Senaste nytt

Vad göra 4 dagar i New York med 78-årig morsa?

Big Birger

Medlem
Min kära mor fick lite blodad tand av Business efter överraskningen i mars 2019. Hon vill åka till New York igen för att träffa en kusin "för sista gången", så vi har planerat att åka i mitten av april.

Min tanke var att åka 2-3 dagar, och sedan hem igen.
Min mammas tanke var att vara borta så länge som möjligt, när hon ändå åker.

Missförstå mig rätt, men det kostar en del energi att tillbringa tid med kära mor. Hon har många fördelar men ser det mesta i nyanser av svart. Tricket är att skämma bort henne med lyx och lounger, gärna med ett glas vin i handen, för att hålla humöret uppe och att få tiden att gå.

Morsan är fullt frisk i övrigt, så det finns ingen anledning att göra en "farwell tour" på det sättet. Hon är inte äventyrlig men går obehindrat långa sträckor, om än ganska långsamt.

Min strategi är att åka via Frankfurt (övernattning på Hilton) och Toronto (övernattning på Hilton) innan vi kommer fram till New York. Då blir det maximalt med tidsåtgång, lyx och lounger och minimalt med stressig anslutning. Vi kommer ha 4 nätter på Manhattan innan hemresa med United i Business, med så klart ett stopp i Polaris loungen på Newark.

Vi har båda varit i New York flera gånger förut, så alla de vanligaste turistiga sakerna har vi gjort. Morsan har inte varit i Toronto.

En dag på Manhattan kan vi lägga på "the High Line" i kombination med Edge/Vessel/Chelsea Market. Det tror jag inte att hon har gjort. Musikal, Guggenheim, Modern Arts kanske också passar bra att göra.

Har du några tips som skulle kunna passa?

Antingen om det är saker att göra, eller en restaurang eller någon soft bar.
 

Ancistrus

Medlem
Är hon intresserad av opera och balett? I så fall kan man kolla om det går något kul på Met Opera. Priserna på de övre våningarna är högst överkomliga.
 

Mimer

Medlem
Jag var med min då sjuttioåriga mamma i New York för något år sedan, som i ditt fall en person som går obehindrat så det fanns inga begränsningar så.

Detta var hennes första besök i New York, en av många höjdpunkter för henne var just High Line/Chelsea Market och Flower District som vi klarade av under en dag, vi tog även några av antikaffärerna på Sixth Avenue då det rimmar väl med min mammas intressen. Så jag tror du tänker helt rätt just där.

Min mamma blev också väldigt förtjust i Williamsburg, vi spenderade betydligt mer tid än vad jag hade tänkt där inklusive ett stopp på Brooklyn Brewery men också ett stopp för ett lass kött på Fette Sau.

Besöket i St. Patricks Cathedral var uppskattat men också en annan form av "tempel" FAO Schwarz och Lego Store.

I övrigt blev det en hel del av det vanliga turistandet också, Empire State Building, Central Park etc och många stopp för kaffe/mat i alla dess former.
 

MrRob

Medlem
Är målet med en, förhållandevis, kort resa för en, förhållandevis, gammal person att träffa en familjemedlem "en sista gång" så bör fokus ligga på det kan jag tycka.

Är huvudmålet ett "sista" möte tror jag att kusinens vardagsrum fungerar bättre än en musikal på Broadway. Lite tråkigt svar kanske men hennes kusin kan väl planera vad ni ska göra? Jag förutsätter nu att kusinen bor i New York.
 
Opera på the Met, cykla (eller åk) runt Central Park och luncha på the Boathouse. Och sedan gå till Guggenheim (förköp biljetter). Vandra Highline och äta en jalapenoglass är ju aldrig fel. Gå/cykla/Uber över Brooklyn bridge, och ströva runt i Williamsburg, äta ostron och/eller skaldjur på Maison Premiere. Ta en drink på takterassen på The Hoxton med utsikt över Manhattan, och de öppnar en grill där i vår, om ni vill äta mera…
 

Big Birger

Medlem
Jag var med min då sjuttioåriga mamma i New York för något år sedan, som i ditt fall en person som går obehindrat så det fanns inga begränsningar så.

Detta var hennes första besök i New York, en av många höjdpunkter för henne var just High Line/Chelsea Market och Flower District som vi klarade av under en dag, vi tog även några av antikaffärerna på Sixth Avenue då det rimmar väl med min mammas intressen. Så jag tror du tänker helt rätt just där.

Min mamma blev också väldigt förtjust i Williamsburg, vi spenderade betydligt mer tid än vad jag hade tänkt där inklusive ett stopp på Brooklyn Brewery men också ett stopp för ett lass kött på Fette Sau.

Besöket i St. Patricks Cathedral var uppskattat men också en annan form av "tempel" FAO Schwarz och Lego Store.

I övrigt blev det en hel del av det vanliga turistandet också, Empire State Building, Central Park etc och många stopp för kaffe/mat i alla dess former.
Bra tips! Tack!
 

Big Birger

Medlem
Är målet med en, förhållandevis, kort resa för en, förhållandevis, gammal person att träffa en familjemedlem "en sista gång" så bör fokus ligga på det kan jag tycka.

Är huvudmålet ett "sista" möte tror jag att kusinens vardagsrum fungerar bättre än en musikal på Broadway. Lite tråkigt svar kanske men hennes kusin kan väl planera vad ni ska göra? Jag förutsätter nu att kusinen bor i New York.
Rätt tänkt!

Kusinen bor utanför New York, och vi träffar henne samma dag som vi landar i New York. Sedan behöver kusinen resa bort till ett bröllop, så vi åker in med tåg till Manhattan den kvällen.
 
Toppen