Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Piffsan

Medlem
Förbereder min LA-resa... Vaccinpass, pass, ESTA och antigentest. Något jag mer behöver? Läste om något formulär att fylla i också men minns inte vart...?

Tjena, vi lämnade in CDC vid gaten i CPH (flög med SK i början av april). Var två personer som kontrollerade att man hade CDC doc's innan man fick gå in på gate-området, som fö - och lite OT - var på den nya vingen av CPH.

Vill också pusha för att fylla i APIS i god tid innan då det enligt villkoren finns risk att bli nekad ombordstigning annars. Många glömmer det och har aldrig hört talas om att någon blivit nekad ombordstigning, men onödigt att vara just den personen... Entry requirements US (från SAS) ... ang APIS
"The APIS details for you and anyone else included in your booking must be provided no later than 72 hours before departure, or you may be denied boarding the aircraft. For bookings made later than 72 hours before departure, you must provide the APIS when you book your flight."

APIS fylls i under "manage my bookings"
 

Kimmen00

Medlem
Tjena, vi lämnade in CDC vid gaten i CPH (flög med SK i början av april). Var två personer som kontrollerade att man hade CDC doc's innan man fick gå in på gate-området, som fö - och lite OT - var på den nya vingen av CPH.

Vill också pusha för att fylla i APIS i god tid innan då det enligt villkoren finns risk att bli nekad ombordstigning annars. Många glömmer det och har aldrig hört talas om att någon blivit nekad ombordstigning, men onödigt att vara just den personen... Entry requirements US (från SAS) ... ang APIS
"The APIS details for you and anyone else included in your booking must be provided no later than 72 hours before departure, or you may be denied boarding the aircraft. For bookings made later than 72 hours before departure, you must provide the APIS when you book your flight."

APIS fylls i under "manage my bookings"

Ang. APIS så vet jag inte vilken gång i ordningen som SAS måste fylla i allt manuellt vid incheckningen "för systemet tog det ej" när man påpekar att man fyllt i det online..
 
Swiss har tagit bort kravet på mask till USA.. Nice..

Last update 20.04.2022
Destination, Airport, Mask mandatory on board, Mask mandatory at the airport
USA All No No

Åkte Swiss Business på flight LX18 från Zürich till Newark igår den 20 april. Läste också denna text på hemsidan. Dock hade det inte de nya förhållningssättet implementerats på just denna flight.
Hoppas de hunnit ändra till returen.

Efterlevnaden av maskkravet var ungefär 50-50 i kabinen och CC som själva bar munskydd verkade bry sig måttligt kring hur passagerarna valde att göra.
 
Hej, en fundering. Vi är i New York nästnästa vecka och har fått biljetter till The Late Show (Stephen Colbert). Info kring vaccinkrav:
  • Provide in-person verification of full vaccination and booster shot. Prior to entering the theater, provide proof of official full vaccination and booster shot through the Excelsior Pass (for NY State Residents), CLEAR (if available to you), NYC CoVid Safe, Docket, NHS Covid Pass, Canadian COVID-19 Proof of Vaccination, or an original physical vaccination card (copies and photos will not be accepted). Trained individuals will be reviewing proof of vaccination at check-in.
Alltså: De köper kanadensiskt och brittiskt vaccinpass, men nämner inte EU-standarden. Någon som råkar ha varit där, eller på liknande evenemang, med ett Svenskt / EU-vaccinationsbevis? (Jag hittar ingen mejladress/andra kontaktuppgifter till arrangören.)
 

mha321

Medlem
På O'Hare ikväll glömde inget krav på mask och de enda masker jag såg låg på golvet. (och var T5 arrival näst intill öde när min dryga timme förenade lot flight landade). Däremot i Lyft från flygplatsen gällde mask på.
 

fcx

Medlem
På O'Hare ikväll glömde inget krav på mask och de enda masker jag såg låg på golvet. (och var T5 arrival näst intill öde när min dryga timme förenade lot flight landade). Däremot i Lyft från flygplatsen gällde mask på.

På dagens lyftresa i Miami hade appen klart besked så fort man försökte boka.

received_1163290347867120~2.jpg
 

fcx

Medlem
Empirisk rapport från Miami flygplats. Drygt 50% av passagerarna och knappt 20% av all personal har munskydd idag, fyra dagar efter kravets avskaffande. Någon speciell glädje hos endera grupp går inte att urskilja.
 
Toppen