Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

Jag tycker också att det vore rimligt med 10 års giltighetstid.
Argumenten emot har varit att "teknik-utvecklingen är så snabb och dubblad giltighetstid leder till att förbättringar tar onödigt lång tid att få i full drift". Jag har däremot inte sett några mer påtagliga fakta om det. Jag har för mig att svenska pass redan i dag anses ligga i den absoluta toppen på säkerhet.
Det kan säkert också finnas oro för att sålda/försfalskade pass också får lång giltighetstid och därmed blir ännu mer attraktiva. Jag kan dela den oron, men tycker att lösningen behöver ligga i polisarbete. Det är väl ändå relativt väl dokumenterat hur den handeln går till.
Hade väl att göra med att det fanns ett antal individer som var så slarviga att de råkade tappa ett pass per månad. Fanns ingenting som hindrade nämnda individer att plocka ut ett nytt pass när så skedde. Så istället för att försöka lösa själva problemet så gjorde man det sämre för alla oss andra genom att dra ner på giltighetstiden.
 
Hade väl att göra med att det fanns ett antal individer som var så slarviga att de råkade tappa ett pass per månad. Fanns ingenting som hindrade nämnda individer att plocka ut ett nytt pass när så skedde. Så istället för att försöka lösa själva problemet så gjorde man det sämre för alla oss andra genom att dra ner på giltighetstiden.

Som jag minns det så har giltighetstiden inget med att folk "tappade" sina pass att göra. Däremot så införde man en gräns på hur många pass man får lov att kvittera ut.

Giltighetstiden ändrade man typ redan 10 år före detta. Således har en 5-årig giltighetstid inte varit ett problem på 15(?) år, förrän nu när obalans skapats pga att folk har låtit bli att förnya sina pass under pandemin. Jag är ganska säker på att om passen hade haft en giltighetstid på 10 år så hade inte heller dessa förnyats under pandemin om giltighetstiden gått ut. Då hade vi ändå haft samma kaos. För visst hade vi lägre bemanning på passexpeditionerna förr, vilket ju inte är så konstigt eftersom det var längre intervall (10 år) mellan förnyelsen av pass.
 

Berglund

Medlem
Så vi är ganska ensamma i EU/Norden om att bara ha 5 års giltighetstid och 25 av 30 länder tycker uppenbarligen det funkar med 10 års giltighetstid.
En kombination av att ett svenskt pass är bland de mest accepterade och betrodda i världen och att det ”märkligt försvann/tappades bort” ett stort antal pass var delar av anledningarna till att man, i ett försök att bevara de svenska passens värde/förtroende ute i världen, sänkte gränsen till fem års giltighetstid. Alternativet skulle ha kunnat blivit att vi svenskar hade behövt visum vid resor till fler länder än vad vi behöver i dagsläget. Själv tar jag hellre krångel en gång vart femte år mot att därefter kunna resa, tämligen smärtfritt, under de nästkommande fem åren till nästan alla länder.
 
Som jag minns det så har giltighetstiden inget med att folk "tappade" sina pass att göra. Däremot så införde man en gräns på hur många pass man får lov att kvittera ut.

Giltighetstiden ändrade man typ redan 10 år före detta. Således har en 5-årig giltighetstid inte varit ett problem på 15(?) år, förrän nu när obalans skapats pga att folk har låtit bli att förnya sina pass under pandemin. Jag är ganska säker på att om passen hade haft en giltighetstid på 10 år så hade inte heller dessa förnyats under pandemin om giltighetstiden gått ut. Då hade vi ändå haft samma kaos. För visst hade vi lägre bemanning på passexpeditionerna förr, vilket ju inte är så konstigt eftersom det var längre intervall (10 år) mellan förnyelsen av pass.
2016 ändrades giltighetstiden för passen till 5 år.
 
Jag är säker på att det är upp emot 15 år sedan giltighetstiden ändrades från 10 till 5 år för vuxna. År 2016 ändrade man giltighetstiden för barn från 5 till 3 år.
 

ekf

Medlem
Stämmer inte. Mitt pass från 2015 var bara giltigt i fem år. Min frus pass från 2012 var också bara giltigt i fem år, tror inte att det var extra kort giltighetstid för att hon då var nybliven svensk medborgare.
December 2008 är mitt äldsta pass med 5 års giltighetstid utfärdat
 

miamiflyer

Medlem
December 2008 är mitt äldsta pass med 5 års giltighetstid utfärdat
1 Oktober 2005 ändrades giltighetstiden:

”Passports issued since 1 October 2005 are biometric, and valid for five years.[6] Earlier passports were valid for ten years (adults) or five years (children).”

Swedish passport - Wikipedia

I USA fanns förut en s.k. mobil passmaskin som skickades runt till de olika svenska konsulaten i hela USA för utfärdande av pass enligt ett tidsbestämt schema så att t.ex. svenskar boende i Kalifornien eller Florida kunde ordna nya pass i den delstat var de bor. Denna service har upphört och svenskar boende i USA kan bara ordna nya pass i New York eller Washington DC vilket säkert funkar bra om man bor på östkusten i USA men bor man i t.ex. Kalifornien är det en lång och inte sällan dyr resa varvid jag gissar att de flesta svenskar som bor i andra delar av USA än östkusten snarare ordnar nytt pass när de är på besök i Sverige.
Från Atlanta har jag ingen lång väg men jag har upplevt att det är mycket svårt att hitta lediga tider i DC, har fått söka länge och sedan betala den hutlösa avgiften när man har äntligen kommit fram till ambassaden. Vansinnigt att ha endast två enheter på östkusten och dessutom relativt nära varandra i ett land där det bor 150 000 utlandssvenskar.

5 års giltighetstid för pass (Finland, Luxemburg, Portugal och Sverige).
Som jag skrev tidigare i tråden går det att förnya varannat pass online med ett finskt bank ID, skulle vara bra om Sverige kom med en liknande lösning.
 

SK989

Medlem
En kombination av att ett svenskt pass är bland de mest accepterade och betrodda i världen och att det ”märkligt försvann/tappades bort” ett stort antal pass var delar av anledningarna till att man, i ett försök att bevara de svenska passens värde/förtroende ute i världen, sänkte gränsen till fem års giltighetstid. Alternativet skulle ha kunnat blivit att vi svenskar hade behövt visum vid resor till fler länder än vad vi behöver i dagsläget. Själv tar jag hellre krångel en gång vart femte år mot att därefter kunna resa, tämligen smärtfritt, under de nästkommande fem åren till nästan alla länder.
Relevant statistik finns i utredningen Ds 2015:12. Svenska pass tappas inte bort mer än andra länders pass, sett till befolkning och antal utfärdade pass. Värst är det enligt utredningen i Danmark. Svenska pass missbrukas (antalet upptäckta fall i EU och vissa andra länder) i relativt få fall; ca 800-900 fall per år, i de flesta fall genom s.k. look-alike användning. Man säger att det sannolikt finns ett mörkertal men det gäller alla länders pass. Vanligaste pass som missbrukas genom look-alike användning etc. är franska pass enligt utredningen.

Enligt Global passport index är svenska, danska och franska pass i princip jämbördiga sett till visumfria länder (162 resp 161 visumfria länder). Danmark, som enligt utredningen relativt sett har flest borttappade pass, och Frankrike, som har flest upptäckta fall av missbruk av pass, har båda 10 års giltighetstid och ligger ändå i toppen av Global passport index.
 

MLG55

Medlem
Tog nytt pass i Januari och det fanns inga tider alls i hela göteborgs regionen utom en tid i stenungsund som jag snabbt bokade upp.
Åkte 6 mil och kom fram 20 minuter före min tid. Jag gick in och tog min kölapp och scannade av lokalen. Var 1 person där inne.
3 st passluckor fanns det :eek:
Då det fortfarande var restriktioner gick jag ut och väntade på min tur. Personen innan kom ut och jag gick in för att värma mig och mitt nummer plingade till. Passet tog 5 min att göra.
Inga nya personer hade kommit in och inga stod utanför och väntade, men alla tider var upptagna o_O
 
Toppen