Cristoffer Cedergren
Medlem
Det var glada dagar när vi kunde boka SQ First från CPH och champagnen flödade ombord. De dagarna är förbi.
Några exempel på andra bolag som har betydligt sämre villkor på awards.Hej Palmen, jag håller med dig om det mesta. Dock några saker
- Även SAS kan ha fel/förbättra sig
- Du säger att awards med SAS varit mycket fördelatigare med SAS än med andra. Det enda jag kan se är AMEX vouchern . I övrigt tycker jag att all bolags awardprogram har sina för och nackdelar.
Det har ju SAS redan gjort till Australien och Sydostasien. Det togs inte emot bra på detta forum och andra liknande grupper på nätet. Blev närmast lynchstämning... Ibland får man vara försiktig med vad man önskar.Om SAS går back på SQ-awardbokningarna så skulle de ju kunna höja poängpriset. Det hade i alla fall i mina ögon varit bra mycket bättre än att spärra tillgången helt... Därav att jag funderar på om det inte är något annat som lugger bakom. Tekniskt problem tror jag inte en sekund på, inte så länge som det pågått.
En kommentar till höga skatter på Miles & More. De sjunker betydligt om Du betalar mer poäng. Betalar du t.ex. 155 000 poäng istället för 112 000 poäng till USA så går skatterna ner till runt 1200. Så det är bara att räkna på anskaffningsvärdet på dina poäng för att se om det lönar sig.Några exempel på andra bolag som har betydligt sämre villkor på awards.
Vill vi att eurobonus ska gå mer åt några av dessa program? Det är löjligt enkelt att tjäna eurobonuspoäng jämfört med de andra bolagen nämnda ovan.
- British Airways - Man betalar poäng för varje segment
- Aegean - Max 2 segment i en award bokning
- Miles & More - Väldigt dyra skatter, runt 5000 för en award i Business bara i skatter.
- SAS - 8 segment per bokning, skatter på ca 1500 per väg.
Självklart kan sas ha fel och det är mycket som de gör uruselt. Men just att man för tillfället inte kan boka SQ Awards när det varit pandemi 2 år och nu har ett krig runt knuten också (som på alla sätt påverkar SQ till Europa) så ser jag set inte som någon katastrof.
Vi vet ju inte ens när det blir möjligt att åka till stora delar av Asien som tidigare. Det kan ta månader eller år. Thai släpper bara awards 90 dagar innan. ANA släpper som vanligt men vi blir inte insläppta i landet. Utifrån de perspektiven ser jag det inte som något allvarligt att asiatiska bolag inte är så bokningsbara med Eurobonus.
Det har ju SAS redan gjort till Australien och Sydostasien. Det togs inte emot bra på detta forum och andra liknande grupper på nätet. Blev närmast lynchstämning... Ibland får man vara försiktig med vad man önskar.
Ja, förvisso sant. Men en M&M poäng har betydligt högre inskaffningskostnad än en eurobonuspoäng. Värdet för egen de ligger runt 20 öre poängen så för mig blir det en väldigt dålig deal.En kommentar till höga skatter på Miles & More. De sjunker betydligt om Du betalar mer poäng. Betalar du t.ex. 155 000 poäng istället för 112 000 poäng till USA så går skatterna ner till runt 1200. Så det är bara att räkna på anskaffningsvärdet på dina poäng för att se om det lönar sig.
Visst, om du anskaffar M&M poäng till så höga priser per poäng så förstår jag att det inte lönar sig. Har svårt att se att M&M MC premium har högre anskaffningskostnad per poäng än AMEX Elite då årsavgiften för M&M kortet är 1188 och AMEX tar 4800 och de ger båda 0,2 poäng per krona. AMEX Premium kostar väl 1000 per år men då får du enbart 0,15 per krona vilket är 25% lägre än Elite. Visst, om du enbart skall flyga in poängen så får du väl mer på en SAS-flight beroende på bokningsklass. Sedan krävs det en voucher för att nå maximalt värde på EB-poängen eller ett MC-premium med ett anskaffat antal poäng för rabatterna. Sedan skall det gärna finnas något att boka och där är M&M överlägset just nu iaf.Ja, förvisso sant. Men en M&M poäng har betydligt högre inskaffningskostnad än en eurobonuspoäng. Värdet för egen de ligger runt 20 öre poängen så för mig blir det en väldigt dålig deal.
Ett tillägg till Miles&More: Det är bara LH-gruppens egna flyg som har så dyra skatter och avgifter. För övriga Star Alliance betalar man mer rimliga nivåer på skatter och avgifter.
För egen del är det en väldigt liten del som kommer från kreditkort spend, både på eurobonus och M&M. Jag har inga problem att dra in några 100k poäng per år till Eurobonus, vilket jag dock inte har möjlighet att göra till M&M. Men allt beror ju på hur man själv reser och nyttjar kort mm.Visst, om du anskaffar M&M poäng till så höga priser per poäng så förstår jag att det inte lönar sig. Har svårt att se att M&M MC premium har högre anskaffningskostnad per poäng än AMEX Elite då årsavgiften för M&M kortet är 1188 och AMEX tar 4800 och de ger båda 0,2 poäng per krona. AMEX Premium kostar väl 1000 per år men då får du enbart 0,15 per krona vilket är 25% lägre än Elite. Visst, om du enbart skall flyga in poängen så får du väl mer på en SAS-flight beroende på bokningsklass. Sedan krävs det en voucher för att nå maximalt värde på EB-poängen eller ett MC-premium med ett anskaffat antal poäng för rabatterna. Sedan skall det gärna finnas något att boka och där är M&M överlägset just nu iaf.
Några exempel på andra bolag som har betydligt sämre villkor på awards.
Vill vi att eurobonus ska gå mer åt några av dessa program? Det är löjligt enkelt att tjäna eurobonuspoäng jämfört med de andra bolagen nämnda ovan.
- British Airways - Man betalar poäng för varje segment
- Aegean - Max 2 segment i en award bokning
- Miles & More - Väldigt dyra skatter, runt 5000 för en award i Business bara i skatter.
- SAS - 8 segment per bokning, skatter på ca 1500 per väg.
Självklart kan sas ha fel och det är mycket som de gör uruselt. Men just att man för tillfället inte kan boka SQ Awards när det varit pandemi 2 år och nu har ett krig runt knuten också (som på alla sätt påverkar SQ till Europa) så ser jag set inte som någon katastrof.
Vi vet ju inte ens när det blir möjligt att åka till stora delar av Asien som tidigare. Det kan ta månader eller år. Thai släpper bara awards 90 dagar innan. ANA släpper som vanligt men vi blir inte insläppta i landet. Utifrån de perspektiven ser jag det inte som något allvarligt att asiatiska bolag inte är så bokningsbara med Eurobonus.
Det har ju SAS redan gjort till Australien och Sydostasien. Det togs inte emot bra på detta forum och andra liknande grupper på nätet. Blev närmast lynchstämning... Ibland får man vara försiktig med vad man önskar.
Fram till hösten 2018 var det 140.000Vad brukade Sydostasien vara? Nu är det 165 000 för *A?