palmen
Moderator
Delen med schemat som kommer typ mitt i månaden för nästa månad är självklart inte bra och kan ju lösas relativt enkelt utan större kostnader. Det är ju inte där skon klämmer som mest. Hade det varit den viktigaste punkten hade de ju gått ut med detta i media och fått stöd från typ varenda person i Sverige då det är rimligt att man vet tidigare än så hur man ska jobba i ett bolag som planerar flyg 11 månader fram i tiden.Just återanställning är väl egentligen ett följdproblem. Hade sas haft råd med de övriga villkoren så hade det antagligen aldrig blivit ett problem.
Däremot har det ju varit tydligt från tidigare att de övriga är problem. Sas har mest kunder och mest tryck under semester perioder och behöver då flest piloter. Men det är precis då som piloterna vill ha ledigt. Och mer den utveckling vi har nu mot mer turist och mindre affärs resande gör ju att det blir ett ännu större problem.
En annan sak man beklagat sig över är kort framförhållning på schemat - man vill veta en månad eller två i förväg när man ska flyga, men sas ger bara 2 veckor eller något sådant. Där känns det väl lite mer som att sas faktiskt borde kunna göra ett bättre jobb, dock knappast hela vägen till det som önskas.
Återanställningsrätten är ju något de är missnöjda med nu då den gäller i mainland sas och inte de nya bolagen. Men det är ju pilot/kabin som tvingar fram en sådan lösning hos sas genom åren och de får ju faktiskt skylla sig själva om de inte förhandlar bättre om återanställningsrätten att den gäller inom alla sas bolag och inte bara inom mainland.