Senaste nytt

Slut på fakturabetalning med Betalo etc med SAS Mastercard?

A87

Medlem
Var har du fått det ifrån förresten? Amex har ju ett eget betalsystem. De är varken kopplade till mastercard eller visa. Hur skulle SEB hantera deras system menar du?
 

Ubbe

Medlem
Kopplingen till SE-banken fick jag förklarad för mig vid en telkontakt med Amex Sverige runt 2018 när de ifrågasatte en betalning via Betalo.
Typ taget ur minnet: "Vi på Se-Banken tillåter inte betalning via Betalo på varken Mastercard eller Amex." Förstår sedan inte frågan hur de skulle hantera detta då Amex inte är kopplat till Visa eller Mastercard. Ser du något problem med att ha parallella system i en dator? Personligen har jag inga problem med att köra bokföring för två separata AB i min dator.
 

M.K

Medlem
233A955B-D30B-4760-9014-2BA1F834B6C8.jpeg
Det verkar lugnt på min faktura som kom idag. Bara stopp för poäng mellan privatpersoner vilket jag förstår.

Jag verkar därmed kunna fortsätta använda kortet som vanligt, hade inte orkat bekymra mig som sagt om kortterminalerna har fel MCC och därmed inte ger poäng. Ett problem med vissa av mina utländska kort som faktiskt t o m spärrat en del koder av någon anledning.
 

Hafermann

Medlem
Amex i Sverige hanteras av SE-banken. SE-banken äger inte Mastercard heller.

-Amex i Sverige hanteras av Amex i Sverige.

-SE-banken har inte funnits på många år (har själv varit anställd på SEB).

-SEB har valt Mastercard som kortleverantör för SASsamarbetet bland annat.
 

Berglund

Medlem
Kopplingen till SE-banken fick jag förklarad för mig vid en telkontakt med Amex Sverige runt 2018 när de ifrågasatte en betalning via Betalo.
Typ taget ur minnet: "Vi på Se-Banken tillåter inte betalning via Betalo på varken Mastercard eller Amex." Förstår sedan inte frågan hur de skulle hantera detta då Amex inte är kopplat till Visa eller Mastercard. Ser du något problem med att ha parallella system i en dator? Personligen har jag inga problem med att köra bokföring för två separata AB i min dator.
Otroligt jobbigt för dig med sådan attityd när du har så fel. Det här kommer bli jobbigt att backa ifrån.

Du har alltså pratat med ”kundtjänst” och baserat på ett sådant samtal så tror du att Amex i Sverige skulle skötas av SEB. Bara tanken i sig är skrattretande.

Amex Sverige har dessutom Handelsbanken som sin husbank. Det hade man inte haft om man ”sköts av SE-banken”.
 

Hafermann

Medlem
Upplysningsvis heter sagda bank fortfarande Skandinaviska Enskilda Banken AB i företagsregistret, även om "SEB" är det varumärke(?) de kör med mot allmänheten. :)
Det tutades in i anställda redan för 13-14 år sedan att det heter SEB. Allt annat förbjudet att använda. Naturligtvis står bokstäverna i grunden för samma.
 
Toppen