Senaste nytt

Hantera farliga situationer där man måste fatta snabba beslut på resan

Nyligen när jag stod i en rulltrappa på väg till flygplatsen hörde jag plötsligt ett högt skrapande ljud och vände mig om och fick se en handbagageväska i full fart på väg mot mig. Jag hann inte tänka så mycket utan instinktivt försökte stoppa väskan med ena handen med resultaten att jag fick en rejäl smäll på mitt ena långfinger och jag är tacksam över att jag inte bröt fingret. I efterhand har jag tänkt att det vore bra om man kunna köra lite sådana här scenarier mentalt i huvudet (liknande mental träning för idrottsmän) så att man instinktivt vet hur man bör göra om det händer igen.

Föremål på väg mot dig, t ex en väska i en rulltrappa eller en trolleyvagn på ett flygplan: Mitt tips är att lyfta underbenet och ta emot smällen med skosulan med böjt knä. Håll i dig så att du inte tappar balansen och ramlar vid smällen.

"Skumma personer" är på väg mot dig t ex när du har hanterat kontanter (t ex tagit ut pengar eller köpt något på en marknad): Mitt tips är att hålla avstånd (så att de inte kan nå dig med en kniv) och springa därifrån till någon plats där det finns människor, en vakt eller övervakningskamera. Om de börja prata med dig, anta då inte att de bara vill t ex fråga vad klockan är, samtala aldrig med något som närmat sig precis efter att du har hanterat pengar! Med det sagt så ska man bara ta ut pengar om man verkligen behöver (man tjänar ju inte Eurobonuspoäng om man betalar kontant) och i första hand vid bankomater inne på köpcentra eller bankkontor.

Fyll gärna på med mer tips, i synnerhet om någon har tips om hur man bör hantera Uber-utpressningar (chauffören hotar att köra dig till en öde plats om du inte betalar en hög summa).
 

airac

Medlem
Fyll gärna på med mer tips, i synnerhet om någon har tips om hur man bör hantera Uber-utpressningar (chauffören hotar att köra dig till en öde plats om du inte betalar en hög summa).
Var i Georgien flera år sedan, det var första gången vi klev ur en taxi vid ett trafikljus... Så fort en chaufför inte känns bra kan det vara bättre av avbryta resan när man står fast och bara gå ifrån. De lämnar sällan sin bil. Blir lite besvärligt om man har mycket bagage såklart...
 

Philip G

Medlem
Double-wallet. En klassiker i länder med hög korruption eller kriminalitet överlag. Ena plånkan agerar alibi med en mindre mängd cash och några kort som du mer än gärna förlorar, medan den andra, i säkert förvar på annan del av kroppen (i skon, underkläderna, you name it) innehåller det väsentliga. Funkade bra såväl på Bali mot korrupta poliser, som turistrånare i Paris.
 

ulagun

Medlem
Badstränder.
Lämnar aldrig något av värde kvar på stranden när vi tar ett dopp.
Köpt vattentäta plastförvaringpåsar på Naturkompaniet att ha runt halsen när vi badar med kort och någon sedel.
Tänker fortfarande på stackarn som stal mina shorts på Copacabana. Enda bytet blev en nästan tom dosa Göteborgs snus
 

LPC123

Medlem
Badstränder.
Lämnar aldrig något av värde kvar på stranden när vi tar ett dopp.
Köpt vattentäta plastförvaringpåsar på Naturkompaniet att ha runt halsen när vi badar med kort och någon sedel.
Tänker fortfarande på stackarn som stal mina shorts på Copacabana. Enda bytet blev en nästan tom dosa Göteborgs snus
Men om man står tom på snus så är den värd såååå mycket ;)
 

Hachans

Medlem
Dela din position med andra via t.ex. Whatsapp eller iPhones hitta om du känner dig osäker på något, och avtala med någon att du hör av dig när du är framme. Låtsas prata i din telefon (eller faktiskt ring någon) när du hoppar in i någons Uber. Bekanta dig också med Ubers säkerhetsfunktioner.

Använd aldrig lokal taxi i t.ex. Mexiko, använd Uber om du behöver ta dig någonstans. Undantaget är taxi som anordnas av hotellet, bolag som rekommenderas av lokalborna och förbetald flygplatstaxi. Det är dyrare men säkert. De senaste veckorna har det varit mycket kidnappningar i Mexiko i taxibilarna, framförallt kvinnor som alltför oftast hittas mördade sen. Var försiktiga.

Och att promenera in i halvskumma område, flashandet dyra grejer och se ut som en turist är att be om problem. Håll er till "säkra" områden. Det kan skilja bara ett kvarter mellan dem. Med det sagt så vill jag säga att framförallt i latinamerika så behöver inte områden vara dåliga bara för att de ser lite ruffiga ut och det är här man hittar den absolut bästa maten och trevligaste människorna också. Hör med lokalbefolkningen kring vad som fungerar och inte.
 

ulagun

Medlem
Just detta att verkligen anstränga sig för att se ut som turist .
Att i en storstad förundrad villrådigt vandra omkring klädd i shorts, t-shirt med någon fånig bild/text, dagsryggsäck på ryggen, värdebälte runt midjan och guidebok samt karta ( numera och än värre mobil med googlemap) i handen är att be om att bli antastad.
Men ack så vanligt.
 
Toppen