Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

miamiflyer

Medlem
Riktigt så illa är det nog inte, men visst blir det krångligare för personer i din situation.
"Har du inte e-legitimation kan du använda ett ombud eller ringa 114 14
Du kan ta hjälp av någon som har en e-legitimation (ombud) och be denne hjälpa till, exempelvis för barn som inte har e-legitimation. Då måste ombudet identifiera sig med sin e-legitimation och sedan boka tid för den eller dem som hen är ombud för. Ombudet anges automatiskt som person nummer ett i bokningen.

Har du inte ett ombud eller kan använda e-legitimation kan du ringa till 114 14 och få hjälp av polisens operatörer att boka en tid. Polismyndigheten ser även över efter ytterligare lösningar för de som inte har eller kan använda e-legitimation. Du som ringer in behöver inte ha e-legitimation."
E-legitimation för bokning av tid för ansökan om pass eller nationellt id-kort | Polismyndigheten
En uppdatering - lyckades aktivera Freja appen genom att scanna chippet i mitt pass. Jag gjorde det igår kväll och blev godkänd imorse. Smidigare än vad jag trodde.
 

Hachans

Medlem
ID-Kortet kom snabbt. Fick det hämtat i torsdags, på en i princip soptom polisstation. Inte någon av de hela 2 andra som satt och väntade hade ett pass- eller id-ärende.
För nyfikenhetens skull gick jag in och letade efter första bästa tid för pass. Som jag trodde. Ingen tid dök upp som ledig.

Det var ju helt riskfritt att boka in massor med tider och försöka sälja dem. Resultatet ser vi nu.
 

ekf

Medlem
De borde, som någon skrev häromsistens, be att alla som har en bokad tid kompletterar sin bokning med personnummer för den person som det gäller före datum x, följt av att avboka alla tider som saknar personnummer dag x+1... Där x är i närtid från nu...
 

DRG

Medlem
De borde, som någon skrev häromsistens, be att alla som har en bokad tid kompletterar sin bokning med personnummer för den person som det gäller före datum x, följt av att avboka alla tider som saknar personnummer dag x+1... Där x är i närtid från nu...
Det där kan man ju tycka på ett rent mänskligt plan. Men det är antagligen inte så lätt eftersom en myndighet styrs av lagar och regler. Har det inte funnits förbud att boka mer än en tid kan de nog inte sätta igång och boka av folk. Frågan är om det ens nu är förbjudet nu att boka mer än en tid eller om det bara är rent tekniskt omöjligt.
 

Ricci

Medlem
Det där kan man ju tycka på ett rent mänskligt plan. Men det är antagligen inte så lätt eftersom en myndighet styrs av lagar och regler. Har det inte funnits förbud att boka mer än en tid kan de nog inte sätta igång och boka av folk. Frågan är om det ens nu är förbjudet nu att boka mer än en tid eller om det bara är rent tekniskt omöjligt.
Tja, IT-systemet kan "gå ner och tider kan försvinna" och man går ut till personer att konfirmera sina tider genom en backup...:)
 

Morgan

Medlem
Långa leveranstider på själva passet nu. Skaffade nytt åt sonen 5/4 och det är inte klart än. Var förbi och frågade idag och fick svaret "2-3 veckor".

Sist tog det två dagar...
 

Hachans

Medlem
Långa leveranstider på själva passet nu. Skaffade nytt åt sonen 5/4 och det är inte klart än. Var förbi och frågade idag och fick svaret "2-3 veckor".

Sist tog det två dagar...

Ja, det var väl det de skrev om i media för någon vecka sen. Brist på papper, halvledare och personal hos Thales eller vem det var.
 
Toppen