hur ska ett sånt system veta om man fått återbetalning? Då måste det ju ha tillgång till både mitt Eurobonuskonto samt mina betalkortskonto? För att SAS eller någon annan skickat ett mail om att de ska återbetala är ingen garanti för att de verkligen gjort det, har jag lärt mig :)

Ett sånt system fungerar genom att man själv markerar status för sina resor.

Det finns väldigt liten uppsida för att integrera och lagra känslig data, därför har vi valt att skapa tjänsten utifrån att man själv matar in relevant information i systemet.

Låt säga att du lägger till en flygresa. Du kan välja att lägga till din routing för att få viss extra information presenterat för dig. Du kan sedan välja att lägga till hotell och övriga bokningar och välja vilken resa dessa skall vara kopplade till. Om du lägger till datum för fri avbokning så har du där en samlad översikt för din resa.

Lät säga att du sedan avbokar flyget, för att resan inte kommer bli av. Genom att markera resan som avbokad kommer resan fortfarande finnas kvar i din (som avbokad men ej återbetalt). När du erhållit återbetalningen så markerar du resan återbetalt.

Om vi backar ett steg. När du valde att markera resan som avbokad, så kommer du även bli uppmärksammad på de hotell och övriga bokningar som du har kopplade till resan, så att du med säkerhet kommer ihåg att avboka allt. Ofta har man ju bokat både 1 och 2 alternativ av hotell och dessutom via flera olika sidor. Därav är det svårt att hålla koll.

Så som svar på din fråga. Nej vi har inte skapat en tjänst som är automatiskt och har koll på allt. Vi har skapat en tjänst som hjälper dig att själv hålla koll på dina resor. Du slipper excel- och worddokumenten :)

Här är exempel på en översikt av en resa.
55752539-A299-4B9F-91D3-208D0D4C5CB3.jpeg

Man kan även dela resorna med andra. Självklart man man välja vilken info som ska synas på den delade länken, ex datum, kostnad, boenden.

Här är ett exempel på en delad resa.
Share My Trip / New York
 

Migato

Medlem
Samma för min del. Bokning till HND i slutet av juli som plötsligt var borta utan någon form av information. Ringde upp och 30 minuter samtal senare, poäng tillbaka plus 5000 poäng som plåster på såren.
Intressant att du fick en kompensation för det, antog att det var standard att SAS gjorde så. 3 bokningar som försvann och som jag sedan kollade upp hade blivit inställda och enligt tjejen i kundtjänst var det inget konstigt.
 
Ett sånt system fungerar genom att man själv markerar status för sina resor.

det finns väldigt liten uppsida för att integrera och lagra känslig data, därför har vi valt att skapa tjänsten utifrån att man själv matar in relevant information i systemet.

låt säga att du lägger till en flygresa. Du kan välja att lägga till din routing för att få viss extra information presenterat för dig. Du kan sedan välja att lägga till hotell och övriga bokningar och välja vilken resa dessa skall vara kopplade till. Om du lägger till datum för fri avbokning så har du där en samlad översikt för din resa.

Lät säga att du sedan avbokar flyget, för att resan inte kommer bli av. Genom att markera resan som avbokad kommer resan fortfarande finnas kvar i du. Lista (som avbokad men ej återbetalt). När du erhållit återbetalningen så markerar du resan återbetalt).

Om vi backar ett steg. När du valde att markera resan som avbokad, så kommer du även bli uppmärksammad på de hotell och övriga bokningar som du har kopplade till resan, så att du med säkerhet kommer ihåg att avboka allt. Ofta har man ju bokat både 1 och 2 alternativ av hotell och dessutom via flera olika sidor. Därav är det svårt att hålla koll.

Så som svar på din fråga. Nej vi har skapat en tjänst för är automatiskt och har koll på allt. Vi har skapat en tjänst som hjälper dig att själv hålla koll på dina resor. Du slipper excel- och worddokumenten :)

Här är exempel på en översikt av en resa.
Visa bifogad bild 129105

Man kan även dela resorna med andra. Självklart man man välja vilken info som ska synas på den delade länken, ex datum, kostnad, boenden.

Här är ett exempel på en delad resa.
Share My Trip / New York
Det här ser ut att bli ett grymt användbart verktyg! Jag kommer garanterat att använda det.
 

TomJ

Medlem
Ett sånt system fungerar genom att man själv markerar status för sina resor.

Det finns väldigt liten uppsida för att integrera och lagra känslig data, därför har vi valt att skapa tjänsten utifrån att man själv matar in relevant information i systemet.

Låt säga att du lägger till en flygresa. Du kan välja att lägga till din routing för att få viss extra information presenterat för dig. Du kan sedan välja att lägga till hotell och övriga bokningar och välja vilken resa dessa skall vara kopplade till. Om du lägger till datum för fri avbokning så har du där en samlad översikt för din resa.

Lät säga att du sedan avbokar flyget, för att resan inte kommer bli av. Genom att markera resan som avbokad kommer resan fortfarande finnas kvar i din (som avbokad men ej återbetalt). När du erhållit återbetalningen så markerar du resan återbetalt.

Om vi backar ett steg. När du valde att markera resan som avbokad, så kommer du även bli uppmärksammad på de hotell och övriga bokningar som du har kopplade till resan, så att du med säkerhet kommer ihåg att avboka allt. Ofta har man ju bokat både 1 och 2 alternativ av hotell och dessutom via flera olika sidor. Därav är det svårt att hålla koll.

Så som svar på din fråga. Nej vi har inte skapat en tjänst som är automatiskt och har koll på allt. Vi har skapat en tjänst som hjälper dig att själv hålla koll på dina resor. Du slipper excel- och worddokumenten :)

Här är exempel på en översikt av en resa.
Visa bifogad bild 129105

Man kan även dela resorna med andra. Självklart man man välja vilken info som ska synas på den delade länken, ex datum, kostnad, boenden.

Här är ett exempel på en delad resa.
Share My Trip / New York

Ah, ok. Men då är jag med på banan igen.

Hade problem med avbokningar på SAS för något år sedan. Just att matcha bokning, avbokning och återbetalning på kortet var knepigt då det i infon på Amex enbart fanns biljettnummer för varje betalning/återbetalning men i bekräftelsemailen fanns bokningskoden. Så att matcha återbetalningar med bokningar var en mardröm, fick öppna varje medföljande PDF-biljett för att få fram biljettnummer och sen matcha mot återbetalningar på Amex hemsida. Numera kommer inte ens biljettnumret upp direkt när man klickar på transaktionen utan man måste välja Skriv ut först för att få fram denna "additional info". Så om man, som i mitt fall, avbokat ett antal resor med samma biljettpris men bara fått retur på 6 av 7 resor så blir det en del klickande innan man hittar vilken som saknas!

När man sen ringde SAS kunde de direkt se i systemet att pengar inte betalats ut, även om jag fått mail om att så skulle ha skett. Så nu vädrade jag morgonluft! Att ni kanske hittat infon ur deras system som säger att de har betalat ut.
 
En av mina bonusresor med SAS i oktober har nu status "inställd", men jag har inte mottagit någon information. Utgår från att jag ombokas.
 
Ah, ok. Men då är jag med på banan igen.

Hade problem med avbokningar på SAS för något år sedan. Just att matcha bokning, avbokning och återbetalning på kortet var knepigt då det i infon på Amex enbart fanns biljettnummer för varje betalning/återbetalning men i bekräftelsemailen fanns bokningskoden. Så att matcha återbetalningar med bokningar var en mardröm, fick öppna varje medföljande PDF-biljett för att få fram biljettnummer och sen matcha mot återbetalningar på Amex hemsida. Numera kommer inte ens biljettnumret upp direkt när man klickar på transaktionen utan man måste välja Skriv ut först för att få fram denna "additional info". Så om man, som i mitt fall, avbokat ett antal resor med samma biljettpris men bara fått retur på 6 av 7 resor så blir det en del klickande innan man hittar vilken som saknas!

När man sen ringde SAS kunde de direkt se i systemet att pengar inte betalats ut, även om jag fått mail om att så skulle ha skett. Så nu vädrade jag morgonluft! Att ni kanske hittat infon ur deras system som säger att de har betalat ut.

Jag förstår, det är ett riktigt aber! Speciellt när man har flera bokningar på samma datum och routing, eftersom skatterna då är identiska. Annars brukar man kunna urskilja dom på just summan.
 

QR A319

Medlem
Är detta som SAS gör verkligen lagligt ???

Brukar vara ganska vanligt i inlägg hur enskilda hotar eller har stämt flygbolag då de känner sig felaktigt bemötta. Tyvärr, men inte helt oväntat så är det lika vanligt med total avsaknad av återkopplingar på "stämningarna" i dessa trådar.
Att som enskild person kunna stämma ett flygbolag (nationellt eller privatägt ) för att någon känner sig felaktigt behandlad är bara naivt att tro! Ger ju ofta iofs en helt legitim trådstart på svenska eller andra språks flygforum :)
 

Mikeswede

Medlem
Brukar vara ganska vanligt i inlägg hur enskilda hotar eller har stämt flygbolag då de känner sig felaktigt bemötta. Tyvärr, men inte helt oväntat så är det lika vanligt med total avsaknad av återkopplingar på "stämningarna" i dessa trådar.
Att som enskild person kunna stämma ett flygbolag (nationellt eller privatägt ) för att någon känner sig felaktigt behandlad är bara naivt att tro! Ger ju ofta iofs en helt legitim trådstart på svenska eller andra språks flygforum :)

Tar tillbaka mitt inlägg då det tydligen startar en onödig tråd/diskussion.......
 

J1981

Medlem
Jag har själv upplevt problemet med att hålla koll på alla olika bokningar, såväl flyg, hotell och hyrbilar. Vi kommer därför att lansera en funktion som heter ”mina bokningar” på Eurobonus Award Planner. Funktionen hjälper till att ge en samlad översikt över sina resor samt hålla kolla på kostnader. Mer info kommer när jag är tillbaka från semester i månadsskiftet maj/juni.

Låter riktigt bra.

Skaffa konto på Tripcase eller tripit. Sätt upp en mailregel så att alla bokningsmail vidaresänds dit.
Sedan har du logg på alla resor och kan också på push eller mail vid ändringar och avbokningar.

Tack för tipset
 
Toppen