Senaste nytt

4x statuspoäng på SAS Oktober 2021 - Januari 2022

pljung

Medlem
Du kan tillgodoräkna dig bas-poäng och segmenten men inte x4.

SAS skriver så här:
Valid from 01NOV21:
Q: My SK/WF flight was canceled and I was rebooked* to another airline, I missed accrual/flight segment, can I be compensated?
A: Yes, SAS can compensate you for missed accrual of Basic points/ and flight segments due to irregularities.*The passenger must have flown, not valid if passenger choose not to fly with another airline.
Tack för svaret.
Var på SAS hemsida hittar du denna text?
 

Senator

Moderator
Jag måste säga att det nästan blir löjligt enkelt detta ;)
AMEX Elite
SEB MC
+ en ombokning med Swiss till United via AMS som blev AMS-ARN med SAS i J-klass
+ SAS Plus i S-klass CDG-ARN
Det står nu 40.000 Base Points och jag har kvalår sista augusti 2022. 1.000 poäng från SEB MC februari till augusti.
 

mha321

Medlem
Jag vet inte om det är just segmenten du behöver men jag tolkar texten på SAS hemsida som säger "Om ditt SAS eller Widerøe-flyg blev inställt och du blev ombokad till ett annat flygbolag så kan SAS kompensera upp till de Baspoäng du skulle tjänat in på ditt bokade flyg." som att man borde få även sina x4 poäng på inställda flighter just nu.

Med tanke på att de inte gett det tidigare i denna kampanj och inte heller i den tidigare liknande kampanjen tror jag det är en feltolkning pga som vanligt otydligt skriven text och framförallt sas dåliga terminologi.

Om du genomför flyget så får du tex 1000 baspoäng plus kampanjens 3000 *statuspoäng*. Det är inte så att du faktiskt får 4x baspoäng även om du är med på flyget.

Det du kan få kompenserat vid ombokning är de 1000 baspoängen. Det står inget om de 3000 statuspoängen, och de får man inte.
 

palmen

Moderator
Jag vet inte om det är just segmenten du behöver men jag tolkar texten på SAS hemsida som säger "Om ditt SAS eller Widerøe-flyg blev inställt och du blev ombokad till ett annat flygbolag så kan SAS kompensera upp till de Baspoäng du skulle tjänat in på ditt bokade flyg." som att man borde få även sina x4 poäng på inställda flighter just nu.
Som @mha321 skriver får man ju bara baspoäng för ordinarie intjäning, all extra intjäning på kampanjen är statuspoäng.
 

pljung

Medlem
Med tanke på att de inte gett det tidigare i denna kampanj och inte heller i den tidigare liknande kampanjen tror jag det är en feltolkning pga som vanligt otydligt skriven text och framförallt sas dåliga terminologi.

Om du genomför flyget så får du tex 1000 baspoäng plus kampanjens 3000 *statuspoäng*. Det är inte så att du faktiskt får 4x baspoäng även om du är med på flyget.

Det du kan få kompenserat vid ombokning är de 1000 baspoängen. Det står inget om de 3000 statuspoängen, och de får man inte.
Kampanjen ger ju 4x poäng/flighter, och det är ju det jag hade erhållit om jag inte blivit ombokad. Förstår att det är en tolkningsfråga, men ska ställa frågan till SAS och se vad svaret blir.
 

mha321

Medlem
Kampanjen ger ju 4x poäng/flighter, och det är ju det jag hade erhållit om jag inte blivit ombokad. Förstår att det är en tolkningsfråga, men ska ställa frågan till SAS och se vad svaret blir.
Nej. Kampanjen ger 1x bas plus 3x status poäng. Den delen är inte en tolkningsfråga, det är tydligt i inbjudan man fick.

Det de har skrivit i sin faq är att du kan få bas poängen. De är 1x.

Men visst kan man fråga. Mig veterligen är det ingen som faktiskt fått kampanj poängen på ombonade flyg, varken på den likadana kampanjen man hade i somras eller den man har nu. Och det är många som har råkat ut för det... (jag har själv försökt också och gått bet på samma sätt som andra)

Det man möjligen kan diskutera under ramen tolkning är segmenten. För där finns det bara en sorts segment. Och där verkar ju den engelska texten skilja sig från den svenska och säga att man kan få segment justerade - och då kan man i teorin försöka få 4x segment. Sannolikheten att det faktiskt lyckas är nog inte hög dock.
 

pljung

Medlem
Nej. Kampanjen ger 1x bas plus 3x status poäng. Den delen är inte en tolkningsfråga, det är tydligt i inbjudan man fick.

Det de har skrivit i sin faq är att du kan få bas poängen. De är 1x.

Men visst kan man fråga. Mig veterligen är det ingen som faktiskt fått kampanj poängen på ombonade flyg, varken på den likadana kampanjen man hade i somras eller den man har nu. Och det är många som har råkat ut för det... (jag har själv försökt också och gått bet på samma sätt som andra)

Det man möjligen kan diskutera under ramen tolkning är segmenten. För där finns det bara en sorts segment. Och där verkar ju den engelska texten skilja sig från den svenska och säga att man kan få segment justerade - och då kan man i teorin försöka få 4x segment. Sannolikheten att det faktiskt lyckas är nog inte hög dock.
Ja den delen att det 1x bas + 3x status är jag helt med på, sorry om det missförstods.
Ja det är segmenten som är viktiga just för mig, och kan inte hitta någon text som nämner något om segment. Under vilket FAQ hittade du det i den engelska texten?
 

ptotheg

Medlem
Man kan ha tur åt andra hållet också. Jag blev ombokad och fick ett extra leg. Ändå fint att ta hem 63748 poäng på en resa, första månaden på ny period för 5.300kr (viss plusgrade involverad)

Tackar för fin kampanj - det här gjorde ni bra SAS.
 
Toppen