Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

denaxe

Medlem
Åker (förhoppningsvis) till MIA på söndag med Finnair. Fick ett mail inför resa med vad som gäller ang. Covid och inresa mm.
Där blir man länkad till deras hemsida och under "documents" står det att man MÅSTE ha Finnairs CDC-formulär. Är identiskt med alla andra CDC-dokument men Finnairs logga är med och man skall kryssa i "I hereby give my consent to Finnair..." i slutet.
Vet inte hur stenhårda dom kommer vara på att det är just deras dokument vid incheckningen. Jag har redan skrivit ut annat CDC tidigare och fyllt i men jag kommer ersätta med Finnairs så man ev. slipper stå och fylla i på Arlanda.
 

KConny

Medlem
@denaxe Skulle tro att det funkar med vilket som. Det är ju inte Finnair som kräver eller vill ha dokumentet, utan CDC. Jag flög i Januari från Guadeloupe till MIA och hade det vanliga engelska formuläret. Gateagenterna var lite förvirrad då de bara sett det på franska tidigare. Men det var inga problem.
Senast jag flög till USA, det var med Lufthansa, visade/lämnade jag aldrig in formuläret.
 

denaxe

Medlem
@KCoony Förmodligen går det kanske med andra CDC. Ville bara uppmärksamma. Personligen skrev jag ut och fyllde i direkt (är typ 2-4 kryss och namnteckning). Åker hela familjen, 4 pers, och orkar inte riskera att gå längst bak i kön och fylla i nya.
 

igelkotten

Medlem
På dagens resa från London till USA, via Zurich så frågade ingen efter CDC-formuläret. Typiskt, då jag inför denna resa höll mig borta från kontoret, och fick betala 60 kr för att skriva ut formuläret hemma :)
 

KConny

Medlem
@KCoony Förmodligen går det kanske med andra CDC. Ville bara uppmärksamma. Personligen skrev jag ut och fyllde i direkt (är typ 2-4 kryss och namnteckning). Åker hela familjen, 4 pers, och orkar inte riskera att gå längst bak i kön och fylla i nya.
Klokt, jag reser också alltid med både bälte och hängslen.
 

Ledly

Medlem
Åker till New York i slutet av april via Bryssel, fick min biljett ändrad så jag flyger ned till Bryssel kvällen innan.

Hur blir det då med test ett dygn innan avresa? Räknar man första benet som avresan eller kan det bli problem vid incheckning i Bryssel?

På sas hemsida står det resa 1, resa 2. Hemresan räknar de som resa tre där rutten är omvänd JFK-BRU-GOT

Då flyget till Brussel är kl 18 skulle jag ev. hinna testa mig dagen för avresa, men skulle helst av praktiska skäl vilja lösa det dagen innan.
 

011430121

Medlem
Åker till New York i slutet av april via Bryssel, fick min biljett ändrad så jag flyger ned till Bryssel kvällen innan.

Hur blir det då med test ett dygn innan avresa? Räknar man första benet som avresan eller kan det bli problem vid incheckning i Bryssel?

På sas hemsida står det resa 1, resa 2. Hemresan räknar de som resa tre där rutten är omvänd JFK-BRU-GOT

Då flyget till Brussel är kl 18 skulle jag ev. hinna testa mig dagen för avresa, men skulle helst av praktiska skäl vilja lösa det dagen innan.
Du skall ta det den dagen du flyger till BRU.
 

LarsCph

Medlem
Jeg er i Tampa denne uge - fløj København-London-Miami-Tampa med British Airways og American Airlines. Jeg havde ordnet Verifly for London-Miami inden som jeg viste da jeg checkede ind i København. Jeg havde alt med på papir (vaccinations bevis, covid-test dagen inden, CDC formular) men ingen spurgte om noget undervejs og emigration i Miami var hurtig og enkel. Det er jo krav om masker på fly til USA og indenrigs i USA men det var fint at tage den af mens man spiste og det blev ikke påtalt at jeg sov et par timer mellem London og Miami uden maske (liggende, på American Airlines business). Uden for lufthavnen her i Florida er alt som normalt - vil jeg sige. I taxi fra Tampa Airport til hotellet var meldingen "you don't near to wear a mask, sir". På hotellet (Renaissance Tampa) står som det eneste at masker er påkrævet hvis man ikke er vaccineret - men ikke noget som der følges op på.

Det er dejligt at være afsted igen! Og glæder mig til at CDC forhåbentlig snart tager krav om masker i fly/lufthavn væk.
 
Hej,
Åker till Florida den 10 maj, första gången som jag reser själv med barnen efter skilsmässa, dom är 5 och 7. Är det någon som har erfarenhet av att flyga ensam med barn och om man behöver något särskilt intyg från modern? Hon är såklart helt medveten om resan osv så inga konstigheter där, vi har gemensam vårdnad och barnen varannan vecka men vill inte stå i immigration i MIA och bli kvar där i onödan :)
 

JohnR

Medlem
Hej,
Åker till Florida den 10 maj, första gången som jag reser själv med barnen efter skilsmässa, dom är 5 och 7. Är det någon som har erfarenhet av att flyga ensam med barn och om man behöver något särskilt intyg från modern? Hon är såklart helt medveten om resan osv så inga konstigheter där, vi har gemensam vårdnad och barnen varannan vecka men vill inte stå i immigration i MIA och bli kvar där i onödan :)

Jag har åkt själv med barnen mellan Sverige och USA och aldrig fått någon fråga. MEN, jag har alltid haft ett papper påskrivet av mamman (min fru) med mig. Tullpersonalen kan vara hårda om de misstänker trafficking, så jag har inte vågat chansa.
 
Toppen