Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

palmen

Moderator
Det är väl inget krav från USAs sida, eller har jag missat något?

Mycket riktigt är det som palmen skriver inte 24 timmar utan dygnet före. Så test tagna när som helst mellan 00.00 och 23.59 på lördagen fungerar för resor som påbörjas under söndagen.
Man kan även testa sig samma dag om man vill, inga problem att testa sig 7 på morgonen, få svar 07:30 och sitta på planet till USA vid 10 om man så önskar.
 

denaxe

Medlem
Finns inget krav som säger 24h, det är en missförståelse som är väldigt vanlig. Kravet är antigen test tidigast dagen innan, inte 24h innan. Ni behöver därmed ta testet antingen 2a eller 3e april, när på dygnet ni tar det spelar ingen roll.
Ni kommer inte behöva ta något nytt test om planet blir försenat. Är dock lite osäker på vad som händer om planet skulle ställas in och ni får åka en dag senare. Det scenariot är ju dock väldigt låg sannolikhet för, och händer det lär ni få info om vad som krävs då alla på planet kommer råka ut för samma sak.

Tack för info. Åker med Finnair och ser att dom ändrat på hemsidan nu. Tidigare stod det "24h", nu står det "1 day"
"All passengers are required to present a Covid-19 test taken at most 1 day before departure from the first embarkation point"
 

MrRob

Medlem
Det står såhär i CDC-formuläret:
D. EXCEPTIONS:
• Child 2 to 17 years of age
• Participant in certain COVID-19 vaccine trials as determined by CDC
[ ] I attest that I am excepted from the requirement to present Proof of Being Fully Vaccinated Against COVID19 and have made the following arrangements (must check all boxes in D and then proceed to sign Attestation).
* To be tested with a COVID-19 viral test 3-5 days after arriving in the United States, unless I have documentation of having recovered from COVID-19 in the past 90 days;
* To self-isolate if the result of the post-arrival viral test is positive or if I develop COVID-19 symptos.


Har svårt att se att någon följer upp att man tagit ett test...

Kan erkänna att jag helst missat om så är fallet. Ingenting som efterfrågades när vi åkte till USA i början av februari.

Däremot gick vi tekniskt in i Kanada på ditresan (för att sen direkt gå ut igen så vistelsen var kanske 5 minuter i landet) och vi fick ett samtal från en dam i Kanada som undrade om vi gjort testet på dottern. Efter att jag förklarade att vi bara mellanlandade i Kanada så sa vi hejdå.
 

MrRob

Medlem
Man kan även testa sig samma dag om man vill, inga problem att testa sig 7 på morgonen, få svar 07:30 och sitta på planet till USA vid 10 om man så önskar.

Så är det. Vi gjorde gratistest på CPHMED vid 08.15 och flög till EWR vid 12.30. Rekommenderas om man flyger från CPH.
 

Once56

Medlem
När vi passerat immigration på Miami international delades det ut antigen-testkit till alla(free of charge). Var väldigt smidigt att använda efter att man laddat ner en app. Ett bra föredöme kan jag tycka.
 

Hachans

Medlem
Jag frågade vid senaste resan om varför de ville se vaccinationsbevis för att skriva ut boardingpass och de hävdade att det var ett krav från CDC, uppenbarligen inte korrekt svar då.

Det verkar vara en trend på flygbolagen att alltid fråga. Jag tjafsade i början om att jag inte omfattades av kraven på bevis eftersom slutdestination var Sverige och jag var svensk.

Men det tog tid och skapade bad will, så jag visar upp pappret istället. Det går snabbare och jag får mer tid i loungen.
 

Mr Carter

Medlem
Det verkar vara en trend på flygbolagen att alltid fråga. Jag tjafsade i början om att jag inte omfattades av kraven på bevis eftersom slutdestination var Sverige och jag var svensk.

Men det tog tid och skapade bad will, så jag visar upp pappret istället. Det går snabbare och jag får mer tid i loungen.
Jag var inte ute efter att tjafsa, jag var bara nyfiken på varför jag varit tvungen att visa det på båda mina resor medan övriga familjen på resan innan inte behövde göra det.
 

Gizmo79

Medlem
Precis fått mitt reseintyg inför avresan till New York imorgon. Nu till det klassiska problemet gällande namn.
Mitt tilltallsnamn står på intyget men i mitt pass är det namn nr 3 . Jag har bokat resan med namn 1 namn 2 namn 3
Nån som tror att det skulle kunna bli problem? Tänker själv att det borde lösa sig men samtidigt finns ju fortfarande tid att kunna rätta till om det skulle behövas tänker jag.
 
Toppen