Senaste nytt

LSH blir flygluffare på heltid

Vad tycker du om YPT? Har aldrig testat dom själv, men har vänner som rest med YPT och som säger att är ett starkt tema på fest. Dom är ju tyvärr negativt omtalade efter OWs tragiska händelser i Nord Korea.
 

LSH

Medlem
Vad tycker du om YPT? Har aldrig testat dom själv, men har vänner som rest med YPT och som säger att är ett starkt tema på fest. Dom är ju tyvärr negativt omtalade efter OWs tragiska händelser i Nord Korea.
Jag har använt dem för Iran och Nordkorea, men har inget annat att jämföra med. Skurkstatsresor är ju en sällanköpsvara för de flesta....

Den stora behållningen har varit intressanta medresenärer. Lite fest förstås i Noko men inget i Iran (trots att det erbjuds det ena och det andra under disk).

Vad gäller OW (Otto Warmbier) så vet jag inte om de hade kunnat göra något mer. Han gjorde en riktigt dum grej och åkte dit. Däremot hade vi en incident i Iran där guiden kunde ha agerat bättre. Efter att rest solo en vecka i Iran och bott på femstjärniga hotell för 300kr kan jag också tycka att enkelrumstilläggen och extradagar var lite överprisade. Jag fick dock mycket bra service i form av att de ordnade inresetillstånd på kort varsel, efter att jag kört fast.

Inte oreserverat positiv som du hör, men jag kommer förmodligen att använda dem igen.
 

LSH

Medlem
jerevan.jpg


Det blev 5 nätter i Jerevan den här gången. Armenien har inte gräns mot Ryssland, men luftrummet över Georgien är öppet och det flygs fulla maskiner från flera ryska städer. Tror även att de tar emot en del Ukrainska flyktningar. Någon sa att det kommit 50 000 ryssar de två senaste veckorna och det märks inte minst på hotellpriserna som nästan fördubblats sedan jag var där för två veckor sedan.

Jag har planer för våren och sommaren, men de länderna är lite för kalla nu. Hade lite idétorka och under Iran-resan bokade jag en resa till Thailand. Eftersom uppkopplingen var begränsad avvaktade jag med att ansöka om Thaipass . Sist gick det på 1 minut att få svar, så 5 dagar måste ju vara god marginal (det sägs 3-7 dagar)…. Resan började natt till söndag och på fredagen började jag bli lite orolig. Försöker stressa så lite som möjligt och är inställd på några motgångar eftersom jag höftar det mesta och är ute i sista sekund. Jag gjorde ytterligare en ansökning på mitt svenska pass och en på mitt norska med annan epost-adress. Inte heller här fick automatiskt godkännande. Kom hem från en trevlig utekväll runt midnatt och tänkte avboka hela resan innan jag somnade eftersom det nu bara var några timmar tills 24-timmarsgränsen för avbokning av bonusresor. Skulle förlora en hotell-bokning i Bangkok (halvdyr test & go), ett pcr-test och lite avgifter. Ingen katastrof, men värre var att jag inte hade någon plan B och inte hittade några roliga biljetter någonstans. Prisläget i Jerevan för tillfället gör också att jag inte ville vara kvar där någon längre tid. Jag blev liggande och titta på film och kl 02 trillade godkännandet in. Strax därefter även för andra svenska ansökan men inte för den norska.

Motståndet mot vaccin och munskydd är ganska stort i Armenien. Besökte 3-4 apotek för att köpa ett munskydd som uppfyller ffp2/n95 men de förstod inte ens vad jag frågade om. Vid incheckning på Austrian bad de mig visa att jag hade ffp2 och jag visade upp ett skydd som inte är certifierat men har samma form som n95 brukar ha och det godtogs.

Hade 5 timmar på Kastrup och åkte till Hyllie med ersättningsbuss för att köpa snus. Förhoppningsvis nollställer detta också resedelen i min hemförsäkring, men jag får kolla upp det för säkerhets skull. Jag hann med samma buss tillbaka och visade upp en kaffekopp från pressbyrån och sa att jag bara skulle ha svenskt kaffe och nu ville tillbaka till Danmark….

Sitter nu i Eventyr lounge och väntar på ombordstigning.

Edit: Raderat ett stycke angående problem på Kastrup som var delvis felaktigt
 
Last edited:

LSH

Medlem
Flygning #57-60

Jerevan-Wien A320, Austrian business

Wien-Köpenhamn A321, Austrian business

Köpenhamn - Bangkok, Thai A359 Business

Flyg.jpg


Gjorde test & go på Park Plaza Bangkok Soi 18. Mycket mer västerlänningar i Sukhumvit än i november.

Bangkok (DMK) - Chiang Mai, NOK Air 737-800 Uniclass

Min första resa till norra Thailand. En del turister i form av unga ryggsäcksresenärer, men många hotell och kedjerestauranger är fortfarande stängda. Jag trivdes bra här och prisläget på hotell och finkrogar var väldigt trevligt.

Pai

En liten stad tre timmar från Chiang Mai som lockar många backpackers. Inte så många sevärdigheter i stan men folk hyr motorcyklar och tar dagsturer till utkikspunkter, vattenfall och småbyar i närheten.

vy.jpg


VY2.jpg


Jag bestämde mig för att ta en liten längre tur och köra delar av Mae Hong Song-loopen. Hyrde en motorcykel och checkade ut efter en natt. Har bara en mindre ryggsäck så det funkade bra att köra med den på ryggen (vilande på sadeln). Mycket trevliga vägar i bergen med mestadels bra vägbanor, många svängar och backar och lite trafik. Det blev tre dagar på vägarna.

Mae Hong Song

Mae Hong Song.jpg




Ban Rak Thai
En kinesisk by på gränsen till Burma som till stor del är uppbyggd för inhemsk turism (precis som man gjort på flera ställen i Kina när man rivit gamla stadskärnor och byggt kopior i utkanten). Ganska glest med turister men en kväll med "riktig" kinamat var trevligt.

Kina1.jpg


kina2.jpg


I närheten finns en nationalpark som nu är stängd med hänvisning till Covid så man kommer inte längre än hit.
Äkta bananrepublikslogik att stänga en park där folk campar med 100 meters mellanrum men tillåta nattklubbar i stan där folk står
som packade sillar och man har roterande fläktar som ser till att luften blandas ordentligt.....
Nationalpark.jpg


Flygning #61-62

Chiang Mai - Bangkok (BKK). Thai Vietjet Air A321 Uniclass

Det fanns en liten PP-lounge med hyggligt utbud av mat och alkoholfri dryck.

Valde att ta tre nätter vid Khaosan road denna gång och här har hänt saker sedan november. Första kvällen gick det på ca 40% av kapacitet gissar jag medan det den andra och tredje kvällen firades Songran (nyår) för första gången på tre år så det gick på 200% av normalt. Jag har haft en tioårig paus från Thailand och Khaosan har ändrats ganska markant. Förmodligen mycket på grund av att thailändarna nu utgör majoritet av besökarna. Borta är det mesta av krimskramsförsäljning och liknande och "pubarna" liknar mer klubbar som med högtalare ut mot gatan tävlar om att ha högst volym på sin näsblodstechno. Många bra matstånd som nu säljer annat än bara pannkakor och Pad Thai. Ibland ser det dock ut som ett barnkalas där unga turister dricker sprit ur plasthink och suger lustgas ur färgglada balonger med lustiga former... Konstig covidpolicy även här där man säger sig stänga kl 23 men det som händer är att alla trängs inomhus bakom stängda dörrar tills midnatt som ju är en annan dag och då kan man dra igång igen. Känns tryggt att man har dessa genomtänkta smittskyddsåtgärder....

Bangkok (BKK) - Phuket - Köpenhamn, Thai A359 Business
Det tar 15h med tekniskt stopp. Jag lyckades sova bort minst halva tiden.

Kastrup - Kalmar, Öresundståg 2:a klass
Lugnt och skönt en långfredagsmorgon. Återigen befriande att slippa munskydd. Vi ska inte glömma bort hur förskonade vi varit här (Tack Anders!)

Jag har firat påsk hemma. Jetlag har gjort att jag bara lyckats komma iväg på en middag/fest men det var trevligt. Jag påbörjar en ny resa på fredag och nya landvinningar kommer i början av nästa vecka.
 

Attachments

  • IMG_20220320_095217_HDR.jpg
    IMG_20220320_095217_HDR.jpg
    47,2 KB · Visningar: 132
Last edited:

LSH

Medlem
Onsdag 20/4
Flyg #63-64
KLR-ARN-KLR, ATR72 SAS+

Jag brukar undvika fakirflyget men nu fanns inga vettiga biljetter upp kvällen innan. Jag hade fortfarande jetlag från Asien så det gick förvånansvärt bra.

Fredag 22/4
Flyg #65-67
Kalmar-Arlanda, ATR72 SAS+


Arlanda-Istanbul (IST), Turkish B738 Business

Denna variant har riktiga businessäten i 2+2-config. Servicen är nu återställd till det normala med middag i två serveringar och fantastisk service. Europas bästa affärsklass enligt mig.

Istanbul-Tbilisi, Turkish A321 Neo, Business

Jag missade min anslutning här efter en försening i Stockholm. Turkish har numera två kvälls/nattflygningar till Tbilisi så väntan blev bara en timme. Hade räknat med ett dygn i Istanbul (vilket säkert inte varit så tokigt).

Förvånansvärt lite turister i Tbilisi. Det är kanske lite tidigt på säsongen och det är dyrt och meckigt för ryssar att besöka nu. De tillåts inresa men har inga direktflygningar. Vet heller inte om de känner sig så välkomna när stan är full av Ukrainska flaggor. Georgien och Ryssland har också en gammal konflikt med utbrytarrepublikerna Abchazien och Sydossetien som Ryssland (men få andra) erkänner som självständiga.
 

LSH

Medlem
Måndag 24/4
Flygning #68, Land #13 (Azerbajdzjan)
Tbilisi-Baku, Buta airways, Embraer 190 uniclass

Det erbjöds smörgås och vatten kostnadsfritt och läsk/kaffe/te till försäljning.

Azerbajdzjan kräver visum men det går att ansöka digitalt och är relativt enkelt. Det tog några dagar att få det godkänt och kostar någon hundralapp.

Baku är riktigt häftigt. Jämfört med grannarna Georgien och Armenien känns det mer mellanöstern och mindre östeuropa både vad gäller språk och matkultur. Azerbajdzjan är relativt rikt på gas och man blandar gammal fin arkitektur med nya stora skrytbyggen i glas. Påminner något om Dubai men är gjort med bättre smak tycker jag. Det är muslimskt men med många fler barer än moskéer och man ser färre slöjor än i de flesta svenska städer. Detta gör att det likt Dubai är populärt resmål för utländska muslimer. Dock inte nu under Ramadan, men det är fortfarande livligt med massor av Bakubor ute kvällstid.

Lite gammalt och lite nytt
IMG_20220426_125635_HDR.jpg



IMG_20220426_130000_HDR.jpg


IMG_20220426_132757_HDR.jpg



IMG_20220426_131809.jpg


Mattmuseeum
IMG_20220426_133009_HDR.jpg


Livligt kvällstid men efter midnatt en tisdag är det lugnare
IMG_20220426_235609_HDR.jpg


Four seasons som för 5000kr/natt är lite utanför budget för en tjänstledig luffare...
IMG_20220426_134331_HDR.jpg


IMG_20220425_155427_HDR.jpg

Kebab
IMG_20220425_190928_HDR.jpg
 
Last edited:

LSH

Medlem
Mer från och runt Baku

Heydar Aliyev center
IMG_20220501_145701_HDR.jpg


IMG_20220501_150202_HDR.jpg


IMG_20220501_150534_HDR.jpg


IMG_20220501_152150_HDR.jpg


IMG_20220501_153908_HDR.jpg


IMG_20220501_154759_HDR.jpg


IMG_20220501_154107.jpg


IMG_20220501_153406_HDR.jpg


Hällristningar i Gobustan
IMG_20220502_104923_HDR.jpg


Brinnande naturgas
IMG_20220502_163014_HDR.jpg



Baku innerstad

Man har nästan byggt klart stadsbanan för F1 i Juli. Är inte ett dugg motorsportsintresserad men det var ganska roligt att åka igenom stan med läktare och rolexloggor kring vägbanan. Passerar här målrakan? men behövde inte gå in i depå.
f1.jpg



Baku Flygplats

Sitter nu i en hygglig PP-lounge och väntar på en flygning till Tasjkent i Uzbekistan. Efter @Tontons fantastiska rapport från stanländerna ([Semi-Live] Tonton på tur | Sida 15 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor har jag sett fram emot att göra något liknande. Har dock sparat det tills nu när temperaturen är lite behagligare.
 

LSH

Medlem
Tisdag 3/5
Flygning #69, Land #14 (Uzbekistan).
Baku (GYD) - Tasjekent (TAS) Uzbekistan Airways A320, Ekonomi

Legacyekonomi på sitt bästa. Incheckningen öppnade (minst) 3h innan och det var ingen kö och inget bråk över att mitt handbagage var 2kg för tungt. Under en flygning på 2,5h hann man med 5 rundor med vagnen. Först alkoholfria drycker. Sedan en "trerätters" måltid innehållande en riktigt bra köttgryta. Sedan kaffe, påtår och sist en runda med vatten.

IMG_20220503_183550_HDR.jpg


Tasjkent
Många hoppar helt över huvudstaden och åker direkt till Samarkand. Jag har gott om tid och spenderade 3 nätter här.

IMG_20220504_165321_HDR.jpg


IMG_20220504_164219_HDR.jpg


IMG_20220504_162159_HDR.jpg


IMG_20220504_163811_HDR.jpg


Hittade en loppmarknad med en massa Sovjet-nostalgi. Glaspjäs med Leninhuvud och Aeroflot-logga.

IMG_20220505_154730_HDR.jpg


IMG_20220505_155341_HDR.jpg


Tunnelbana

IMG_20220504_140536_HDR.jpg

Matmarknad
IMG_20220504_153020_HDR.jpg
 

Attachments

  • IMG_20220504_165408_HDR.jpg
    IMG_20220504_165408_HDR.jpg
    83,7 KB · Visningar: 95

Fredrik

Medlem
Azerbajdzjan kräver visum men det går att ansöka digitalt och är relativt enkelt. Det tog några dagar att få det godkänt och kostar någon hundralapp.

Baku är riktigt häftigt. Jämfört med grannarna Georgien och Armenien

Inga frågor om vad du gjort i Armenien? Om du använde olika pass: var det i så fall medvetet?
 

LSH

Medlem
Inga frågor om vad du gjort i Armenien? Om du använde olika pass: var det i så fall medvetet?
Jag har alla (3) Armenienstämplar i samma pass och valde därför att ansöka om visum på det andra passet. I ansökan får man frågan om man någon gång besökt Nagorno-Karabach (Utbrytarrepublik i Azerbajdzjan med Armenisk majoritet) men inte frågan om man besökt "riktiga" Armenien. Inga frågor i passkontrollen och jag tror att den här problematiken är lite överdriven.
 
Toppen