Senaste nytt

4x statuspoäng på SAS Oktober 2021 - Januari 2022

JacobGBG

Medlem
Jag skulle nog hävda att det fortfarande var det - för dem som flyger så mycket att det faktiskt finns någon poäng med guldkort. Däremot är det såklart helt rätt att den stora majoriteten inte flyget så mycket att ett guldkort egentligen gör någon skillnad, och för dem var det svårt. Men med kampanjen blev det lätt även för dem.

Däremot har inte diamond nödvändigtvis så lätt för dem tidigare, och nu blev det under en period lätt.

Jag tror detta är lite ett fall av hemmablindhet (där hemma i detta fall är businessclass.se). Man kan tycka att det upplevs som alla är Gold om man läser här på forumet men vi motsvarar en försvinnande liten andel av alla SAS resenärer, som är som allra mest inbitna. Det har varit tekniskt "lätt" att skaffa Gold under kampanjen men faktum är att flygen har likväl gapat tomma trots kraftigt reducerade flygscheman. Gemene man har nog inte ens kännt till kampanjen.
 

mha321

Medlem
Jag tror detta är lite ett fall av hemmablindhet (där hemma i detta fall är businessclass.se). Man kan tycka att det upplevs som alla är Gold om man läser här på forumet men vi motsvarar en försvinnande liten andel av alla SAS resenärer, som är som allra mest inbitna. Det har varit tekniskt "lätt" att skaffa Gold under kampanjen men faktum är att flygen har likväl gapat tomma trots kraftigt reducerade flygscheman. Gemene man har nog inte ens kännt till kampanjen.

Det stämmer definitivt att många inte vet om den. Jag vet åtminstone två bekanta som blev Gold utan att förstå varför (det syns ju inte på konto utdraget heller) :)
 

Bryant

Medlem
Hoppade på denna kampanj sent.

Men helgen spenderades i PLUS. Lördag blev det ARN-PMI-ARN med vändande flyg. På flyget hem började jag fundera om min Malmö t/r på söndagen skulle få problem med hänsyn till stormen.

För säkerhets skull bokade jag ARN-BCN-ARN i plus som backup också med vändande flyg. På söndagen lös det rött på Arlandas skyltar och flighter ställdes in till höger och vänster. Hade både Malmö och Barcelona fram till 0930 då SAS ställde in flighten till Malmö. BArcelona var framflyttade till 1020 så jag bokade av Malmö och hoppades på BCN.

Det blev en tur till Barca och vi landade 3h sent på ARN. Och EBD var säkrat. Bra helg helt enkeltZ
 

Xpressen

Medlem
Intressant hur fel någonting så rätt kan bli.. Vissa trogna kunder tjänar ingenting på detta medan andra får en riktigt lyckoträff.

Min sambo till exempel:

Hade kvalperiod 1feb2019-31jan2020
Under denna period blev hon guld trots 0 betalda SAS/Star Alliance flygningar. Detta på grund av att det strulade när hon fick sitt Elite och dom 20 000 statuspoängen kom in till SAS 3-4 månader efter ansökan 1 år senare kom de in när dom skulle och vips så att hon fått 40 000 statuspoäng under samma kvalperiod. Detta tillsammans med MC Premium gjorde henne till guld.

Nu har hon då alltså kvalperiod 1feb2020-31jan2021 och kommer om jag förstått allt rätt få detta förlängt till 31jan2022 + 3 månader grace.

Guld blev hon första gången i oktober 2019 och kommer alltså vara det fram till april 2022 det vill säga 2,5 år guldmedlemskap till någon som inte betalt en enda krona för flygbiljetter.

Citerar mitt egna 1,5 år gamla inlägg från denna tråden för att uppdatera er lite. https://www.businessclass.se/forum/...ett-år-pga-covid-19.99366/page-29#post-889283

Sambon har lyckats förlänga sitt guld 1 år till fortfarande utan en enda spenderad SAS-krona. Vi tog en weekend till Rom i november revenuebiljetter betalda med poäng vilket gav 4x poängen, det tillsammans med MC-premium och att de med brytpunkt januari-april fick halva vägen gratis gjorde att hon trillade över på rätt sida denna gången också.

(https://www.businessclass.se/forum/...att-behålla-status.101327/page-10#post-969890)

Nu är vi alltså uppe i 3 raka guldår utan att ha spenderat några pengar, kanske ska jag få henne att satsa på Lifetime ändå!
 

FSE Nordic

Ny medlem
Jag undrar om det finns några nackdelar om man köper de sista statuspoängen i shoppen? Jag saknar 9000poöng till guld status och kommer förmodligen inte hinna flyga mer innan slutdatum..
 

Berglund

Medlem
Jag undrar om det finns några nackdelar om man köper de sista statuspoängen i shoppen? Jag saknar 9000poöng till guld status och kommer förmodligen inte hinna flyga mer innan slutdatum..

Inga nackdelar alls faktiskt!

Man får poängen med en gång och slipper vänta! Dyrt och bra är det också - man får hög spend på sitt kreditkort omedelbart med ett facilt pris på 1 krona per poäng. Dessutom slipper man förnedra sig genom att ge sig ut och flyga - vem som nu någonsin skulle vilja göra det???
 

Jannes

Medlem
Hmm, klickar jag länken så får jag bara en buggig sajt som visar de olika produktkategorierna, inget annat.
Och går jag till huvudsidan och sedan klickar poäng så erbjuds jag bara att köpa Extrapoäng. Förvisso står det att man bara kan köpa en viss mängd Baspoäng för att uppnå en ny nivå, men jag är 1300 poäng från Gold så är det inte rimligt att kunna köpa det?
Jag är inte på väg att göra det, har flygningar nog planerade men är nyfiken...
 
Toppen