Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

miamiflyer

Medlem
Alldeles självklart bokar man in tid för nytt pass minst sex månader innan det går ut.
Precis, många länder kräver ju 6+ månader giltighet.

Ja, självklart. Mitt pass går ut 22 oktober 2023. Jag har tid den 27 mars för att beställa nytt pass och nationellt ID-kort!
ID-kortet (har ett som gäller till 2025, hoppas kaoset är löst tills dess) brukar jag skaffa några år efter passet ifall om det skulle bli så att mitt pass går ut och inte hinner förnya det så har jag någon form av giltig legitimation, annars går det inte att förnya i Sverige utan att ta med sig en släkting till passexpeditionen.
 

JacobGBG

Medlem
Vettigt att forumet påminner om 6 mån spärren som många länder kör med. Bokade i slutet av November nu som var nästa lediga tid. Viktigt för er som har en vintersemester i åtanke och tror att allt är lungt!
 

bstark

Medlem
En annan grej att ha i åtanke är att alla länder inte godkänner provisoriska pass, t.ex. Förenade Arabemiraten.
 

SK989

Medlem
Vettigt att forumet påminner om 6 mån spärren som många länder kör med. Bokade i slutet av November nu som var nästa lediga tid. Viktigt för er som har en vintersemester i åtanke och tror att allt är lungt!
Absolut finns det länder som kräver sex månaders giltighetstid, bl.a. Thailand och Kina, men det är ju inte så att det allmänt krävs sex månaders giltighetstid för ett pass för att man ska få resa på det. Om vi pratar svenska pass kräver t.ex. inga EU/EES-länder (inte heller Storbritannien) att passet ska vara giltigt mer än under resan. USA, Kanada, Japan, Australien kräver inte heller mer än att passet ska vara giltigt under vistelsen. Ofta är det nog inget problem om man har mindre än sex månader kvar på giltighetstiden och inte hunnit få en tid för att ordna nytt pass före resan.

Dessvärre är det många resebyråer och flygbolag som lämnar felaktig information kring detta. En informationskälla man verkligen inte ska lita på är SAS hemsida vad gäller vilka resehandlingar som krävs. Det är nästan uppseendeväckande mycket felaktigheter som påstås där. Bl.a. påstår SAS att det krävs pass för att resa till vissa nordiska länder, att giltighetstiden för pass till USA ska vara minst sex månader och att det alltid krävs pass för resor utanför Schengen (d.v.s. även till Schengenländer som är med i EU).
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Vettigt att forumet påminner om 6 mån spärren som många länder kör med. Bokade i slutet av November nu som var nästa lediga tid. Viktigt för er som har en vintersemester i åtanke och tror att allt är lungt!

Ännu viktigare är ju ESTA. Man vill ju inte betala för något som kan gälla i två år, men bara till passet går ut. Snål som man (jag) är.
 

stensth

Medlem
Jag fick besked igår att mitt nya pass kunde ta upp til 3-4 veckor innan jag får det.
I tillägg i Göteborg, så kom jag in 2 timmar efter bokad tid! Så ha god tid på er.
 
Toppen