Senaste nytt

Trasigt bagage augusti 2021 - rolig bild från plattan!

danielhog

Medlem
Hej!


Jag tänkte be om lite vägledning för hur vi kan gå vidare med nedan beskrivet händelseförlopp. Kort summerat försvann väskor och gick sönder i augusti 2021 utan att Austrian svarar på mail.


I augusti 2021 flög vi med Austrian via VIE på Eurobonus bonusbiljetter. Biljetterna var i businessclass för två vuxna och en infant, betalade med Amex Elite och över 75% av resan betalad med Amex. Tyvärr ingen hemförsäkring som täcker någon del (inte heller ersättning för försenade väskor).


På utresan försvann bagaget, vi hade fyra kollin varav två väskor, en barnvagn och ett babyskydd (bilstol för små barn). Väskorna kom utkörda efter ca 1,5 dygn och barnvagnen och babyskyddet efter ca 2,5 dygn. Vi hade såklart lite inköp, särskilt för nyfödd, men det var på det hela taget väldigt små inköp med totalsumma runt 2500 sek, vilket 90% är kopplat till barnet så som hyra av babyskydd till hyrbilen och liknande.


På hemresan fick vi bussgate och under bussfärden såg jag på långt håll att det mitt på plattan låg en väska och ett kolli som jag kände igen, mycket riktigt så låg en av våra resväskor och babyskyddet mitt på plattan och ser ut att ha ramlat av från bagagevagnen, hann ta upp kameran och ta ett foto eftersom jag såg det på långt håll. Insåg direkt vid flyget att det inte kommer komma med om jag inte säger till någon och jag fick tyvärr insistera mer än önskvärt på att det var lämpligare att de skickade någon ett par hundra meter att plocka upp väskorna än att de skickade dem med ett flyg nästkommande dag, särskilt eftersom det är väldigt knepigt att få tag i nytt babyskydd på Arlanda sent en kväll.

275050590_527262292156144_6115069572234243492_n.jpg
274801396_380302110580027_954413327589034001_n.jpg



När vi landat såg vi att babyskyddet och väskan som hade legat på plattan hade stora skador och inte gick att reparera eller använda igen. Själva väskan är inte så dyr och kostar 1500 att ersätta, babyskyddet desto mer, drygt 3000. Totalt anser vi alltså att Austrian ska ersätta oss med drygt 6000 kr.


Vi anmälde såklart de försvunna väskorna direkt på flygplatsen och har sparat all spårning och dokumentation som fanns för föreningen. Vi anmälde även skadorna på babyskyddet och väskan till Austrian.


Därefter har det inte hänt något. Austrian har i september 2021 återkommit med en begäran om en fullmakt för att jag ska få företräda alla passagerare på bokningen.


Sen dess har Austrian slutat svara på mail. Varje gång jag skriver om bara caset blir det tyst och när jag lägger till en harang om att vi är besvikna på hanteringen och att inte få något svar får jag ett svar som lyder ” Dear Mr., we have forwarded your email to our Feedback Management Team. Kind regards”.


Jag har slut på idéer för hur vi kan hantera det här när Austrian slutar svara, tar tacksamt emot all form av tankar och input. Går det att kontakta Austrian lokalt i Sverige? Går det att reklamera till Amex och kräva ersättning motsvarande åtminstonde det belopp som Amex hanterat (skatterna/avgifter)? SAS som de facto sålt biljetten?


Tacksam för alla tankar!
 

Hachans

Medlem
Vad säger Amex försäkringsbolag?

Min erfarenhet är att det är ytterst få att få Austrian att ta något som helst ansvar och ännu svårare att få dem att betala för utlägg.
 

danielhog

Medlem
Vad säger Amex försäkringsbolag?

Min erfarenhet är att det är ytterst få att få Austrian att ta något som helst ansvar och ännu svårare att få dem att betala för utlägg.
Tack! De har hänvisat till Austrian och att bagageförsening eller förstört bagage inte täcks.

Tillägg: Jag har inte dubbelkollat det mot försäkringsvillkoren, ska göra det för sakens skull.
 

jonten

Medlem
Du behöver nog utreda det lite mer men skicka en faktura, sen gå till fogden?
Har du tur svarar de inte fogden heller.
 

Hachans

Medlem
Komiskt !

Har du kvitton på vad du vill ha ersatt med rätt datum?

Jag hade försenat baggage med Austrian förra sommaren. Handlade på mig vad jag behövde och gjorde en claim enligt
upload_2022-3-11_15-8-45.png


Hade pengarna (typ 280€) någon vecka senare.
 

Hachans

Medlem
Komiskt !

Har du kvitton på vad du vill ha ersatt med rätt datum?

Jag hade försenat baggage med Austrian förra sommaren. Handlade på mig vad jag behövde och gjorde en claim enligt
Visa bifogad bild 126942

Hade pengarna (typ 280€) någon vecka senare.
Jag köpte grejer i Wien en gång då de inte lyckades få med min väska från Stockholm. De vägrade betala mer än 75 euro, trots två dygn försening på väskan. De tyckte att mer än så kostar inte kallingar, strumpor och rena tröjor.
Jag tyckte att jag inte hade tid att springa och leta efter budgetställena utan fick ta vad som låg på vägen.
 

danielhog

Medlem
Det är struntprat från Amex. De täcker både försening och förstörd egendom. Men vill se bevis på att du försökt få ersättning från Austrian först.
https://www.americanexpress.com/con...s/forsakringsvillkor/sas-elite_kreditkort.pdf

Tack!! Nytt samtal till Amex försäkring måndag morgon med nytt råg i ryggen!

Komiskt !

Har du kvitton på vad du vill ha ersatt med rätt datum?

Jag hade försenat baggage med Austrian förra sommaren. Handlade på mig vad jag behövde och gjorde en claim enligt
Visa bifogad bild 126942

Hade pengarna (typ 280€) någon vecka senare.

Japp, allt är rätt, har haft kortfattade mailkonversationer när de bland annat ville ha en fullmakt för väskorna som inte var i mitt namn, men sen slutade de tyvärr att svara.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Davvelavve

Medlem
Austrian har inte ens bemödat att svara mig efter att de tappat bort min väska i somras. Har ett tydligt ersättningskrav eftersom jag har kvitto på allt i väskan (lufthansa tappa bort väskorna på utresan).

Startade ett ärende hos ARN. Finns det någon annan väg att gå exempelvis ARN-liknande i Österrike? Eller rent av starta ett ärende hos KFM?
 
Toppen