Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Ricci

Medlem
Desto viktigare att arbetsgivaren vinner denna första dust mot piloterna.
Precis, och om jag förstår det rätt så var det SAS som sa upp piloternas lokala avtal (separerade från huvudavtalet) 2019 INNAN man började förhandla om ett nytt huvudavtal.
Denna gång verkar man först börjat förhandlingar om ett nytt huvudavtal med piloterna och under förhandlingarna så har SAS sagt upp lokala avtalen igen.
Andrahands info och jag är inte direkt "expert" på fackliga förhandlingar, så ta det med en nypa salt vad jag skrivit.:)
 

Doctor-X

Medlem
Jag skulle bli ganska förvånad om övriga personalen på SAS sluter upp så att piloterna ska kunna köpa sig en fjärde porsche. Ok, det sista där var lite överdrivet, men kunde inte låta bli. :)

Hade en pensionerad SAS-pilot (endast 55år) i min BRF tidigare, killen hade en BMW X5 M, Porsche GT2 och en sprillans ny Mclaren i garaget.. så din kommentar känns inte så överdrivet ändå ;)
 

fcx

Medlem
Tonen skruvas upp. Nu annonserar svensk pilotförening på min facebook och låter hälsa att de gärna berättar för ledningen i SAS hur bolaget ska skötas:

upload_2022-5-5_22-59-1.png
 

palmen

Moderator
Tonen skruvas upp. Nu annonserar svensk pilotförening på min facebook och låter hälsa att de gärna berättar för ledningen i SAS hur bolaget ska skötas:

Visa bifogad bild 128874
Är det en bild på piloter som slänger pengar från ett plan? För det är väl piloterna som styr allt med planet när man flyger? Att de hade bra betalt viste jag, men att de har så mycket pengar i överflöd att de kan kasta ut dom som flygblad från ett plan trodde jag inte...

Ändå intressant att de anser sig inte vara en del av problemet. Självinsikten är som vanligt på topp.
 

Tomas E

Medlem
Tonen skruvas upp. Nu annonserar svensk pilotförening på min facebook och låter hälsa att de gärna berättar för ledningen i SAS hur bolaget ska skötas:

Visa bifogad bild 128874
Men har de rökt på? o_O Det låter alltså som att de plötsligt är emot att SAS fått ägartillskott och statliga stöd SAMTIDIGT som personalen skulle haft högre lön (bl.a. för att inga ”billigare dotterbolag” använts) och jobbat mindre?!!! Och allt detta skulle ha fungerat bara ledningen hade tagit itu med de ”riktiga problemen”, vilka de nu är, eftersom de tycks vara något annat än att kostnadsbilden hos SAS översteg kundernas betalningsvilja och flera konkurrenters kostnadsbild, efter lågprisbolagens expansion. Man tar sig för pannan! Med den verklighetsbilden och en allmänt militant inställning blir det nog KK för SAS.
 

fcx

Medlem
Är det en bild på piloter som slänger pengar från ett plan? För det är väl piloterna som styr allt med planet när man flyger? Att de hade bra betalt viste jag, men att de har så mycket pengar i överflöd att de kan kasta ut dom som flygblad från ett plan trodde jag inte...

Ändå intressant att de anser sig inte vara en del av problemet. Självinsikten är som vanligt på topp.

Jag ville inte skriva ett politiskt inlägg, men varje gång jag tittar på bilden och inlägget så hittar jag någon detalj som gör mig ännu mer förvånad. Tidigare har ju Swedavia kört med mottot "Svenskt flygs fiende nummer ett". Svensk pilotförening kontrar med "med sådana vänner behöver du inga fiender".
 
Intressant, pilotföreningen tycker inte ledningen tagit tag i de riktiga problemen. Men de riktiga problemen är ju piloterna och deras avtal (samt kabinpersonalens avtal), så då borde ju pilotföreningen supporta att SAS nu vill omförhandla avtalen.
 

fcx

Medlem
Intressant, pilotföreningen tycker inte ledningen tagit tag i de riktiga problemen. Men de riktiga problemen är ju piloterna och deras avtal (samt kabinpersonalens avtal), så då borde ju pilotföreningen supporta att SAS nu vill omförhandla avtalen.
Då får du läsa inlägget igen. Piloterna är bekymrade, men de är varken en del av problemet eller lösningen.
 

mha321

Medlem
Intressant, pilotföreningen tycker inte ledningen tagit tag i de riktiga problemen. Men de riktiga problemen är ju piloterna och deras avtal (samt kabinpersonalens avtal), så då borde ju pilotföreningen supporta att SAS nu vill omförhandla avtalen.
De supportar ju delvis ledningens lösning. För om sas lägger om så att all flygande personal hamnar i link, connect och hos underleverantörer, så är ju faktiskt piloterna o spg inte en del av lösningen.
 
Toppen