Senaste nytt

Poäng+pengar-biljett - avboka - hur många poäng tillbaks?

Ikaros

Medlem
Jag har bokat en business class-biljet via SAS hemsida som kostade cirka 360 000 poäng och skulle antagligen behöva avboka den men skulle vilja veta (ungefär) hur många poäng jag kommer få tillbaka (är EBG om det har någon betydelse).


När jag ringde SAS kundtjänst så sa de att de inte kunde svara eftersom biljetten inte är en award-biljett utan klassas som poäng+pengar-biljett (men jag betalade med poäng och betalade endast skatter och avgifter med pengar).

På hemsida finns inte längre alternativt att avboka utan endast att ändra biljetten. Är mer än 24 timmar sedan bokningen gjordes och flyget avgår om cirka 3 veckor med hemresa om cirka 3 och en halv vecka. Biljetten är på ena benet bokningsklass J (Business smart) och på andra benet bokningsklass C (Business Pro).


Är det någon som kan ge en uppskattning på ungefär hur mycket poäng jag skulle få tillbaka och stämmer det att SAS inte kan säga vad man får tillbaka innan man gör avbokningen?


Stort tack för hjälp från alla er insatta på forumet!
 

mha321

Medlem
Det stämmer att det inte är en award biljett. Det är en helt vanlig biljett, där poäng använts som valuta. Därmed gäller avbokningsvilllor för vanliga biljetter.

De poäng du betalade för benet i sas business pro betalas tillbaka helt.

De poäng du betalade för benet l sas business smart betalas tillbaka mot en avgift, *förutom* ifall de benet är *från* USA. Är det från USA betalas det inte tillbaka alls.

Hur mycket av poängen som var för varje ben syntes när du bokade. Däremot tror jag inte det finns någonstans man kan se det i efterhand.

Hur stor avgiften är per leg för avbokning kommer jag inte ihåg på rak arm, och framförallt vet jag inte hur den räknas om till poäng.
 

Ikaros

Medlem
Stort tack för hjälpsamt och informativt svar! Smart-benet är till USA och de sa att avgiften var cirka 200 euro. Pro-benet är från USA till ARN. Kommer inte riktigt ihåg hut mycket de olika benen kostade i poäng men Pro-benet från USA låg på 280 000 poäng eller liknande.
 

MajaKlara

Medlem
Är i lite liknande sits. Har en resa där jag reser med vanligt betald biljett, men makens resa är ARN-EWR SAS Bonus i C och hemresa EWR-ARN SAS Business Smart betalt med poäng + pengar. Nu är maken tyvärr sjuk i Covid och det är oklart om han kommer kunna visa upp negativt Antigen eller PCR test innan avresa nästa vecka. Vad gäller för delen av biljetten bokad med poäng+pengar EWR-ARN, finns någon möjlighet få tillbaka något vid avbokning?
 

MajaKlara

Medlem
Är i lite liknande sits. Har en resa där jag reser med vanligt betald biljett, men makens resa är ARN-EWR SAS Bonus i C och hemresa EWR-ARN SAS Business Smart betalt med poäng + pengar. Nu är maken tyvärr sjuk i Covid och det är oklart om han kommer kunna visa upp negativt Antigen eller PCR test innan avresa nästa vecka. Vad gäller för delen av biljetten bokad med poäng+pengar EWR-ARN, finns någon möjlighet få tillbaka något vid avbokning?

Svarar på min egen fråga här: Har nu avbokat makens resa enligt ovan pga Covid. Ringde in i dag och sa att maken var sjuk och att jag vill höra om det gick att ändra till nya datum. Blev hjälpt av en mycket vänlig person och biljetten är nu ändrad till i november, samma rutt och ny biljett utställd. Fick tillbaka ALLA poäng på kontot, mer än 120 000 p och inga poäng är dragna för den nya ändrade biljetten. Kan detta verkligen stämma? Betalade ca 200 kr, vilket är skatt tror jag. Att det skulle vara så smidigt att ändra trodde jag inte:).
 

palmen

Moderator
Svarar på min egen fråga här: Har nu avbokat makens resa enligt ovan pga Covid. Ringde in i dag och sa att maken var sjuk och att jag vill höra om det gick att ändra till nya datum. Blev hjälpt av en mycket vänlig person och biljetten är nu ändrad till i november, samma rutt och ny biljett utställd. Fick tillbaka ALLA poäng på kontot, mer än 120 000 p och inga poäng är dragna för den nya ändrade biljetten. Kan detta verkligen stämma? Betalade ca 200 kr, vilket är skatt tror jag. Att det skulle vara så smidigt att ändra trodde jag inte:).
Om du inte betalat några poäng för nya biljetten så skulle jag hålla väldigt tyst om det.
 

Protein48

Medlem
Svarar på min egen fråga här: Har nu avbokat makens resa enligt ovan pga Covid. Ringde in i dag och sa att maken var sjuk och att jag vill höra om det gick att ändra till nya datum. Blev hjälpt av en mycket vänlig person och biljetten är nu ändrad till i november, samma rutt och ny biljett utställd. Fick tillbaka ALLA poäng på kontot, mer än 120 000 p och inga poäng är dragna för den nya ändrade biljetten. Kan detta verkligen stämma? Betalade ca 200 kr, vilket är skatt tror jag. Att det skulle vara så smidigt att ändra trodde jag inte:).
Jag har försökt boka om business smart (J) hem från LAX, med två olika agenter men fått nobben bägge gångerna med förklaringen "vårt system klarar inte av att hantera ombokning av poängbetalda vanliga biljetter", utan de enda alternativen som fanns var att avboka med 400Euro x 2 som straff alt. boka om men då betala nya biljetterna med pengar, vilket var ca 17000 kr.

Uppenbarligen så kan "systemet" klara av ombokning?? I min lilla värld trodde jag att det räckte med att betala mellanskillnaden i poäng för den nya biljetten.
 
Last edited:
Toppen