Senaste nytt

Frågor kring Lufthansa First Class till Sydamerika

LPJ

Ny medlem
Planerar bonusresa first class Lufthansa roundtrip Stockholm - Buenos Aires, Caracas – Stockholm Jan 2012.
För bästa comfort/service, såväl flyg som lounger vad är bästa val?
Starta resan från Frankfurt för nyttja FCT.
Eller flyga Lufthansa Stockholm-Frankfurt-Buenos Aires?
Som jag förstår så får jag endast tillgång till Senator lounge på FRA eftersom ankommande LH från ARL endast har business, fel?
 
Planerar bonusresa first class Lufthansa roundtrip Stockholm - Buenos Aires, Caracas – Stockholm Jan 2012.
För bästa comfort/service, såväl flyg som lounger vad är bästa val?
Starta resan från Frankfurt för nyttja FCT.
Eller flyga Lufthansa Stockholm-Frankfurt-Buenos Aires?
Som jag förstår så får jag endast tillgång till Senator lounge på FRA eftersom ankommande LH från ARL endast har business, fel?

Du får tillgång till FCL (loungen) om du flyger vidare i First. För att nå FCT krävs att du promenerar en bit på egen hand och det är inte tänkt att man ska använda FCT på det sättet.
 

Dr. Miles

Expert
Planerar bonusresa first class Lufthansa roundtrip Stockholm - Buenos Aires, Caracas – Stockholm Jan 2012.
För bästa comfort/service, såväl flyg som lounger vad är bästa val?
Starta resan från Frankfurt för nyttja FCT.
Eller flyga Lufthansa Stockholm-Frankfurt-Buenos Aires?
Som jag förstår så får jag endast tillgång till Senator lounge på FRA eftersom ankommande LH från ARL endast har business, fel?

Jag är ingen expert på Lufthansa F class, men som jag har förstått, kan man använda FCT när man har LH/LX anslutningsflyg i F samma dag.
 

Murre

Medlem
Undvik Caracas den flygplatsen är ingen trevlig upplevelse inte ens om man får åka LH F. Jag vet jag har varit där ett antal gånger :(
så vitt jag vet finns det 2st lounger som man kan använda om man flyger med LH kommer inte ihåg vad de heter men den ena ligger intill gate12 den gaten som LH brukar flyga ifrån utbudet av mat o dryck kan beskrivas som patetiskt, ett litet kylskåp med softdrink kaffe och några sorter dålig sprit. Maten tja det finns vanligen jordnötter eller oliver men aldrig båda sakerna samtidigt. Den andra loungen ligger till vänster efter säkerhetskontrollen och en bit bort där kan det finnas både smörgåsar och kakor! Vet att detta vart lite off men vill varna dig för den flygplatsen. Jag har även kollegor som har blivit rånade vid LH disken av falska narkotikapoliser.
Så inte bara är den tråkig den är farlig med!
 

Jacob

Medlem
Du har tillgång till Lufthansas första klass terminal och lounger om du reser samma dag med Lufthansa eller Swiss i första klass från Frankfurt, München eller Zürich.
Om du anländer samma dag i Lufthansa eller Swiss i första klass har du alltid tillgång till första klass loungerna i Frankfurt. Du har även tillgång till första klass terminalen om du anländer med Lufthansa eller Swiss i första klass och fortsätter resan med något av flygbolagen i Lufthansa gruppen (Lufthansa, Swiss, Austrian, LOT osv).
Du har dock inte tillgång till terminalen om du reser vidare med något annat flygbolag, t.ex. SAS.

Reser du Stockholm-Frankfurt-Sydamerika är det inga problem att använda första klass terminalen. Du lämnar transitområdet och går ut genom ankomsthallen, gå till vänster och följ vägen förbi taxiuppställningsplatsen och sedan ser man så småningom terminalen framför sig.
Där får man sitt boarding pass kontrollerat samt en ny säkerhetskontroll.
Terminalen är som sagt tänkt för passagerare som påbörjar sin resa i Frankfurt, men det är inget hinder för att använda den vid transfer. Det är dock en ganska trist promenad att göra.

Ska man få den totala upplevelsen tycker jag dock man ska ligga över i Frankfurt en natt och sedan ta taxi till första klass terminalen. En bärare möter vid ingången och sedan behöver man inte ens fundera på vad som händer med bagaget eller incheckningsprocessen.
Det är lite coolt, bara för att ha gjort det.
 

Kricka

Medlem
Kan bara instämma i Murres synpunkter på
Caracas ! Min resväska tömdes vid transfer
LH - Avianca i Caracas. På hemväg fick jag ta
hjälp av svenske piloten på LH då man (på
ren svenska) djävlades i den s.k. säkerhets-
kontrollen. LH:s lokala representant verkade
vara i "maskopi" med resten av skurkarna på
Flygplatsen då hon vägrade hjälpa till.. Det är
tråkigt att vara så negativ men trots nära 30
år "i luften" så är mina tranfers i Caracas nog
bland de värsta. Guatemala City skulle kunna
komma på en god andraplats.
 

LPJ

Ny medlem
Tack för responsen. besitter själv en diger erfarenhet från Caracas int. Med perspektiv på det hela så måste jag säga att det är lite underhållande att få örfila upp dess lokala civilpersoner som kommer fram å' ber om att få se på passet, å' så fort de håller det i handen kräver en lösenavgift. Åtminstone två ggr har jag räckt fram passet å' innan de har greppat det responderat " Sod off, you f...ng wa...ker.
Viss förstålese måste ändå man ha att fäder knackar turister för att hålla sina barn vid liv.
För att återgå till min kommande tripp...Finns det nåt sätt att finna rätt på vilken "first class cabin" Lufthansa erbjuder på denna tripp. Uppenbart flyger de fortsatt 747 å' mig veterligt har de inte hunnit med att uppgradera alla firstclass. Borde jag välja business för samma komfort å' mindre poäng?
 
Toppen