Senaste nytt

Laddningsmöjligheter för elbil på hotell i Skandinavien?

Resenären

Medlem
Som nybliven elbilsägare har det dykt upp ytterligare en parameter att ta hänsyn till vid val av hotell:
Laddning av elbil.
Jag planerar en resa i Sverige och har tidigare utnyttjat Countryside Hotel då deras fristående hotell har passat mina krav. Nu upptäckte jag att Countryside Hotel har samlat alla de hotell, som erbjuder sina gäster laddmöjlighet. Här är några förslag från hemsidan:

B7DE8D37-0C3C-4C88-9889-AD85140059CE.jpeg
 

Hachans

Medlem
Praktiskt!
Mina erfarenheter är inte så bra av det där. Ofta är det parkerade bilar med förbränningsmotorer där. Eller elbilar som står där hela dagarna i ända. Ofta är det rejält långsamma laddare, ibland ett vanligt 220v-uttag. Och nästan aldrig erbjuds det någon förbokning.

Nu kör jag laddhybrid, men tycker inte det hade varit så kul att förlita sig på hotellen laddmöjligheter. Det är lite som att försöka ladda på Arlanda, där folk kopplar in sig två veckor och reser bort. Helt värdelöst.
 

fly4fun

Medlem
Hotels.com har ett filter för hotell som erbjuder laddning. Visst händer att folk blockar laddare men som elbilsägare sedan 8 år har jag aldrig misslyckats ladda på ett hotell. T.o.m. efter ett missförstånd i Ostrava, Tjeckien så löste hotellet laddning åt mig år 2015.

På Arlanda har jag parkerat 11 år (elbil 8 år, innan laddhybrid 3 år) och det har alltid funnits lediga platser. För 10 år sedan var det 6-12 gratis platser utanför terminalen, idag över 300-500 utspridda över dom flesta parkeringar.
 

Tonton

Medlem
Jag gillar idén de har, men skulle inte lita på det hålls aktuellt. Sedan märks det att de inte har koll. "3kr/kw" :D

Laddningseffekten mäts i kilowatt (kW). Kilowattimmar (kWh) är en enhet för energi, och hur man vanligtvis tar betalt för laddningen.

Använd ABPR, Chargefinder och Plugshare som dina huvudkällor för att leta laddplatser och planera resor. De är också väldigt mycket mer uppdaterade än sådana listor.
 

Lauda 777

Medlem
Som nybliven elbilsägare har det dykt upp ytterligare en parameter att ta hänsyn till vid val av hotell:
Laddning av elbil.
Jag planerar en resa i Sverige och har tidigare utnyttjat Countryside Hotel då deras fristående hotell har passat mina krav. Nu upptäckte jag att Countryside Hotel har samlat alla de hotell, som erbjuder sina gäster laddmöjlighet. Här är några förslag från hemsidan:

Visa bifogad bild 127403
Det var en tragisk lista... Lite att jobba på där. Känns som den är från 2016. :cool:
 

sembl

Medlem
Som elbilsägare i USA är det helt fantastiskt. Det är mer ovanligt att hotellen inte har laddare när man reser. Oftast 7kw laddare så perfekt när man lämnar på morgonen och alltid gratis. Finns oftast alltid laddare även i småhålor som är gratis då det drar till sig business

Ladda hem appen Plugshare och kolla vad den säger dit du ska hemma i Svedala
 

Lauda 777

Medlem
Som elbilsägare i USA är det helt fantastiskt. Det är mer ovanligt att hotellen inte har laddare när man reser. Oftast 7kw laddare så perfekt när man lämnar på morgonen och alltid gratis. Finns oftast alltid laddare även i småhålor som är gratis då det drar till sig business

Ladda hem appen Plugshare och kolla vad den säger dit du ska hemma i Svedala

Även Norge är ju långt framme. Gjorde en rejäl roadtrip 2019, alla hotell vi bodde på (mest Choice) hade laddare.
 

Resenären

Medlem
Sedan märks det att de inte har koll. "3kr/kw" :D
Precis. I listan finns också ”inga laddmöjligheter”!
Tack också för förslag på olika ladd-appar att ha koll på. Ringde igår till det Countryside hotell, jag planerade att besöka. ” Du laddar din Tesla helt gratis.” Ok, fungerar det med samma kapacitet som hemma, så blir det tillräckligt laddat under natten.
 

Jönsson

Medlem
Som elbilsägare i USA är det helt fantastiskt. Det är mer ovanligt att hotellen inte har laddare när man reser. Oftast 7kw laddare så perfekt när man lämnar på morgonen och alltid gratis. Finns oftast alltid laddare även i småhålor som är gratis då det drar till sig business

Ladda hem appen Plugshare och kolla vad den säger dit du ska hemma i Svedala
Kan tänka att det beror på vilken delstat du befinner dig i. I Kalifornien är det garanterat.
 
Toppen