Senaste nytt

Köpa Miles för tjänsteresa?

FF#1

Medlem
Jag har en fundering som har varit uppe i ett antal trådar men inte har blivit riktigt utredd.
Går det på något sätt förenligt med god bokföringssed att köpa miles för att använda på en tjänsteresa?

Ofta så skulle de vara mer ekonomiskt för företaget och möjliggöra mer "medvetet" resande för en själv.

SAS Credits, är ju ett angränsande sätt att köpa rabatterade resekrediter för företag, men det är ju lite skillnad mot att köpa en bunt miles.

Någon som har några erfarenheter av detta?
 

Glenn E

Medlem
Det borde väl gå.
Det finns ju som tur är inget krav på att köpa billigast möjliga biljetten för tjänsteresor.:)
 

Dr. Miles

Expert
Frågan är hur redovisar man?
Det är helt okej för revisor att biljetten mellan Stockholm och Frankfurt t/r kostar 10.000 SEK men köp av miles, jag vet inte.
 

Glenn E

Medlem
Frågan är hur redovisar man?
Det är helt okej för revisor att biljetten mellan Stockholm och Frankfurt t/r kostar 10.000 SEK men köp av miles, jag vet inte.
Nu är väl vitsen att man ska köpa miles för att på något sätt komma billigare undan. Men även om det skulle bli dyrare borde det inte vara något fel så länge som den anställde inte får någon annan sorts fördel av detta agerande.
Att vara dålig affärsman är inte förbjudet. Men de brukar ju falla ifrån av andra orsaker än skatteverket.
 

JacobGBG

Medlem
Det spelar ingen roll hur god tanken är och att man spar pengar jag kan se framför mig vilket minfält detta skulle vara att förklara för oinvigda på resräkningsavdelningen och ens närmsta chef som ska signera.
 

Glenn E

Medlem
Du har koll på alla företags resepolicys märker jag. :rolleyes:

Nej det var inte så jag menade.:)
Det svåra är ju just att få med sig den som ska godkänna saken i en större organisation hur god tanken än är.
Själv godkänner jag själv så jag behöver bara bry mig om vad skatteverket tycker.
Och hade att köpa miles varit det varit det bästa och billigaste sättet att få den resan jag behöver hade jag inte tvekat.
 

gdaily

Medlem
Jag hade liknande diskussion med min revisor (jag har ett litet fåmans-AB). Han såg inga problem att jag skulle göra en milage-run på Lufthansas Private Jet när de hade en dunderkampanj. Milesen skulle sedan tas upp i balansräkningen. Han tyckte dock jag skulle dokumentera det hela i ett styrelsebeslut (med mig själv).

Så köpa miles lär inte vara något fel bokföringsmässigt. Problemet lär vara att förklara för chefer och reseansvariga att det här är smart...
 

GillBates

Medlem
Jag genomförde en affärsresa med köpta miles. Revisorn ville ha kvitto på köp av miles och ett travel itinerary (eller liknande) som bekräftade att resan var gjord.
 

FF#1

Medlem
Jag har ett Fåmanns AB där jag själv skriver rese poolicyn. :)
Det som känns riskabelt är att man öppnar upp för granskning av en övriga bonusresor som skatteverket då och då gillar att försöka förmånsbeskatta (Utan framgång).

Men man borde kunna köpa miles och använda kvittot och resebokningen som verifikat för bokningen.

Känns som att det finns en del fiffiga tjänsteresor i F och C som skulle kunna bli möjliga på det sättet som annars skulle vara för dyra.
 
Toppen