Senaste nytt

Att begå business-debut!

Jesper O

Medlem
Efter att ha läst här på forumet i några år och skrivit några enstaka inlägg här och där så tänkte jag nu bidra med en reserapport från en produkt som många här inne nog är väldigt bekanta med men som för mig fram tills häromdagen var mer eller mindre okänd – SAS Business.

Efter drygt 200 flygningar, den absoluta merparten i ekonomi och några enstaka i premium ekonomi så befann jag mig plötsligt på en plats i livet då jag hade möjlighet att boka en flygning i business class. Årets påskresa gick till New York, från början var tanken att köpa plus-biljetter i båda riktningar men när jag fick upp priserna hos SAS så konstaterade jag att jag kunde få utresan i ekonomi och hemresan i business för ett något lägre pris än tur och retur i plus. Business class har de senaste åren börjat intressera mig mer och mer (tack till er på forumet för det!) så för första gången bokade jag en biljett där!

Ursprungsbokningen innebar utresa Göteborg – Stockholm – Newark på långfredagen med SK140/SK903 och hemresa på annandag påsk med SK902/SK430 via Köpenhamn. Drygt en månad innan avresan så ställdes SK902 in och jag bokades om till resa via Stockholm även på hemvägen. Eftersom jag då skulle gå miste om cirka 6 timmar på annandagen så ringde jag SAS för att höra mig för om andra alternativ. Det slutade med att jag fick boka om utresan till skärtorsdagen, via Köpenhamn, och behöll hemresan via Stockholm på annandagen.

Utresan gick alltså via Köpenhamn och SK909, som flögs med en A350 vilket var en väldigt trevlig bekantskap! Tyst och behaglig kabin med stora fönster. Under 4x-kampanjen i vintras så flög jag in ett Diamond-kort, så med hjälp av det hade jag bokat en plats på rad 30 med utmärkt benutrymme. För min del kändes det helt klart som ett fullgott alternativ till plus, något jag tar med mig inför framtida resor. En liten nackdel var att skärmen med tail-cam inte får vara framme under take-off och landning, men det löste sig genom att personen på raden framför också hade tail-cam igång så jag kunde smygtitta på den skärmen.

IMG_20220414_121441.jpg

Gott om plats för mig och mina 180 centimeter

I New York möttes jag av sommarvärme, vid landning meddelade piloten 29 grader Celsius i luften och de följande dagarna låg temperaturen på runt 20-25 grader. Det blev många (och långa) promenader samt besök på bland annat Intrepid och 9/11-museet. Framför allt det senare fångade mitt intresse där drygt 3 timmar försvann snabbt!

IMG_20220414_144123.jpg

SE-RSB efter landning på ett sommarvarmt Newark

Så var det då dags för hemresan och därmed även business-debuten. Efter incheckning strax före 15 och en snabb titt in i SAS-loungen så landade jag i Lufthansa-loungen där jag hittade kyckling-wraps och smågodis i väntan på boarding.

IMG_20220418_145900.jpg

LN-RKO i väntan på avgång mot Stockholm.

Inför boarding så hade en stor klunga människor samlats framför gatens disk, medan jag avvaktade lite vid sidan av och studerade människohavet. Vid gaten intill stod ett ännu större folkhav, där hade kaptenen på Köpenhamn-flighten precis tagit plats vid mikrofonen och meddelade församlingen att deras plan, SE-RSC, tyvärr kolliderat med en fågel vid ankomst till Newark några timmar tidigare. Vingen hade skadats (på planet alltså, hur det gick med fågelns vingar förtäljer inte historien) och det skulle inte bli någon returresa till Köpenhamn den här eftermiddagen. När detta skrivs tre dagar senare så står SE-RSC fortfarande kvar på Newark såvitt jag kan se på Flightradar. Just som Köpenhamns-resenärerna febrilt började leta alternativ på alla möjliga sätt och vis så annonserades ombordstigning för min flight till Stockholm och så började det första människohavet att röra sig rakt mot mig! Jag stod plötsligt längst fram i någon slags kö och gate-agenten vinkade fram mig och scannade mitt boarding pass. Jag fick alltså gå ombord först av alla på min första business-flygning, kul! Jag såg nog rätt nöjd ut när jag kom ombord, flygvärdinnan hälsade mig välkommen ombord med ett glatt ”Här kommer någon som ser ut som att han vet vart han skall!” ”Jajjemän, 4H!” svarade jag glatt och svängde för första gången vänster efter att ha stigit ombord på ett flygplan. Min självsäkerhet tog väl i och för sig slut just där, förutom att jag skulle sitta på plats 4H så hade jag egentligen ingen koll alls på vad som väntade. Visst hade jag läst en del rapporter här på forumet, men jag hade inte hittat något flödesschema på exakt vilka moment som man förväntas utföra på en business-flygning…

IMG_20220418_170213.jpg

För de flesta av er som läser detta så är detta nog inget spännande alls, men för mig var det en helt ny upplevelse!

Som nybörjare i business så satt jag så till slut där på min plats 4H, utan koll på hur saker och ting går till. Vad ska jag göra med alla kuddar, täcken och gud vet vad som låg i och runt min stol när jag gick ombord? Sover man naken ombord? Kan man få en god-natt-saga uppläst av någon? Jag valde att inte utmana ödet genom gissningar utan studerade istället mina medpassagerare och försökte smälta in i mängden. När personen på andra sidan gången började ta av sig skorna blev jag lite orolig, men lyckligtvis var det bara just skorna som togs av och ingenting mer. Taxi och take-off var inga konstigheter, bälte på och fönsterskydd upp precis som i vilken ekonomi-flygning som helst. Därefter var det dags för servering, där kände jag mig också ganska säker på hur det funkar – maten ställs på bordet framför mig och skall sedan in i munnen. Här kom dock första missen! Med utresans ”beställ redan nu de drycker ni önskar” kvar i huvudet så satt jag där och tittade på mitt glas äppeljuice i väntan på maten. Plötsligt så kom personalen ut från galley igen, men inte med maten utan med en bricka där de samlade in tomma glas igen! Panik! Tanken här var alltså att drickan faktiskt skall ta slut och sedan beställs mer dryck tillsammans med maten. Jag svepte snabbt juicen och kunde ställa ifrån mig mitt tomma glas, för att sedan kunna beställa in ett nytt glas tillsammans med matbrickan som kom in strax därefter. Faran över och ordningen återställd.

IMG_20220418_194813.jpg

Middagsserveringen ombord. Personalen bad om ursäkt för att det inte var samma nivå som normalt, men eftersom jag inte hade något att jämföra med så åt jag med god aptit och så får jag bli ännu gladare när jag förhoppningsvis får uppleva rätt nivå nästa gång!

Brickan dukades undan och när jag svarade nej på frågan om kaffe så försvann flygvärdinnan efter att ha hälsat mig ”God natt!”. Aha, nu förväntades jag alltså sova! Efter ett toalettbesök där jag diskret studerade mina medresenärer på väg till och från toaletten konstaterade jag att det inte fanns någon gemensam linje för sömnen. En del med täcke, någon utan täcke, någon med kudde, någon ja ni fattar… Jag gick på linjen med täcke och kudde, lyckades få ned min stol i vågrätt läge utan att göra bort mig och måste sedan ha sovit väldigt gott. Nästa gång jag öppnade ögonen var det en knapp timme kvar till landning i Stockholm, det får väl ses som ett gott betyg till komforten ombord.

IMG_20220418_203537.jpg

Kanske var detta sista flygningen med munskydd ombord? Tillsammans med ögonmasken så kände jag mig väldigt skyddad mot allt möjligt!

Som jag nämnde tidigare så blev Köpenhamns-avgången inställd, ett gäng resenärer därifrån bokades om via Stockholm istället vilket orsakade en försening på ungefär en timme då det tog ett tag att flytta resenärer och framför allt bagage. Jag missade därför min anslutning till Göteborg och fick spendera 3 timmar på Arlanda. En sen frukost intogs i SAS-loungen och därefter satte jag mig i ett av mina favorithörn på T5 med utsikt mot plattan och där det sällan dyker upp andra resenärer runt omkring. Sista benet på till Göteborg var inget anmärkningsvärt alls, kanske var jag fortfarande kvar i business-bubblan utan kontakt med verkligheten trots att jag satt i en vanlig A320neo.

Väl hemma i Göteborg och så här några dagar senare så känns det som att min slutsats är att business class absolut kommer vara ett alternativ på natt-flygningar framöver medan det på dagtid fortfarande känns som att premium ekonomi, eller ekonomi med bra benutrymme, fortfarande räcker gott. Kanske ändrar det sig om jag får för mig att testa business även dagtid någon gång, för några år sedan så tyckte jag ju att business överhuvudtaget inte alls var något alternativ…
 
Efter att ha läst här på forumet i några år och skrivit några enstaka inlägg här och där så tänkte jag nu bidra med en reserapport från en produkt som många här inne nog är väldigt bekanta med men som för mig fram tills häromdagen var mer eller mindre okänd – SAS Business.

Efter drygt 200 flygningar, den absoluta merparten i ekonomi och några enstaka i premium ekonomi så befann jag mig plötsligt på en plats i livet då jag hade möjlighet att boka en flygning i business class. Årets påskresa gick till New York, från början var tanken att köpa plus-biljetter i båda riktningar men när jag fick upp priserna hos SAS så konstaterade jag att jag kunde få utresan i ekonomi och hemresan i business för ett något lägre pris än tur och retur i plus. Business class har de senaste åren börjat intressera mig mer och mer (tack till er på forumet för det!) så för första gången bokade jag en biljett där!

Ursprungsbokningen innebar utresa Göteborg – Stockholm – Newark på långfredagen med SK140/SK903 och hemresa på annandag påsk med SK902/SK430 via Köpenhamn. Drygt en månad innan avresan så ställdes SK902 in och jag bokades om till resa via Stockholm även på hemvägen. Eftersom jag då skulle gå miste om cirka 6 timmar på annandagen så ringde jag SAS för att höra mig för om andra alternativ. Det slutade med att jag fick boka om utresan till skärtorsdagen, via Köpenhamn, och behöll hemresan via Stockholm på annandagen.

Utresan gick alltså via Köpenhamn och SK909, som flögs med en A350 vilket var en väldigt trevlig bekantskap! Tyst och behaglig kabin med stora fönster. Under 4x-kampanjen i vintras så flög jag in ett Diamond-kort, så med hjälp av det hade jag bokat en plats på rad 30 med utmärkt benutrymme. För min del kändes det helt klart som ett fullgott alternativ till plus, något jag tar med mig inför framtida resor. En liten nackdel var att skärmen med tail-cam inte får vara framme under take-off och landning, men det löste sig genom att personen på raden framför också hade tail-cam igång så jag kunde smygtitta på den skärmen.

Visa bifogad bild 128486
Gott om plats för mig och mina 180 centimeter

I New York möttes jag av sommarvärme, vid landning meddelade piloten 29 grader Celsius i luften och de följande dagarna låg temperaturen på runt 20-25 grader. Det blev många (och långa) promenader samt besök på bland annat Intrepid och 9/11-museet. Framför allt det senare fångade mitt intresse där drygt 3 timmar försvann snabbt!

Visa bifogad bild 128487
SE-RSB efter landning på ett sommarvarmt Newark

Så var det då dags för hemresan och därmed även business-debuten. Efter incheckning strax före 15 och en snabb titt in i SAS-loungen så landade jag i Lufthansa-loungen där jag hittade kyckling-wraps och smågodis i väntan på boarding.

Visa bifogad bild 128488
LN-RKO i väntan på avgång mot Stockholm.

Inför boarding så hade en stor klunga människor samlats framför gatens disk, medan jag avvaktade lite vid sidan av och studerade människohavet. Vid gaten intill stod ett ännu större folkhav, där hade kaptenen på Köpenhamn-flighten precis tagit plats vid mikrofonen och meddelade församlingen att deras plan, SE-RSC, tyvärr kolliderat med en fågel vid ankomst till Newark några timmar tidigare. Vingen hade skadats (på planet alltså, hur det gick med fågelns vingar förtäljer inte historien) och det skulle inte bli någon returresa till Köpenhamn den här eftermiddagen. När detta skrivs tre dagar senare så står SE-RSC fortfarande kvar på Newark såvitt jag kan se på Flightradar. Just som Köpenhamns-resenärerna febrilt började leta alternativ på alla möjliga sätt och vis så annonserades ombordstigning för min flight till Stockholm och så började det första människohavet att röra sig rakt mot mig! Jag stod plötsligt längst fram i någon slags kö och gate-agenten vinkade fram mig och scannade mitt boarding pass. Jag fick alltså gå ombord först av alla på min första business-flygning, kul! Jag såg nog rätt nöjd ut när jag kom ombord, flygvärdinnan hälsade mig välkommen ombord med ett glatt ”Här kommer någon som ser ut som att han vet vart han skall!” ”Jajjemän, 4H!” svarade jag glatt och svängde för första gången vänster efter att ha stigit ombord på ett flygplan. Min självsäkerhet tog väl i och för sig slut just där, förutom att jag skulle sitta på plats 4H så hade jag egentligen ingen koll alls på vad som väntade. Visst hade jag läst en del rapporter här på forumet, men jag hade inte hittat något flödesschema på exakt vilka moment som man förväntas utföra på en business-flygning…

Visa bifogad bild 128489
För de flesta av er som läser detta så är detta nog inget spännande alls, men för mig var det en helt ny upplevelse!

Som nybörjare i business så satt jag så till slut där på min plats 4H, utan koll på hur saker och ting går till. Vad ska jag göra med alla kuddar, täcken och gud vet vad som låg i och runt min stol när jag gick ombord? Sover man naken ombord? Kan man få en god-natt-saga uppläst av någon? Jag valde att inte utmana ödet genom gissningar utan studerade istället mina medpassagerare och försökte smälta in i mängden. När personen på andra sidan gången började ta av sig skorna blev jag lite orolig, men lyckligtvis var det bara just skorna som togs av och ingenting mer. Taxi och take-off var inga konstigheter, bälte på och fönsterskydd upp precis som i vilken ekonomi-flygning som helst. Därefter var det dags för servering, där kände jag mig också ganska säker på hur det funkar – maten ställs på bordet framför mig och skall sedan in i munnen. Här kom dock första missen! Med utresans ”beställ redan nu de drycker ni önskar” kvar i huvudet så satt jag där och tittade på mitt glas äppeljuice i väntan på maten. Plötsligt så kom personalen ut från galley igen, men inte med maten utan med en bricka där de samlade in tomma glas igen! Panik! Tanken här var alltså att drickan faktiskt skall ta slut och sedan beställs mer dryck tillsammans med maten. Jag svepte snabbt juicen och kunde ställa ifrån mig mitt tomma glas, för att sedan kunna beställa in ett nytt glas tillsammans med matbrickan som kom in strax därefter. Faran över och ordningen återställd.

Visa bifogad bild 128490
Middagsserveringen ombord. Personalen bad om ursäkt för att det inte var samma nivå som normalt, men eftersom jag inte hade något att jämföra med så åt jag med god aptit och så får jag bli ännu gladare när jag förhoppningsvis får uppleva rätt nivå nästa gång!

Brickan dukades undan och när jag svarade nej på frågan om kaffe så försvann flygvärdinnan efter att ha hälsat mig ”God natt!”. Aha, nu förväntades jag alltså sova! Efter ett toalettbesök där jag diskret studerade mina medresenärer på väg till och från toaletten konstaterade jag att det inte fanns någon gemensam linje för sömnen. En del med täcke, någon utan täcke, någon med kudde, någon ja ni fattar… Jag gick på linjen med täcke och kudde, lyckades få ned min stol i vågrätt läge utan att göra bort mig och måste sedan ha sovit väldigt gott. Nästa gång jag öppnade ögonen var det en knapp timme kvar till landning i Stockholm, det får väl ses som ett gott betyg till komforten ombord.

Visa bifogad bild 128491
Kanske var detta sista flygningen med munskydd ombord? Tillsammans med ögonmasken så kände jag mig väldigt skyddad mot allt möjligt!

Som jag nämnde tidigare så blev Köpenhamns-avgången inställd, ett gäng resenärer därifrån bokades om via Stockholm istället vilket orsakade en försening på ungefär en timme då det tog ett tag att flytta resenärer och framför allt bagage. Jag missade därför min anslutning till Göteborg och fick spendera 3 timmar på Arlanda. En sen frukost intogs i SAS-loungen och därefter satte jag mig i ett av mina favorithörn på T5 med utsikt mot plattan och där det sällan dyker upp andra resenärer runt omkring. Sista benet på till Göteborg var inget anmärkningsvärt alls, kanske var jag fortfarande kvar i business-bubblan utan kontakt med verkligheten trots att jag satt i en vanlig A320neo.

Väl hemma i Göteborg och så här några dagar senare så känns det som att min slutsats är att business class absolut kommer vara ett alternativ på natt-flygningar framöver medan det på dagtid fortfarande känns som att premium ekonomi, eller ekonomi med bra benutrymme, fortfarande räcker gott. Kanske ändrar det sig om jag får för mig att testa business även dagtid någon gång, för några år sedan så tyckte jag ju att business överhuvudtaget inte alls var något alternativ…
Fina bilder på flygplanen, både A330 och A350 är riktigt fina.
 

pedantic

Medlem
Mycket trevlig rapport! :)

Ska göra samma SAS Business debut i mitten av juni (dagflyg från Stockholm till New York och sen kväll/nattflyg tillbaka via Köpenhamn), vad får man inte missa? Hur funkar snacksbaren? Vilka annan fin service finns utöver maten? Måste man sova naken? :p
 
Toppen