Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Glenn E

Medlem
Finns det någon möjlighet att vaccin passen försvinner i år?
Själv har jag två doser med det kinesiska Sinopharm vaccinet och certifikat för det men gissar att det inte duger för covid pass i Sverige. Jag har inte lust att ta fler vaccin för att stater inte kan samarbeta. Särskilt inte nu när det hela verkar vara över snart.
 

mha321

Medlem
Finns det någon möjlighet att vaccin passen försvinner i år?
Själv har jag två doser med det kinesiska Sinopharm vaccinet och certifikat för det men gissar att det inte duger för covid pass i Sverige. Jag har inte lust att ta fler vaccin för att stater inte kan samarbeta. Särskilt inte nu när det hela verkar vara över snart.
Möjlighet finns det alltid. Men min personliga gissning är att sannolikheten är mycket låg. Frågan blir snarare att de används till färre saker. Redan nu är det ju många länder som tar bort dem gör saker som restauranger. Det kommer förhoppningsvis fortgå. Men det känns osannolikt att de kommer försvinna från resor på handla länge.

Och det stämmer att sinopharm inte är godkänt i Europa och därmed inte kommer med i något vaccin pass där. Att de dessutom vad jag förstått är svagare mot omicron minskar ju tyvärr chansen att de skulle godkännas också.

Förhoppningsvis kommer det till ett läge där alla de större vaccine är generellt godkända. Men dit är det nog tyvärr en god sund kvar.
 

Senator

Moderator
Finns det någon möjlighet att vaccin passen försvinner i år?
Själv har jag två doser med det kinesiska Sinopharm vaccinet och certifikat för det men gissar att det inte duger för covid pass i Sverige. Jag har inte lust att ta fler vaccin för att stater inte kan samarbeta. Särskilt inte nu när det hela verkar vara över snart.

Möjlighet finns det alltid. Men min personliga gissning är att sannolikheten är mycket låg. Frågan blir snarare att de används till färre saker. Redan nu är det ju många länder som tar bort dem gör saker som restauranger. Det kommer förhoppningsvis fortgå. Men det känns osannolikt att de kommer försvinna från resor på handla länge.

Och det stämmer att sinopharm inte är godkänt i Europa och därmed inte kommer med i något vaccin pass där. Att de dessutom vad jag förstått är svagare mot omicron minskar ju tyvärr chansen att de skulle godkännas också.

Förhoppningsvis kommer det till ett läge där alla de större vaccine är generellt godkända. Men dit är det nog tyvärr en god sund kvar.

Den här spåkulan är svår. Nu är jag fortfarande inte något virolog eller epidemiolog men pandemin är inte över. Den är i olika faser i olika delar av världen.

Men den nuvarande variant är mindre virulent som vi skall vara tacksam för trots att den är mer smittsam. Sen skall vi också vara tacksam att vi har vacciner som skyddar mot svår sjukdom.

Ser vi ur ett europeiskt perspektiv tror jag man vill vänta till hösten när man ser hur detta utvecklar sig. Men jag tror inte vaccinationspass kommer vara ett långvarigt krav.

Den här artikeln från the Economist från innan Omikron ger några intressant framtidsscenario:

How the world learns to live with covid-19 | The Economist How the world learns to live with covid-19 from TheEconomist
 

jerk

Medlem
Med bokad flight som anländer till Keflavik nu på lördag den 26 februari hoppas jag verkligen att jag tolkat informationen rätt. Och min tolkning är att det inte finns några som helst restriktioner kring Corona/Covid. Reser som vaccinerad med booster i sällskap med tioåring. Vi förväntar oss inga hinder vid avresa eller ankomst och jag har avbokat det antigentest jag enligt tidigare krav behövt visa upp.
Inga problem. Gick bara rätt igenom igår utan kontroller
 

Hachans

Medlem
Finns det någon möjlighet att vaccin passen försvinner i år?
Själv har jag två doser med det kinesiska Sinopharm vaccinet och certifikat för det men gissar att det inte duger för covid pass i Sverige. Jag har inte lust att ta fler vaccin för att stater inte kan samarbeta. Särskilt inte nu när det hela verkar vara över snart.

Nej, det tror jag inte. De kommer finnas kvar lång tid framöver och kommer användas mer eller mindre beroende på hur smittan är. Det kommer fler varianter och vi kan bara hoppas på att de inte blir värre.

Sinopharm duger inte i EU, och beroende på när du tog dina två doser hade ditt vaccinationsbevis ändå blivit ogiltigt ganska snart även om Sinopharm varit godkänt om det inte gått ut redan och du är därmed att anse som ovaccinerad.
 

Fredde_G

Medlem
Stämmer det att man inte behöver COVID pass eller någon test för att flyga till Tyskland?

Från Sweden Abroad:
Sedan söndagen den 27 februari 2022 klassificerar det tyska Robert Koch-Institutet inte längre Sverige som högriskområde (Hochrisikogebiet). Därmed krävs inte längre digital anmälan före inresan. Karantänskravet för icke-vaccinerade personer faller också bort.
 

Senator

Moderator
Stämmer det att man inte behöver COVID pass eller någon test för att flyga till Tyskland?

Från Sweden Abroad:
Sedan söndagen den 27 februari 2022 klassificerar det tyska Robert Koch-Institutet inte längre Sverige som högriskområde (Hochrisikogebiet). Därmed krävs inte längre digital anmälan före inresan. Karantänskravet för icke-vaccinerade personer faller också bort.

Nej det stämmer inte alls. Det som däremot gäller är man inte behöver fylla ut Einreiseanmeldung.

Allt står på Lufthansa.com
https://www.lufthansa.com/xx/en/flight-information.html

Passengers with a destination in Germany are requested to note the following points

- all passengers must be in possession of the required valid passport or identification documents

- all passengers (from the age of 6 years) must have one of the following medical certificates at the time of departure:

  • a proof of vaccination (analogue or digital proof of a vaccination series completed more than 14 days ago of a vaccine released by the German Paul Ehrlich Institute)
  • a proof of recovery (digital or analogue PCR-/LAMP-/TMA-test proof, which is at least 28 days and at most 90 days old)
  • a negative test result (PCR, antigen, RT-LAMP or TMA). The test must not have been carried out more than 48 hours before the scheduled departure time. If the test is an Antigen test, it must have been carried out within 48 hours before arrival in Germany
- additionally applies to passengers arriving from high-risk areas (see table above)
Passengers with an international connecting flight in Frankfurt or Munich are requested to observe the following points

- all passengers must be in possession of the required valid passport or identification documents

- all passengers (from the age of 6 years) must have one of the following medical certificates at the time of departure:

  • a proof of vaccination (analogue or digital proof of a vaccination series completed more than 14 days ago of a vaccine released by the German Paul Ehrlich Institute)
  • a proof of recovery (digital or analogue PCR-/LAMP-/TMA-test proof, which is at least 28 days and at most 90 days old)
  • a negative test result (PCR, antigen, RT-LAMP or TMA). The test must not have been carried out more than 48 hours before the scheduled departure time. If the test is an Antigen test, it must have been carried out within 48 hours before arrival in Germany
- all passengers must be aware of and comply with the entry regulations of the relevant destination country. Please refer to our page with current worldwide entry regulations.

Sverige är borta från listan för att man inte testar längre.
 
Toppen