Senaste nytt

Flytt av Amex kort från Sverige till USA?

JohnR

Medlem
Betyder det att några kreditkort till hade underlättat?

Japp, då får man också fördelen att kreditutnyttjandet minskar. Vilket också är en viktig faktor. Kreditutnyttjandet beräknas som din balans på korten vid månadsskiftet dividerad med ditt totala kreditutrymme. Så har man några kort liggandes i byrålådan så är det bara fördelaktigt.
 

joakgarp

Medlem
Fick mitt Itin idag på brevlådan. Har ordnat med en mail forwarder men behöver skaffa ett amerikanskt bankkonto trots att jag bor i Sverige. Kommer inte att kunna resa till USA och besöka ett bankkontor. Någon som har tips på en amerikansk bank som kan fungera?
 

Senator

Moderator
Fick mitt Itin idag på brevlådan. Har ordnat med en mail forwarder men behöver skaffa ett amerikanskt bankkonto trots att jag bor i Sverige. Kommer inte att kunna resa till USA och besöka ett bankkontor. Någon som har tips på en amerikansk bank som kan fungera?

Google är ett ganska användbart verktyg:

Open a US Bank Account as a Non-Resident: How to Guide - Check in Price

How Can Foreigner Have a US Bank Account? - PostScan Mail

How To Open a Bank Account in the US as a Non-Resident

How to Open a US Bank Account as a Non-Resident | Nomad Capitalist

Det verkar lösa sig. Ett annat alternativ är att fråga om din husbank kan hjälpa till.
 

hco

Medlem
Fick mitt Itin idag på brevlådan. Har ordnat med en mail forwarder men behöver skaffa ett amerikanskt bankkonto trots att jag bor i Sverige. Kommer inte att kunna resa till USA och besöka ett bankkontor. Någon som har tips på en amerikansk bank som kan fungera?

TransferWise (numera bara Wise) ger ett lokalt USD-konto (hos värdbank i NYC). Fungerar precis som lokalt checking account vad jag märkt. ACH deposit fungerar.

Det kanske är ett alternativ?
 

joakgarp

Medlem
Tack Senator och Hco. Har kollat in dessa innan men var mest ute efter en personlig rekommendation där nämnda bank fungerar. Men Wise har jag ett konto hos så ska kika lite mer när det är dags.

Amex Us kommer kräva av mig kopia på bank statement och där ska min mail forward adress framgå som jag även uppger i min Amex GT ansökan. Lite pussel men blir värt sedan om Amex Us godkänner min ansökan.
 

nissefalk

Medlem
Tack Senator och Hco. Har kollat in dessa innan men var mest ute efter en personlig rekommendation där nämnda bank fungerar. Men Wise har jag ett konto hos så ska kika lite mer när det är dags.

Amex Us kommer kräva av mig kopia på bank statement och där ska min mail forward adress framgå som jag även uppger i min Amex GT ansökan. Lite pussel men blir värt sedan om Amex Us godkänner min ansökan.

Skicka mig ett PM när det är dags att ansöka om ett AMX kort, jag värvar dig gärna

Eftersom det inte är ett svenskt AMX kort så hoppas jag det är ok att gå utanför värvnings reglerna för AMX på forumet annars får admin ta bort
 

joakgarp

Medlem
Jag har nu fått mitt amerikanska Amex och det går bra online med köpen där. Men när jag handlade för första gången på Coop i butik så tog det stopp. Fick inte chans att knappa in pinkod och Coop hade som policy att inte ta emot signatur på kvitton som tydligen är vanligt i USA? Chattade med US Amex via appen och de bekräftade att de inte kan erbjuda Chip & Pin alls som är ett krav här i Europa i princip. Hur gör ni andra med era amerikanska Amex I fysisk butiker i Sverige? Fungerar det ibland?

Edit: Hittade denna. Som jag tolkar det hela så använder amerikanska Amex Chip+Sign som betalmetod i kortmaskiner och detta är helt nekat i Sverige och i kanske även EU. Crap..
Inte längre giltigt att godkänna kortköp med signatur - Svensk Handel
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Använd Apple Pay?

berätta gärna också vilket kort du valde, varför du vill ha ett amerikanskt kort osv :) för jag antar att du bor i Sverige?
 

joakgarp

Medlem
Använd Apple Pay?

berätta gärna också vilket kort du valde, varför du vill ha ett amerikanskt kort osv :) för jag antar att du bor i Sverige?
Jag kan testa använda Google pay nästa gång men i min hjärna borde det bli samma problem. Ska till Ikea imorgon som tar emot Amex.
Coop tog inte emot blipp på Amex och tog inte emot det nu förut. Men det är samma som med svenska Amex.

Bosatt i Sverige och valde Amex Bonvoy Brilliant pga bättre förmåner än vad som erbjuds i Sverige. Flyger aldrig med SAS så amerikanska Amex lockar inte mig mycket. Kommer byta över Chase mastercard sen om ett år när jag har fått upp min kreditbedömning.
 
Toppen