Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

palmen

Moderator
Just återanställning är väl egentligen ett följdproblem. Hade sas haft råd med de övriga villkoren så hade det antagligen aldrig blivit ett problem.

Däremot har det ju varit tydligt från tidigare att de övriga är problem. Sas har mest kunder och mest tryck under semester perioder och behöver då flest piloter. Men det är precis då som piloterna vill ha ledigt. Och mer den utveckling vi har nu mot mer turist och mindre affärs resande gör ju att det blir ett ännu större problem.

En annan sak man beklagat sig över är kort framförhållning på schemat - man vill veta en månad eller två i förväg när man ska flyga, men sas ger bara 2 veckor eller något sådant. Där känns det väl lite mer som att sas faktiskt borde kunna göra ett bättre jobb, dock knappast hela vägen till det som önskas.
Delen med schemat som kommer typ mitt i månaden för nästa månad är självklart inte bra och kan ju lösas relativt enkelt utan större kostnader. Det är ju inte där skon klämmer som mest. Hade det varit den viktigaste punkten hade de ju gått ut med detta i media och fått stöd från typ varenda person i Sverige då det är rimligt att man vet tidigare än så hur man ska jobba i ett bolag som planerar flyg 11 månader fram i tiden.

Återanställningsrätten är ju något de är missnöjda med nu då den gäller i mainland sas och inte de nya bolagen. Men det är ju pilot/kabin som tvingar fram en sådan lösning hos sas genom åren och de får ju faktiskt skylla sig själva om de inte förhandlar bättre om återanställningsrätten att den gäller inom alla sas bolag och inte bara inom mainland.
 

igelkotten

Medlem
sidenote -

"At Ryanair, captains based at London Stansted earn £135,600 (including contributions to a pension scheme). Dublin-based captains working for this company earn up to £156,150 (again, including pension scheme contributions). In the case of Ryanair, seniority does not affect the remuneration of captains in any way."

Pilot salary: How much do pilots earn in 2020? | iCadet.com

Bara betala dom ... herregud

Enligt en video med en Norwegianpilot på youtubeshowen Uppdrag Mat är sista lönesteget för en styrman ca 100 tusen kronor, vilket är typ samma som första lönesteget för en kapten. Sista lönesteget för kapten är runt 140 tusen.
 

igelkotten

Medlem
Delen med schemat som kommer typ mitt i månaden för nästa månad är självklart inte bra och kan ju lösas relativt enkelt utan större kostnader. Det är ju inte där skon klämmer som mest. Hade det varit den viktigaste punkten hade de ju gått ut med detta i media och fått stöd från typ varenda person i Sverige då det är rimligt att man vet tidigare än så hur man ska jobba i ett bolag som planerar flyg 11 månader fram i tiden.

Återanställningsrätten är ju något de är missnöjda med nu då den gäller i mainland sas och inte de nya bolagen. Men det är ju pilot/kabin som tvingar fram en sådan lösning hos sas genom åren och de får ju faktiskt skylla sig själva om de inte förhandlar bättre om återanställningsrätten att den gäller inom alla sas bolag och inte bara inom mainland.

FYI gäller återanställningsrätten enligt LAS, och jag gissar på att man kan kring den på det sätt SAS gjort inom de flesta branscher.
 

Tomas E

Medlem
Återanställningsrätten är ju något de är missnöjda med nu då den gäller i mainland sas och inte de nya bolagen. Men det är ju pilot/kabin som tvingar fram en sådan lösning hos sas genom åren och de får ju faktiskt skylla sig själva om de inte förhandlar bättre om återanställningsrätten att den gäller inom alla sas bolag och inte bara inom mainland.
Utifrån vad jag såg för några månader sedan, är det nog ett lite oklart läge. Det kan vara så att SAS faktiskt har brutit mot kombinationen av avtal och regler kring verksamhetsövergång och återanställning, men det är inte säkert. Problemet är väl att om facket skulle få rätt i domstol efter en lång process i arbetsdomstolen (eller tre länders arbetsdomstolar?) ligger SAS nog riktigt illa till vad gäller att uppnå en hållbar kostnadsstruktur, och då ligger även de återanställda piloterna illa till. Så uppenbarligen försöker SAS förhandla i syfte att slippa osäkerheten kring detta, men med begränsad framgång. Normalt skulle väl en pågående arbetsrättslig process inte komma in i en ordinarie löne- och villkorsförhandling, eftersom den är utom parternas kontroll, men det verkar ju som att även den aspekten ingår i de låsta förhandlingarna. Tacka f-n för att ägarna är måttligt intresserade av att skyffla in nya miljarder i det läget, även om de senaste trafiksiffrorna pekar på en rimlig återhämtning under mars-april, vilket bör betyda minskad "burn rate" av kassan.
 

apknug

Medlem
sidenote -

"At Ryanair, captains based at London Stansted earn £135,600 (including contributions to a pension scheme). Dublin-based captains working for this company earn up to £156,150 (again, including pension scheme contributions). In the case of Ryanair, seniority does not affect the remuneration of captains in any way."

Pilot salary: How much do pilots earn in 2020? | iCadet.com

Bara betala dom ... herregud
Fast en Ryanair pilot arbetar 999 h om året. En SAS pilot arbetade kanske 300 - 400h tidigare men är nu uppe i 500-600. En vanligt heltidsjobb är ca 2000 h per år.

Det är mest därför de är förbannade. De vill inte jobba lika mycket som andra.

Och om de vill jobba, mer, så vill de sälja "fri dagar" dvs dagar de inte jobbar till SAS, de får en 10del av månadslönen för varje "fri dag" som de går in och jobbar. Finns utrymme för en hel del sådant med deras arbetsbelastning.....
 

apknug

Medlem
Heltid brukar ju räknas som ~1680 timmar då semester etc räknas bort.. Men iaf, finns utrymme för förbättring helt klart..
Det är just det där etc som räknas bort i alla avtal........ Semester räknas väl iof som "arbete", det är dock inte semester grundande tack och lov.

Försäkringskassan säger 2060 h för heltid. Och jobbar Ryanair, som har slavavtal enligt SPF, 999 h så......
 

palmen

Moderator
Fast en Ryanair pilot arbetar 999 h om året. En SAS pilot arbetade kanske 300 - 400h tidigare men är nu uppe i 500-600. En vanligt heltidsjobb är ca 2000 h per år.

Det är mest därför de är förbannade. De vill inte jobba lika mycket som andra.

Och om de vill jobba, mer, så vill de sälja "fri dagar" dvs dagar de inte jobbar till SAS, de får en 10del av månadslönen för varje "fri dag" som de går in och jobbar. Finns utrymme för en hel del sådant med deras arbetsbelastning.....
Var kommer de siffrorna ifrån? Det jag hört är att en sas-pilot jobbat ca 800h per år (short haul). En longhaul pilot jobbar mindre.
Absolut inga säkra siffror men kommer från initierat folk som jag skulle lita någorlunda på iaf.
 

TDB

Medlem
Her var det mye epler og pærer.
I henhold til EASA sitt regelverk kan flyvende personell jobbe 900 blokk timer pr år. Det er timer fra pushback til block on ved ankomst. Tiden før avgang, mellom avgangene og arbeidet etter ankomst teller ikke med i BLH.
For de spesielt interesserte kan man lese seg litt mer opp på FTL før man sammenlikner flyvende personellet BLH med arbeidstid på bakken.

https://luftfartstilsynet.no/globalassets/dokumenter/regelverk/ftl-consolidated.pdf
 

Sir Lemon

Medlem
Utifrån vad jag såg för några månader sedan, är det nog ett lite oklart läge. Det kan vara så att SAS faktiskt har brutit mot kombinationen av avtal och regler kring verksamhetsövergång och återanställning, men det är inte säkert. Problemet är väl att om facket skulle få rätt i domstol efter en lång process i arbetsdomstolen (eller tre länders arbetsdomstolar?) ligger SAS nog riktigt illa till vad gäller att uppnå en hållbar kostnadsstruktur, och då ligger även de återanställda piloterna illa till. Så uppenbarligen försöker SAS förhandla i syfte att slippa osäkerheten kring detta, men med begränsad framgång. Normalt skulle väl en pågående arbetsrättslig process inte komma in i en ordinarie löne- och villkorsförhandling, eftersom den är utom parternas kontroll, men det verkar ju som att även den aspekten ingår i de låsta förhandlingarna. Tacka f-n för att ägarna är måttligt intresserade av att skyffla in nya miljarder i det läget, även om de senaste trafiksiffrorna pekar på en rimlig återhämtning under mars-april, vilket bör betyda minskad "burn rate" av kassan.
Det är ju såna som vi som står för återhämtningen ;)
 
Toppen