Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

011430121

Medlem
Taiwan förlänger sina inreser regler, för mig oklart hur länge och transit villkor förlängs till den 30 september 2022
Tillsammans med med en BC medlem, har vi en resa till Taipei i början av september 2022 med Eva Air som är en ombokning sedan coronan härjade som mest förra hösten, förmodligen får vi söka resa under våren 2023.

Källa: LoyalLobby.com
Taiwan Bans Transit Passengers Through September 30, 2022 - LoyaltyLobby

Så här kommer reglerna att ändras till för att komma in i Taiwan och gälla från och med 9 maj
Beginning May 9, mandatory quarantine for arrivals to be shortened to 7 days; 7-day self-health management remain required for arrivals starting 8th day - Taiwan Centers for Disease Control
 

Jola77

Ny medlem
Någon som flugit till Italien efter 1/5? Flyger CPH-ZUR-BDS med Swiss 21/5 och funderade på testkrav på barn över 6år som inte är vaccinerade.

Har senaste två veckorna varit i Polen, Tyskland och Frankrike och inte någon koll alls på vaccinbevis.
 

FilipJ

Medlem
Jag flyger till BCN via ZRH från GOT på måndag, 16/5. Min andra Pfizer-dos är då exakt 270 dagar, vilket enligt min tolkning är okej då dosen inte får vara äldre än 270 dagar vid inresa. Hem flyger jag på torsdagen 19/5 via FRA.

Någon som ser någon miss i mitt resonemang? Kan inte hitta att Tyskland beskrivit en tidsfrist för när två doser Pfizer inte längre skulle gillas som ”fullvaccinerad”?
 
Last edited:

eddo

Medlem
Jag flyger till BCN via ZRH från GOT på måndag, 16/5. Min andra Pfizer-dos är då exakt 270 dagar, vilket enligt min tolkning är okej då dosen inte får vara äldre än 270 dagar vid inresa. Hem flyger jag på torsdagen 19/5 via FRA.

Någon som ser någon miss i mitt resonemang? Kan inte hitta att Tyskland beskrivit en tidsfrist för när två doser Pfizer inte längre skulle gillas som ”fullvaccinerad”?
Nu vet jag inte vad som gäller, men skulle ju också kunna tolkas som att 270 dagar och 1 timme är "äldre än 270 dagar". Fast då tidpunkt inte syns på vaccinbevisen kanske det är lugnt så länge det inte gått 271 dagar eller längre.
 

GOTBound

Medlem
Malta uppdaterar sina inresekrav från och med 6/6:
Who needs to quarantine in relation to travel and what is the period of quarantine?
Persons aged 6 years and over travelling from any country,who are not in possession of a recognised vaccination, recovery or test certificate as per applicable standards at COVID-19 – Standards for the Validity of Vaccine Certificates, Recovery Certificates and Test Certificates for the purpose of Travel to Malta,
As from 6th June 2022 persons aged 12 years and over who are not in possession of a recognised vaccination, recovery or test certificate as per applicable standards at COVID-19 – Standards for the Validity of Vaccine Certificates, Recovery Certificates and Test Certificates for the purpose of Travel to Malta, shall be required to submit themselves to a period of quarantine of 10 days in terms of Article 2(2) of the Subsidiary Legislation 465.72 Travel Requirements Order, 2022. The date of arrival is day zero in terms of quarantine duration.s.


Travel To Malta

Från den 6/6 gäller följande:
18+
  • Två doser >14 dagar <270 dagar, eller, två doser >270 dagar + booster, eller, proof of recovery >14 dagar <180 dagar, eller, PCR <72h/ Antigen <24h.
12-17
  • Två doser, eller, proof of recovery >14 dagar <180 dagar, eller, PCR <72h/ Antigen <24h.
0-11
  • N/A
 

Homer

Medlem
Danska Sun-Air som flyger under franchise British Airways pausar all verksamhet till augusti 2021. Det säger ganska mycket om förväntat efterfråga:
British Airways franchisee Sun-Air suspends flights until August 2021 – Business Traveller

Pausen blev ett år längre än planerat


JULY 7, 2022
Billund - London City from 5 September



At last, we have a date to re-open! On 5 September 2022 we will restart our route between Billund and London City following the routes suspension as the result of the Covid-19 pandemic.

We are so excited to offer you a direct route between Billund and London City again and welcoming you back on board. The route starts up with six weekly rotations from Monday to Thursday with morning and evening flights and with SUN-AIR's well-known high level of service before, during and after the flight.

We are extremely proud of our franchise partnership with British Airways and are thrilled that we are soon back in the sky with our Dornier 328 Jet painted in the British Airways colors.

We can't wait to see you on board and wish you a nice summer.

Timetable Book flight

The following of our routes will for the time being remain paused:

Billund - Brussels
Billund - Dusseldorf
Billund - Manchester
Billund - Oslo

Billund - London City from 5 September
 

GOTBound

Medlem
Jag tolkar det som att Lufthansa trotts allt vill se våra dokument även om de inte längre är ett krav från Maltas sida, då Malta inte har några inreserestrektioner andra EU länder utöver karantänkrav för de >12 år som inte är fullvaccinerade.
FC30F5E3-07BB-4E41-8943-F502C5C9710A.jpeg
 
Toppen