Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

larced

Medlem
Idag meddelade dom att mitt direktflyg ARN-ORD i April blivit ändrat till mellanlandningar via CPH och mycket sämre avgångar som inte funkar för mig.
Jag har iofs vetat om ändringen i nära en månad då jag sett den på deras sida, men SAS har väntat tills nu att informera och släppa biljetten för möjlig ombokning. Så nu har ju precis alla ev alternativ blivit uppbokade. Fattar inte varför dom inte kan gå ut med infon tidigare och möjligheten att boka om, innan det är för sent.
Så uselt.
 

011430121

Medlem
Har du hört något om alternativ verkar ju finnas en dagligen att boka nu? Om ja hur lång tid tog det innan det dök upp?

Hur lång tid tog det innan ändringarna kom?

Hade de något att komma med? Vad det ser ut så slutar de flyga till Prag efter maj. Ligger ivf inget planerat nu(?)

Har som jag nämnt en bokning i juni till Malta där det är inställt (dock inte hört något) och för tillfället ser de inte ut att kunna erbjuda något någorlunda alternativ men hoppet lever att de kanske håller på att lägga om schemat till LInk/Connect/Baltic men kanske bara är naivt? Givetvis är det säkraste att boka av och hitta något annat men är en väldig skillnad att ersätta både tid-och prismässigt då det är poäng och MC premium (PLUS).
Nej, bokade av utresan hemresan ligger på samma bokning och från Berlin, inga problem han förstod problematiken med 10 timmars senare läggning av utresan och 737-700
 

NotRyan

Medlem
Idag meddelade dom att mitt direktflyg ARN-ORD i April blivit ändrat till mellanlandningar via CPH och mycket sämre avgångar som inte funkar för mig.
Jag har iofs vetat om ändringen i nära en månad då jag sett den på deras sida, men SAS har väntat tills nu att informera och släppa biljetten för möjlig ombokning. Så nu har ju precis alla ev alternativ blivit uppbokade. Fattar inte varför dom inte kan gå ut med infon tidigare och möjligheten att boka om, innan det är för sent.
Så uselt.
Antagligen för att dom inte ställt in den förrän nu. SAS bedriver en väldigt aktiv revenue management sedan början av pandemin, och nyttjar equipment som ett kreativt sätt att hålla koll på de avgångar som bevakas extra noga. Att det blir 737-700 med blockat mittsäte skall förstås som att den avgången ligger i riskzonen för att ställas in, blockade mittsätet tyder på att man vill hålla öppet för byte till ATR/CRJ/ERJ. Men skulle bokningsläget förändras till det bättre har vi ju sett att 737-700 har kunnat bli A320neo (eller ATR/CRJ om det passat)
 

larced

Medlem
Antagligen för att dom inte ställt in den förrän nu.

Fast de här flygningarna har stått som "Inställd" på mina bokningar i flera veckor nu med andra flyg (med mellanlandning) upplagda, samt att det inte gått att boka direktflyg från ARN till ORD under april rätt länge.
Så dom har definitivt inte ställt in flygningen först nu. Dom har bar gett fan i att meddela kunden eller ge den möjlighet att boka om förrän nu. När allt annat är uppbokat.
 

intuition

Medlem
Här är bara exemplet på en boknig som först blivit 737 och sedan formellt ställts in och ersatts av ett nästan identiskt alternativ med A320
Inställd.png


Eftersom ändringen är minimal erbjuds såklart ingen fri ombokning/återbetalning. Så den biljetten gick bra att få återbetalning på omedelbart och det automatiserade flödet bekräfar också det exakta beloppet.

När en "inställd 737:a" leder till en så stor ändring att det medför fri ombokning/återbetalning för alla, det är då flex-biljetter förlorar sin flexibilitet.
Då går de in i ett manuellt flöde som inte bekräftar beloppet som ska återbetalas och som varnar för lång väntetid. (Dvs det är den typen av återbetalningar man behöver ta via kronofogden)

Skärmavbild 2022-03-22 kl. 10.24.15.png



Det är nog så att om man först godkänner den nya avgången och sedan avbokar så kan man avboka helt flexibelt med full omedelbar återbetalning enligt plus pro reglerna, men om man inte godkänner så hamnar man i det här avbeställningsflödet:

Avbokning.png
 

Nander

Medlem
Fast de här flygningarna har stått som "Inställd" på mina bokningar i flera veckor nu med andra flyg (med mellanlandning) upplagda, samt att det inte gått att boka direktflyg från ARN till ORD under april rätt länge.
Så dom har definitivt inte ställt in flygningen först nu. Dom har bar gett fan i att meddela kunden eller ge den möjlighet att boka om förrän nu. När allt annat är uppbokat.

Står det "inställt" så har du såklart möjlighet att boka om, du behöver inte vänta på något mail. Då har de ju faktiskt meddelat dig om det på sin sida, även om du själv behövde uppsöka informationen.

Sen att de inte skickar ut ett meddelande så fort status ändras på "Mina bokningar" är förstås katastrof.
 

intuition

Medlem
Här är bara exemplet på en boknig som först blivit 737 och sedan formellt ställts in och ersatts av ett nästan identiskt alternativ med A320
Visa bifogad bild 127462

Eftersom ändringen är minimal erbjuds såklart ingen fri ombokning/återbetalning. Så den biljetten gick bra att få återbetalning på omedelbart och det automatiserade flödet bekräfar också det exakta beloppet.

När en "inställd 737:a" leder till en så stor ändring att det medför fri ombokning/återbetalning för alla, det är då flex-biljetter förlorar sin flexibilitet.
Då går de in i ett manuellt flöde som inte bekräftar beloppet som ska återbetalas och som varnar för lång väntetid. (Dvs det är den typen av återbetalningar man behöver ta via kronofogden)

Visa bifogad bild 127464


Det är nog så att om man först godkänner den nya avgången och sedan avbokar så kan man avboka helt flexibelt med full omedelbar återbetalning enligt plus pro reglerna, men om man inte godkänner så hamnar man i det här avbeställningsflödet:

Visa bifogad bild 127463
En uppföljning på detta.
Jag ser nu att jag fått båda benen återbetalda samma dag, dvs både den som gick som "omedelbar återbetalning" och den som gick som "manuell återbetalning med förseningar pga extrem situation".
Jag vet inte riktigt vilken slutsats man kan dra av det. Kanske berodde det på att det var plus pro biljetter, kanske för att det i verkligheten inte finns någon försening utan de har bara glömt att ändra texterna på webben. Det kanske inte ens är två olika flöden i verkligheten längre, även om websakten har två flöden.
Hur som helst, min tidigare slutsats om att jag skulle behöva ta den ena återbetalningen via fodgen var fel. Och det var ju bra!
 
Min resa till LPA i slutet på maj som jag ringde kundtjänst om blev ändrad för några dagar sedan till andra flyg som redan var inställda, med utresa 3 dagar innan och utan hemresa. Gjorde då själv en avbokning med voucher som ersättning och fick hela beloppet tillbaka. Ett tips är att välja voucher om resan köptes med voucher, dvs inte en återbetalning till ursprungligt betalsätt. Gjorde det misstaget en annan gång och då hamnade beloppet på den ursprungliga vouchern med dess giltighetstid som var mycket kortare.
 

smygarn

Medlem
Tror ni att man kan räkna med att detta ställs in? Ändrades till b 737 för ett par månader sen, går ej längre att boka. Gäller osd-arn 29 juni. Tycker det är märkligt att det veckan innan finns 6 bokningsbara avgångar men veckan efter midsommar när semestrarna är igång finns endast en eftermiddagsavgång, med den avgången missar jag nästa flyg. Kundtjänst både hos SAS och resebyrå hävdar att det ska gå men efter att ha läst denna tråd blir jag skeptisk till det

127727AD-B54B-45A4-968A-32BF6B8C0DD4.png C8CB5503-2C92-40C2-BB0E-115AC7CEA2FA.png
 
Last edited:
Toppen