Nu fick jag faktiskt mail från SAS om ändringar i maj, dvs 6 veckor före avgång. I stort sett exakt 6 veckor, vet inte om det var slump eller uträknat.
Hur som helst, för mig med flexibel biljett var det en nackdel att vänta på mailet.
Jag fick mail om att ben 1 på resan bokats om till tre dagar tidigare och jag erbjöds ombokning eller återbetalning. MEN återbetalningsflödet gick då inte via mina biljettregler utan via flödet "Vi har långa köer pga av [dålig ursäkt] att återbetalningar tar extremt lång tid".
Det andra benet, som också ställts in och ändrats, men som de inte hunnit maila mig om, gick att avboka via det normala (automatiska) återbetalnigsflödet:
Där blir det genomskinligt precis hur fult SAS agerar. Jag har inom 3 minuter avbokat och begärt återbetalning på 2 likadana plus pro biljetter med avresa samma dag. Kl. 10:26 har SAS extrema väntetider på återbetalningar och kl 10:29 kan återbetalningen göras omedelbart.
Det ska bli "intressant" att se hur stor skillnad det är i praktiken på de två flödena.