Senaste nytt

Storleken på SAS flygplansflotta efter corona?

KalleSus

Medlem
Airbus 321 Classic OY-KBE på väg upp till Stockholm från Madrid efter långtids coronaparkering.
Gissningsvis i trafik redan i morgon 07.05 som SK1417 till Köpenhamn (obs! bara min gissning)
Helt klart är att två 321 är trafiksatta från i morgon.

Den tredje att sättas i trafik ska, enligt rykten, vara OY-KBK som dock ännu står kvar i Madrid.
 

Tobbe.O

Medlem
Airbus 321 Classic OY-KBE på väg upp till Stockholm från Madrid efter långtids coronaparkering.
Gissningsvis i trafik redan i morgon 07.05 som SK1417 till Köpenhamn (obs! bara min gissning)
Helt klart är att två 321 är trafiksatta från i morgon.

Den tredje att sättas i trafik ska, enligt rykten, vara OY-KBK som dock ännu står kvar i Madrid.

Helt rätt @KalleSus ! :) OY-KBE är tillbaka i trafik idag! :)

Screenshot_20220505-175001_Flightradar24.jpg
 

KalleSus

Medlem
Det är en hel del omdisponeringar inom SAS 321CEO-flotta.
Tre maskiner ska ju trafikera mellan de skandinaviska huvudstäderna i sommar. Två är redan i trafik, OY-KBB och OY-KBE.
Den tredje som nämnts, OY-KBK har befunnit sig i Madrid under lång tid.
Nu kommer den att flyga upp till Stockholm i eftermiddag, så då är de tre trafikmaskinerna på plats.

Samtidigt har det förekommit en hel del andra förflyttningar bland de gamla 321.

OY-KBF och OY-KBL flög Madrid - Oslo den 5:e respektive 13:e april.
LN-RKK flyttades från Köpenhamn till Oslo den 7:e april.
OY-KBH flögs upp från Madrid till Stockholm redan den 13:e mars - och återvände till Madrid i går, den 9:e maj.
Dessutom står LN-RKI i Köpenhamn, enligt uppgift inte längre i flygbart skick.

Det känns som det har blivit osedvanligt många tomflygningar för att få igång en handfull maskiner till sommartrafiken.
Men det finns förstås något giltigt skäl till dessa omdisponeringar.
 

KalleSus

Medlem
@KalleSus och övriga hur ser schemat för utfasningen av kvarvarande 737 orna ut för SAS
Jag har inte full koll på detta, men vad jag har hört (och det var någon gång i vintras) så ska 737-800 försvinna redan i sommar (vid midsommartid sas det då) och återstående 737-700 ska vara borta senast till tidtabellsskiftet i oktober.

Nu har det ju rapporterats idag att SAS tvingas ställa in 4000 flygningar i sommar (perioden maj - augusti) delvis beroende på försenade flygplansleveranser (enligt SAS egna uppgifter).
Man kan ju tro vad man vill om detta men sant är ju att t.ex. SAS Link är försenat - men där beror det ju huvudsakligen på personalbrist. Och det har väl också framkommit att lanseringen av sparprogrammet inte riktigt går i den takt som SAS önskar - delvis beroende på problem att rekrytera personal till de nya bolagen.
Allt detta kan ju möjligen innebära att Boeingmaskinerna får flyga lite längre, men det är bara spekulationer från min sida.
 

Tobbe.O

Medlem
Det är en hel del omdisponeringar inom SAS 321CEO-flotta.
Tre maskiner ska ju trafikera mellan de skandinaviska huvudstäderna i sommar. Två är redan i trafik, OY-KBB och OY-KBE.
Den tredje som nämnts, OY-KBK har befunnit sig i Madrid under lång tid.
Nu kommer den att flyga upp till Stockholm i eftermiddag, så då är de tre trafikmaskinerna på plats.

Samtidigt har det förekommit en hel del andra förflyttningar bland de gamla 321.

OY-KBF och OY-KBL flög Madrid - Oslo den 5:e respektive 13:e april.
LN-RKK flyttades från Köpenhamn till Oslo den 7:e april.
OY-KBH flögs upp från Madrid till Stockholm redan den 13:e mars - och återvände till Madrid i går, den 9:e maj.
Dessutom står LN-RKI i Köpenhamn, enligt uppgift inte längre i flygbart skick.

Det känns som det har blivit osedvanligt många tomflygningar för att få igång en handfull maskiner till sommartrafiken.
Men det finns förstås något giltigt skäl till dessa omdisponeringar.

OY-KBK sattes i trafik direkt. Så nu är tre 321 Classic i trafik! :)

OY-KBB
OY-KBE
OY-KBK

Screenshot_20220511-161421_Flightradar24.jpg
 
Toppen