Hans Dahlgren uttryckte sig så här: "Samtigt förstås så gör vi alla förberedelser här på hemmaplan för att så snabbt som möjligt kunna fatta ett svenskt beslut som förbjuder ryska överflygningar över svenskt territorium". Dvs det handlar inte om svensk FIR som du undrade över
@mha321...
Det där citatet ska man nog inte tolka så exakt tror jag. Om han skulle säga att vi förbjuder ryska flygningar i Sweden FIR skulle inte många förstå vad han syftade på.
Det finns ingen internationell luft i den meningen att inget lands flygledning har ansvar för luften och att det är fritt fram för vem som helst att flyga hur man vill. Någon frågade om hur det är över Atlanten, och svaret är att även all den luften är uppdelad mellan olika kontrollcentraler. Shanwick Oceanic har väldigt mycket luft väster om Irland, Reykjavik har ansvar närmare Island. New York har ett gigantiskt luftpaket från USA och österut osv. Oceanic-sektorerna har naturligtvis ingen radartäckning utan det är procedurflygledning och HF-radio som gäller. Exakt hur det där fungerar kan andra svara på bättre eller så finns svaret säkert på nätet nånstans.
Om man tar Östersjön som exempel så sträcker sig Sweden FIR en bra bit öster om Gotland och gränsar till Helsinki, Tallin, Riga, Vilnius, Kaliningrad. Områdena ligger dikt an till varandra.
Återigen lite reservation för att det inte är exakt mitt område så andra exempelvis
@Alf kan detta bättre. Militära flygningar och statsluftfartyg kan flyga in i andra FIR över
internationellt vatten, vilket alltså motsvarar luften utanför territorialgränsen. Det finns många nyhetsartiklar om incidenter i Östersjön där ryska flygplan flugit provocerande nära andra länders flygplan. Exempelvis
Ryskt flyg mycket nära svenskt signalspaningsplan - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
I dessa och många andra fall har det alltså flugits i svenskt luftrum över internationellt vatten, så det kan inte Sverige neka. Däremot skulle jag tro att det normalt sett är kutym att man ändå beter sig civiliserat.
Jag vet inte om Aeroflot kanske även i fortsättningen kommer kunna ta sig till Kaliningrad genom att bara flyga över internationellt vatten? I övrigt är ju Östersjön en återvändsgränd om man kommer från St Petersburg och alla länder runt Östersjön har stängt sitt luftrum. Dvs de kommer inte komma in över territorialgränsen oavsett.