Senaste nytt

LSH blir flygluffare på heltid

LSH

Medlem
Flygning #47. Katmandu-Pokhara, Yeti airlines, ATR72
6/2

Fina vyer över bergen även här
p2.jpg


Pokhara anses vara nepals turisthuvudstad fast nu är det förstås ganska glest. Man kommer hit för vandring, paragliding (god termik i dalen) eller yoga-newage-spiritualist-hashrökar-grejer. Jag gjorde inget av det där denna gång utan gjorde långa promenader i staden och längs "strandpromenaden" runt sjön. Många bra restauranger här som hade en del lokalbefolkning som gäster.

p1.jpg



Flygning #48. Pokhara-Katmandu, Yeti airlines, ATR72
10/2
Det har byggts en ny internationell flygplats som ska tas i drift i år. Den gamla ger bra möjlighet för titta på helikoptrar och "turboproppar"

p3.jpg
 
Tack för trevliga rapporter. Inspirerande läsning.

Du har kanske redan planerat ett besök i Bhutan, ett av de mest spännande länder som går att besöka. Framför allt om du uppskattar Nepal.
Om inte, försök att hinna med. Spektakulär flygning mellan Katmandu och Thimpu. Sitter du på rätt sida ser du Himalayas högsta toppar på vägen. Landning mellan bergskedjor och dalar är en upplevelse även om du nyligen flugit från Lukla.
 

LSH

Medlem
Du har kanske redan planerat ett besök i Bhutan, ett av de mest spännande länder som går att besöka.
Jag håller med! Var där för drygt 10 år sedan och reser gärna dit igen. Det blir dock inte denna gång. Sitter på KTM nu och väntar på att flyga tillbaka till Europa. Ett annat resmål i regionen som jag väldigt gärna åker tillbaka till är Tibet. Nu gör både den politiska situationen och pandemin detta väldigt svårt.
 

LSH

Medlem
Lördag 12/2

Nepal kräver både vaccin och PCR för att lämna landet! Jag visste att det skulle kunna införas under mitt besök, men jag kan tänka mig att en del antivaxare blivit "inlåsta". Träffade även ett svenskt par som hade missat sitt flyg eftersom de inte ens släpptes in på flygplatsen utan PCR.

Jag köpte denna som bonusresa utan kupong. För 84 000 poäng är det inte ett särskilt bra värde, men det fanns ont om vettiga alternativ.

Flygning #49-52
Katmandu-Istanbul, Turkish airlines, A330, Business

Min första långflygning med TK. Hårdvaran med 2+2+2-konfiguration med fully flat imponerar inte. Inte heller maten. Vi var endast 5 passagerare i affärsklass och servicen var däremot fantastisk.

Söndag 13/2
Turkish lounge Istanbul
Lugnt och skönt på en söndagsmorgon. Var här en vardagsmorgon för inte så länge sedan och då var det smockfullt.

Istanbul-Frankfurt, Turkish airlines, A330, Business

Nästan fullt i Business. Ännu äldre kabin här.

Frankfurt-Stockholm, Lufthansa, A320, Business
Återigen så är det lite konstigt att komma tillbaka till Sverige. Inga munskydd på arlanda express och då det var första helgen efter restriktionerna lyfts var det fullt med folk på stan som handlade, fikade och lunchade en söndagsförmiddag.

Mitt jobbåtagande under året är 4-6 korta interna möten per månad. Jag passade på att ta ett av dessa fysiskt når jag ändå hade vägarna förbi Stockholm.

Måndag 14/2
Stockholm-Kalmar, SAS, ATR72, SAS+

 
Last edited:

LSH

Medlem
Jag har klarat hela corona-perioden väldigt bra. Trots kanske 20 inställda flyg och 10 avbokade hotellrum under 2020 har jag inte förlorat en krona tack vare bokningar direkt av flygbolag och kreditkortsförsäkringar. Inte heller har jag fastnat i karantän, nekats inresa eller liknande. Självklart har jag "budgeterat" en del bakslag i både tid och pengar innan jag gav mig iväg på en resa under ett år under en pandemi. Nu kom några små missberäkningar.....

För några veckor sedan började jag planera en resa med utgångspunkt från Jerevan, Armenien. Jag bokade förstås jag en riktigt krånglig positioneringsresa med KLR-ARN-CPH-WAW i SAS+, fyra dagar i Polen och sedan WAW-BER-VIE-EVN (Jerevan) i Business på fredagen för att se Berlins nya flygplats.

Att få inresetillstånd till slutmålet visade sig däremot inte helt trivialt och det såg ut som jag behövde ställa in alltihop. Natt till Lördag bestämde jag mig för att boka av Polenresan som gick ca 26h senare. SAS IT-tjänster låg förstås nere och jag kunde inte logga in på sajten eller appen och kundtjänst var stängd. OK, 12k förlorade poäng men skatterna kan återbetalas även vid no show så ingen katastrof.

På torsdag fick jag meddelande att visumproblemet kommer att lösa sig. Det fanns en morgonflight CPH-WAW som jag skulle kunna lägga till men den försvann precis när jag bestämt mig. Nästa tanke var att boka om till en annan resa CPH-EVN, och en sådan kunde jag hitta på söndag. En helg i Köpenhamn och två nätter i Jerevan blir bra. Det var nu 25h till avresa på min ursprungliga biljett och jag borde förstås ha avbokat och tagit bokningsavgiften på 450kr. Istället ringde jag in för att boka om. Agenten sa att han måste skicka ärendet vidare för omberäkning av skatter trots att jag gick från 3 till 2 segment och förmodligen skulle få tillbaka pengar. Han försäkrade mig om att det inte var något problem att 24h överskreds.

Morgonen efter fick jag meddelande om biljetten återställts till den ursprungliga resan som var < 24h och ingen möjlighet att ta mig till Warszawa. Det värsta var att den nya resan nu inte längre fanns att boka. Jag ringde upp för att höra vad som hänt och SAS säger att Austrian avbokat eftersom det dröjt för länge innan resan biljetterats. Det här är så dålig och onödigt…. Kundtjänst gick med på att boka om eller återbetala poäng och skatter. För återbetalning av bokningsavgiften måste jag reklamera vilket jag tänker göra. Om inte annat för att de bör veta hur dåligt systemet fungerar.

Jag hade förstås en reservplan och bokade snabbt följande:

Flygning #53-55
Fredag 25/2

Kalmar-Arlanda, SAS+ ATR72

Arlanda-Warszawa , LOT business, Embraer 195
Mycket bra service här och bra kall mat i form av en laxtartar och någon paté.

Det var en fångtransport, utvisning eller liknande på flighten. Hela Arlanda kryllade av personal från kriminalvården så jag förväntade mig att de skulle rulla in någon Hanibal Lector i bur, men det var ganska odramatiskt. När vi landade kom beväpnade, kamouflageklädda Polska poliser ombord.

Warszawa-Tbilisi , LOT business, B738
Nattflygning där personalen inte var lika alerta som på första benet, men ändå en bra flygning. Återigen mycket smidigt med passkontroll och covid-dokumentation på TBS.

Jag får nu ett stort dygn i Tbilisi innan jag måste ta mig till Armenien och det är trevligt. Sammantaget blir inte detta varken dyrare eller meckigare än resa via köpenhamn men det hade kunnat sluta dåligt. Har dock ett antal hinder kvar i form av PCR och visumproblematik.
 

LSH

Medlem
Jag har nu fått förhandsgodkännande för visa on arrival till Iran och flyger Jerevan-Teheran imorgon bitti (Armenian airways B737). Räknar med att vara där i två veckor men är osäker på om jag kommer ha tillgång till fungerande internet. Gör ena halvan som en gruppresa med en byrå jag tidigare använt för "svåra" länder. Andra halvan blir solo.
 

LSH

Medlem
Flygning #56-58, Land #12 (Iran)
Jerevan-Teheran (IKA), Armenian airways B737-300 uniclass

Matlåda med smörgås och snacks

Vilken resebyrå använder du?
Young Pioneer Tours. De har först och främst varit specialister på Nordkorea, men börjar få en imponerande katalog av "svåra" länder. Jag fick helt utan motivering avslag på min ansökan om förhandsbesked på visa on arrival med mitt svenska pass. Däremot lyckades Young pioneer få igenom en ansökan med mitt norska pass. Oklart hur det gick till, men i det här fallet hade jag inte kunnat åka oorganiserat (trots att det i teori är möjligt).

På denna resa var jag och tre amerikaner. De hade alla rest i rad skurkstater så det var många intressanta resehistorier i minibussen. Den yngsta var bara 22 och kom precis från en månads "couchsurfande" i Irak. Amerikaner får inte rese oberoende utan måste ha guider med sig hela tiden, förbeställd godkänd flygtransfer osv. De flesta andra nationaliteter kan resa självständigt. Just här rekommenderar jag guide under åtminstone delar av resan eftersom språkbarriären är ganska hög.

Islamiska revolutionsgardets huvudkvarter
IMG_20220304_164704_MP.jpg


Amerikanska ambassaden som utrymdes 1979. Kan rekommendera den galna men sanna hollywoodfilmen Argo.
IMG_20220304_164044_MP.jpg


IMG_20220304_164314_MP.jpg


amb.jpg


Regimen är som framgår mycket USA-fientliga. Befolkningen var däremot vänliga mot och mycket nyfikna på de amerikanska turisterna. På samma sätt är majoriteten ganska sekulära, klär sig västerländskt och dricker alkohol i smyg....

Man har skyhög inflation och arbetslöshet. Det här motsvarar några hundralappar. Lokalbefolkningen använder nästan bara inhemska debitkort men sanktioner gör att inga internationella kort fungerar. Man får således ha med sig hela reskassan i dollar.
IMG_20220306_084703_MP.jpg


Ayatollah Khomeinis mausoleum
IMG_20220304_111202_MP.jpg

Kroppen ligger i det gröna huset
IMG_20220304_101524_HDR.jpg


Blandade bilder

IMG_20220303_094637_HDR.jpg


IMG_20220303_103053_HDR.jpg

IMG_20220303_103313_HDR.jpg



IMG_20220304_160055_MP.jpg


IMG_20220305_182515_MP.jpg


IMG_20220306_113019.jpg


IMG_20220306_113333_MP.jpg



IMG_20220306_124726_MP.jpg


IMG_20220306_151212_MP.jpg



IMG_20220306_152857_MP.jpg



IMG_20220308_080559_MP.jpg


IMG_20220308_114854_MP.jpg


IMG_20220308_115237_MP.jpg


IMG_20220308_175155_MP.jpg


IMG_20220309_085021_MP.jpg


IMG_20220309_112932_MP.jpg


IMG_20220309_131025_MP.jpg


IMG_20220310_151821_MP.jpg


Tårta.jpg

Turkish airlines-kontoret i Shiraz
IMG_20220309_092045_MP.jpg


Shiraz-Teheran (THR), Quesm Airlines, A300-600 uniclass
Det finns många antika plan kvar i inrikestrafik. Maskinen var helt ekonomikonfigurerarad med 2+4+2. Vatten serverades ombord och vi fick en matlåda när vi lämnade planet. Förmodligen en covid-åtgärd på samma sätt som bangkok airways gör.

Teheran-Jerevan (IKA), Armenian airways B737-300 uniclass

Jag inser att jag är bortskämd med businessbiljetter och guldkort. Här fick jag för första gången på länge köa i över en timme för att checka in. Maskinen var nästan helt full och de flesta passagerarna hade helt ofantliga mängder bagage vilket gjorde att det tog tid trots en liten maskin och tre öppna diskar.
 

Attachments

  • IMG_20220303_102801_HDR.jpg
    IMG_20220303_102801_HDR.jpg
    182,9 KB · Visningar: 80
  • IMG_20220303_105903_HDR.jpg
    IMG_20220303_105903_HDR.jpg
    163,1 KB · Visningar: 82
  • IMG_20220305_183338_MP.jpg
    IMG_20220305_183338_MP.jpg
    61,2 KB · Visningar: 81
  • IMG_20220306_100733_MP.jpg
    IMG_20220306_100733_MP.jpg
    89,5 KB · Visningar: 80
  • IMG_20220306_112253_MP.jpg
    IMG_20220306_112253_MP.jpg
    173,2 KB · Visningar: 82
  • IMG_20220306_113548_MP.jpg
    IMG_20220306_113548_MP.jpg
    109,1 KB · Visningar: 74
  • IMG_20220306_152405_MP.jpg
    IMG_20220306_152405_MP.jpg
    116,3 KB · Visningar: 77
  • IMG_20220306_154130_MP.jpg
    IMG_20220306_154130_MP.jpg
    118 KB · Visningar: 75
  • IMG_20220307_153919_MP.jpg
    IMG_20220307_153919_MP.jpg
    126,5 KB · Visningar: 72
  • IMG_20220307_154812_MP.jpg
    IMG_20220307_154812_MP.jpg
    112,4 KB · Visningar: 77
  • IMG_20220307_173755_MP.jpg
    IMG_20220307_173755_MP.jpg
    111,4 KB · Visningar: 72
  • IMG_20220309_131029_MP.jpg
    IMG_20220309_131029_MP.jpg
    72,6 KB · Visningar: 81

sbbn017

Medlem
Flygning #56-58, Land #12 (Iran)
Jerevan-Teheran (IKA), Armenian airways B737-300 uniclass

Matlåda med smörgås och snacks


Young Pioneer Tours. De har först och främst varit specialister på Nordkorea, men börjar få en imponerande katalog av "svåra" länder. Jag fick helt utan motivering avslag på min ansökan om förhandsbesked på visa on arrival med mitt svenska pass. Däremot lyckades Young pioneer få igenom en ansökan med mitt norska pass. Oklart hur det gick till, men i det här fallet hade jag inte kunnat åka oorganiserat (trots att det i teori är möjligt).

På denna resa var jag och tre amerikaner. De hade alla rest i rad skurkstater så det var många intressanta resehistorier i minibussen. Den yngsta var bara 22 och kom precis från en månads "couchsurfande" i Irak. Amerikaner får inte rese oberoende utan måste ha guider med sig hela tiden, förbeställd godkänd flygtransfer osv. De flesta andra nationaliteter kan resa självständigt. Just här rekommenderar jag guide under åtminstone delar av resan eftersom språkbarriären är ganska hög.

Islamiska revolutionsgardets huvudkvarter
Visa bifogad bild 127039

Amerikanska ambassaden som utrymdes 1979. Kan rekommendera den galna men sanna hollywoodfilmen Argo.
Visa bifogad bild 127037

Visa bifogad bild 127038

Visa bifogad bild 127040

Regimen är som framgår mycket USA-fientliga. Befolkningen var däremot vänliga mot och mycket nyfikna på de amerikanska turisterna. På samma sätt är majoriteten ganska sekulära, klär sig västerländskt och dricker alkohol i smyg....

Man har skyhög inflation och arbetslöshet. Det här motsvarar några hundralappar. Lokalbefolkningen använder nästan bara inhemska debitkort men sanktioner gör att inga internationella kort fungerar. Man får således ha med sig hela reskassan i dollar.
Visa bifogad bild 127041

Ayatollah Khomeinis mausoleum
Visa bifogad bild 127043
Kroppen ligger i det gröna huset
Visa bifogad bild 127042

Blandade bilder

Visa bifogad bild 127044

Visa bifogad bild 127046
Visa bifogad bild 127047


Visa bifogad bild 127049

Visa bifogad bild 127050

Visa bifogad bild 127054

Visa bifogad bild 127055


Visa bifogad bild 127057

Visa bifogad bild 127058


Visa bifogad bild 127060


Visa bifogad bild 127065

Visa bifogad bild 127066

Visa bifogad bild 127067

Visa bifogad bild 127068

Visa bifogad bild 127070

Visa bifogad bild 127072

Visa bifogad bild 127073

Visa bifogad bild 127075

Visa bifogad bild 127076
Turkish airlines-kontoret i Shiraz
Visa bifogad bild 127071

Shiraz-Teheran (THR), Quesm Airlines, A300-600 uniclass
Det finns många antika plan kvar i inrikestrafik. Maskinen var helt ekonomikonfigurerarad med 2+4+2. Vatten serverades ombord och vi fick en matlåda när vi lämnade planet. Förmodligen en covid-åtgärd på samma sätt som bangkok airways gör.

Teheran-Jerevan (IKA), Armenian airways B737-300 uniclass

Jag inser att jag är bortskämd med businessbiljetter och guldkort. Här fick jag för första gången på länge köa i över en timme för att checka in. Maskinen var nästan helt full och de flesta passagerarna hade helt ofantliga mängder bagage vilket gjorde att det tog tid trots en liten maskin och tre öppna diskar.

Wow! Jag är så avundsjuk! Tack för tipset ang. resebyrån, ska kolla upp dom.
 
  • Gilla
Reactions: LSH
Toppen